Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky
KNIHA JURAJA MOJŽIŠA JE OVEĽA VIAC NEŽ LEN PRÍBEHMI DVANÁSTICH UMELCOV

Noblesný sprievodcaku katarzii z obrazov

Snahu inšpirovať priznáva Juraj Mojžiš v úvode knihy esejí koncipovaných ako príbehy vizuálneho umenia, pôvodne napísaných pre literárny časopis Romboid.

Robert Rauschenberg: Monogram (1955 – 1959), kombinovaná technika s použitím papiera, oleja, textilu, pneumatiky a ďalších materiálov.Robert Rauschenberg: Monogram (1955 – 1959), kombinovaná technika s použitím papiera, oleja, textilu, pneumatiky a ďalších materiálov.

Potreba inšpirácie, ktorej predchádza dôkladné štúdium, nutnosť kontinuity, ale aj konfrontácie, popretia a znovu objavenia, je v Mojžišových tex­toch Voľným okom nevyhnutným pendantom umeleckej tvorby.

V príbehoch umenia, lebo aj týmto spôsobom by sa tieto voľné úvahy dali uchopiť, sa skrýva zámer dostať sa až k momentu, okamihu obratu, k zrodu samotnej potreby vytvoriť dielo.

Šarmantne predstieraný investigatívny prístup

Autor sa zameriava na tých umelcov, pri ktorých bol tento moment obratu zároveň obratom v histórii vizuálneho umenia. V každom z nich sa snaží šarmantne predstieraným investigatívnym prístupom vystopovať vrstvy inšpirácií a vplyvov, ktoré ich k prehodnoteniu, či znovupomenovaniu umenia priviedli.

Už vznikom Aristotelovej Poetiky bol postupne vyjadrený princíp rozprávania príbehov ako odôvodňovanie obratov, tvoriacich schodisko k ústrednej, konfliktom podmienenej premene.

K nej nemôžeme dospieť inak, ako nevyhnutnou cestou expozície, kolízie, krízy, peripetie, aby sme ju mohli prežiť v katastrofe a katarzii.

Nie náhodou chcel Juraj Mojžiš inšpirovať literátov. V jeho sieti vzájomných inšpirácií tvoria práve literárne diela pomerne frekventované uzly. Nemusíme ostať pri Blakovi a Dantem, ktorí sú umiestnení na oltári nielen ikonografie literátov, ale pri troche naznačenej uvoľnenosti aj mystikov.

Oko za oko, každý s každým

Nejestvuje žiadna zlá téma (každý podnet pri maľovaní je rovnako dobrý ako iný). „Dante je podnetom, poskytujúcim rozmanitosť, užitočnú rovnako ako kura alebo stará košeľa,“ hovorí Robert Rauschenberg.

Autor, pre ktorého bolo gumovanie rovnako podstatné ako kreslenie, absolvoval svoju cestu božskou, ľudskou či americkou komédiou od vygumova­ných obrazov, cez vypchatého capa z ulíc New Yorku, až nakoniec interpretoval rozmanitosť Danteho Inferna v ilustráciách jeho tridsiatich štyroch spevov.

„Najskôr tu boli Biele obrazy, potom moje Ticho,“ odkazuje Rauschenbergovi jeho priateľ, skladateľ John Cage. Rauschenbergov Vygumovaný obraz De Kooninga je zas „linkom“ k Duchampovej Mone Lise s primaľovanými fúzami.

„Žiadne slovo tu nie je náhodou,“ sú slová Williama Blaka, maliara, básnika a vizionára, ktorého Juraj Mojžiš vo svojich portrétoch dvanástich umelcov, alebo skôr dvanástich výzvach na vytváranie intertextuálnych prierezov, nemohol vynechať.

Proustovská prehliadka úzkosti

Peklo tvorby má rôzne podoby. Jednou z nich je úzkosť. Mojžiš nás vo svojich esejach necháva „kráčať proustovskou prehliadkou úzkostí“. Úzkosť Giacomettiho Kráčajúceho muža, v ktorej Mojžiš „počuje úzkosť Beckettovho čakania“. Možno počuje krik, ktorý túžil namaľovať Francis Bacon, aspoň tak, ako sa to podľa neho podarilo Nicolasovi Poussinovi na obraze Vraždenie neviniatok. Akú úzkosť asi pociťoval Bacon vo svojej posadnutosti Velásquezovým Innocentom X., keď si vedome vytváral priepasť medzi slávnym obrazom „reprodukovaním“ jeho reprodukcií a nikdy sa neodvážil pozrieť si ho v origináli?

„O skrytom hovoríme prostredníctvom skrytého.“ Autorom tejto charakteristiky obratu je Vasilij Kandinskij.

Portréty alebo príbehy?

Portrét a príbeh sú v Mojžišových úvahách o prelomových osobnostiach výtvarného umenia synonymá, a to predovšetkým vďaka napínavej obraznosti jeho rozprávania.

Je to práve „toskánčina vzdelancov“, ktorou Juraj Mojžiš svojich čitateľov s noblesou sprevádza až ku katarzii z obrazov.

Juraj Mojžiš: Voľným okom.

F. R. & G. Bratislava 2007.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  2. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  3. Investovanie sa tento rok oplatí
  4. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  5. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  6. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  7. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  8. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  9. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  10. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 23 749
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 22 580
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 9 980
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 501
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 398
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 041
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 772
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 751
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 734
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu