Noblesný sprievodcaku katarzii z obrazov

Snahu inšpirovať priznáva Juraj Mojžiš v úvode knihy esejí koncipovaných ako príbehy vizuálneho umenia, pôvodne napísaných pre literárny časopis Romboid.

Robert Rauschenberg: Monogram (1955 – 1959), kombinovaná technika s použitím papiera, oleja, textilu, pneumatiky a ďalších materiálov.Robert Rauschenberg: Monogram (1955 – 1959), kombinovaná technika s použitím papiera, oleja, textilu, pneumatiky a ďalších materiálov.

Potreba inšpirácie, ktorej predchádza dôkladné štúdium, nutnosť kontinuity, ale aj konfrontácie, popretia a znovu objavenia, je v Mojžišových tex­toch Voľným okom nevyhnutným pendantom umeleckej tvorby.

V príbehoch umenia, lebo aj týmto spôsobom by sa tieto voľné úvahy dali uchopiť, sa skrýva zámer dostať sa až k momentu, okamihu obratu, k zrodu samotnej potreby vytvoriť dielo.

Šarmantne predstieraný investigatívny prístup

Autor sa zameriava na tých umelcov, pri ktorých bol tento moment obratu zároveň obratom v histórii vizuálneho umenia. V každom z nich sa snaží šarmantne predstieraným investigatívnym prístupom vystopovať vrstvy inšpirácií a vplyvov, ktoré ich k prehodnoteniu, či znovupomenovaniu umenia priviedli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už vznikom Aristotelovej Poetiky bol postupne vyjadrený princíp rozprávania príbehov ako odôvodňovanie obratov, tvoriacich schodisko k ústrednej, konfliktom podmienenej premene.

K nej nemôžeme dospieť inak, ako nevyhnutnou cestou expozície, kolízie, krízy, peripetie, aby sme ju mohli prežiť v katastrofe a katarzii.

Nie náhodou chcel Juraj Mojžiš inšpirovať literátov. V jeho sieti vzájomných inšpirácií tvoria práve literárne diela pomerne frekventované uzly. Nemusíme ostať pri Blakovi a Dantem, ktorí sú umiestnení na oltári nielen ikonografie literátov, ale pri troche naznačenej uvoľnenosti aj mystikov.

Oko za oko, každý s každým

Nejestvuje žiadna zlá téma (každý podnet pri maľovaní je rovnako dobrý ako iný). „Dante je podnetom, poskytujúcim rozmanitosť, užitočnú rovnako ako kura alebo stará košeľa,“ hovorí Robert Rauschenberg.

SkryťVypnúť reklamu

Autor, pre ktorého bolo gumovanie rovnako podstatné ako kreslenie, absolvoval svoju cestu božskou, ľudskou či americkou komédiou od vygumova­ných obrazov, cez vypchatého capa z ulíc New Yorku, až nakoniec interpretoval rozmanitosť Danteho Inferna v ilustráciách jeho tridsiatich štyroch spevov.

„Najskôr tu boli Biele obrazy, potom moje Ticho,“ odkazuje Rauschenbergovi jeho priateľ, skladateľ John Cage. Rauschenbergov Vygumovaný obraz De Kooninga je zas „linkom“ k Duchampovej Mone Lise s primaľovanými fúzami.

„Žiadne slovo tu nie je náhodou,“ sú slová Williama Blaka, maliara, básnika a vizionára, ktorého Juraj Mojžiš vo svojich portrétoch dvanástich umelcov, alebo skôr dvanástich výzvach na vytváranie intertextuálnych prierezov, nemohol vynechať.

SkryťVypnúť reklamu

Proustovská prehliadka úzkosti

Peklo tvorby má rôzne podoby. Jednou z nich je úzkosť. Mojžiš nás vo svojich esejach necháva „kráčať proustovskou prehliadkou úzkostí“. Úzkosť Giacomettiho Kráčajúceho muža, v ktorej Mojžiš „počuje úzkosť Beckettovho čakania“. Možno počuje krik, ktorý túžil namaľovať Francis Bacon, aspoň tak, ako sa to podľa neho podarilo Nicolasovi Poussinovi na obraze Vraždenie neviniatok. Akú úzkosť asi pociťoval Bacon vo svojej posadnutosti Velásquezovým Innocentom X., keď si vedome vytváral priepasť medzi slávnym obrazom „reprodukovaním“ jeho reprodukcií a nikdy sa neodvážil pozrieť si ho v origináli?

„O skrytom hovoríme prostredníctvom skrytého.“ Autorom tejto charakteristiky obratu je Vasilij Kandinskij.

Portréty alebo príbehy?

SkryťVypnúť reklamu

Portrét a príbeh sú v Mojžišových úvahách o prelomových osobnostiach výtvarného umenia synonymá, a to predovšetkým vďaka napínavej obraznosti jeho rozprávania.

Je to práve „toskánčina vzdelancov“, ktorou Juraj Mojžiš svojich čitateľov s noblesou sprevádza až ku katarzii z obrazov.

Juraj Mojžiš: Voľným okom.

F. R. & G. Bratislava 2007.

Autor: Katarína Kucbelová (Autorka je spisovateľka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 147
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 825
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 807
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 177
  5. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 166
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 099
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 023
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 953
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu