BRATISLAVA. Školník je neraz jediným mužom v škole. V tomto školskom roku pôsobí na všetkých typoch štátnych škôl od materských až po stredné odborné učilištia na plný úväzok 66 158 učiteľov. Z toho je 55 323 žien. Odbor učiteľstvo vlani na siedmich pedagogických fakultách absolvovalo v dennom štúdiu 2771 študentov. Žien bolo 2155.
"V našom pedagogickom zbore nie je ani jeden učiteľ," povedala Jana Pivková, riaditeľka Základnej školy v Liptovskom Jáne. "Jediným mužským vzorom je pre žiakov futbalový tréner, ktorého robí školník."
V týchto dňoch mali v škole konkurz na funkciu riaditeľky, keďže doterajšej sa skončilo päťročné funkčné obdobie. O riaditeľskú funkciu muži z okolia záujem neprejavili. Jeden sa síce prihlásil, no potom sa konkurzu nezúčastnil. A tak sa staronovou riaditeľkou opäť stala žena. V Liptovskomikulášskom okrese pôsobia vo funkciách riaditeľov na základných školách len traja muži.
"Práca je pre mužov málo ohodnotená, tak sa nečudujeme, že sa ani nehlásia do učiteľskej služby. Dokonca dnes sa už hovorí, že túto prácu ide robiť len ten, čo si nenájde lepšie zamestnanie," hovorí riaditeľka Pivková.
Počas celej 55-ročnej histórie školy tam pôsobilo len zopár mužov.
"A pritom muži za katedrou, ktorí by boli triednymi učiteľmi, čo by organizovali deťom voľný čas, sú pre žiakov veľmi potrební. Potrebujú ich tak, ako oca aj mamu," hovorí Jana Pivková.
Zlá atmosféra?
Psychológ Miron Zelina, ktorý je externým poradcom ministra školstva a vysokoškolským pedagógom na bratislavskej Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského, súhlasí, že muži za katedrou deťom jednoznačne chýbajú. Mužský a ženský faktor deti potrebujú cítiť nielen v rodine, ale aj v škole.
Paritné zastúpenie mužov a žien v učiteľskom zbore chýba v podstate na všetkých školách. Napríklad na myjavskom gymnáziu je 33 pedagógov, z toho päť mužov, na Športovej základnej škole v Stropkove 44 pedagógov, z toho deväť mužov, na sídliskovej Základnej škole v Prešove na Važeckej ulici pôsobí päť mužov, štyria sú pedagogickí zamestnanci. V Základnej škole v Lomnom majú jediného.
"Nepomerné zastúpenie žien a mužov v školách násilie a agresivitu detí iba stupňuje," hovorí Dušan Brhlík, riaditeľ prešovskej základnej školy. "Pre výchovu a vzdelávanie by bolo ideálne zastúpenie rovnakého počtu žien aj mužov v školách."
Atmosfére školy určite pomáhajú muži v učiteľskom zbore, hovorí Danka Michalková, riaditeľka Gymnázia v Myjave. Podľa nej muži majú často racionálnejší prístup pri riešení niektorých problémov. "Nemyslím si ale, že tam, kde učia muži, je menej násilia. To, či učiteľ má, alebo nemá autoritu u žiakov, nie je totiž otázka pohlavia," tvrdí riaditeľka. Potvrdzuje to aj Daniel Sládek, učiteľ na bratislavskej cirkevnej základnej škole. "Všetko je to o sile osobnosti a nie o pohlaví. Muži majú tendenciu riešiť spory priamočiarejšie. Vôbec podľa mňa neplatí, že chlap za katedrou je väčšia autorita. Moje skúsenosti z rôznych učiteľských kolektívov vravia jednoznačne, najväčšie sekery sú ženy," hovorí.
Podobný názor má aj Michal Jancura, riaditeľ stropkovskej základnej školy. "Je síce pravdou, že chlap si rešpekt vybuduje skôr, ale mám aj kolegyne, ktoré postavia do pozoru chlapca o dve hlavy vyššieho."
Za telocvikárom deti plakali
Keď vlani odchádzal Jancura zo Základnej školy s materskou školou v Lomnom, aby robil riaditeľa v Stropkove, niektorí školáci plakali. Učil matematiku, hudobnú aj telesnú výchovu, niekedy aj prácu na počítačoch. Malú školičku vymenil za mestský kolos, v ktorom pôsobí 44 pedagógov, z toho deväť mužov. Ten počet mužov súvisí s jej zameraním na futbal a volejbal. "Chlap v školstve je požehnanie, najmä na prvom stupni. Predsa máme trošičku iný pohľad na svet," hovorí.
"Myslím si, že deťom chýba mužský vzor aj preto, že je množstvo neúplných manželstiev. Muži, ale u nás v Stropkove aj ženy cestujú za prácou a sú z domu preč aj tri týždne. V takýchto prípadoch učiteľ niekedy plní aj funkciu otca a deti sa mu zdôverujú aj s takými vecami, o ktorých rodičia nevedia, alebo dieťa nemá ani priestor sa s rodičmi porozprávať," hovorí Jancura.
Chýbajú mladí
Školy ale upozorňujú aj na ďalší závažný fakt: školám nechýbajú len muži. Alarmujúci je aj nezáujem absolventov vysokých škôl s pedagogickým zameraním o učenie.