BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť v decembri vybrala firmu, ktorá pre ňu vykoná geologický prieskum na diaľničnom úseku za Žilinou. Víťazom sa stala žilinská firma Ingeo–ighp, ktorá za zákazku ponúkla necelých 60 miliónov bez DPH. Na výbere víťaza by nebolo nič zvláštne, ak by podobnú súťaž Národná diaľničná už raz nezrušila a na výber firmy bez verejnej súťaže použila argument časovej tiesne.
Ďalšia rýchla súťaž z dôvodu rozhodnutia vlády
Argument časovej tiesne používa aj minister dopravy Ľubomír Vážny, keď obhajuje výber právneho poradcu pri výstavbe diaľnic formou verejnosúkromného partnerstva (PPP) za takmer 400 miliónov korún.
K možnému porušeniu zákona o verejnom obstarávaní Národnou diaľničnou sa zatiaľ Úrad pre verejné obstarávanie nevie vyjadriť. „Keďže sme nerobili kontrolu, nemôžeme povedať, či došlo, alebo nedošlo k porušeniu zákona,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Podľa zákona o verejnom obstarávaní však môže štátny úrad použiť argument časovej tiesne iba vtedy, ak ide o mimoriadnu udalosť. Môže ísť napríklad o živelnú pohromu, haváriu alebo situáciu bezprostredne ohrozujúcu život, zdravie ľudí alebo životné prostredie.
Ďalšou podmienkou je, že mimoriadnu udalosť nespôsobil samotný obstarávateľ. V obidvoch prípadoch je však za časovou tiesňou snaha vlády postaviť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami už v roku 2010. Prijala k tomu aj uznesenia, na ktoré sa odvoláva tak ministerstvo dopravy, ako aj Národná diaľničná.
NDS: Všetko je v poriadku
Podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka celý proces prebehol transparentne. „Prvú súťaž sme ukončili z dôvodu, že všetci uchádzači predložili zlé podklady,“ povedal. Táto verejná súťaž bola vypísaná v júli 2006.
Po zrušení tendra začala Národná diaľničná podľa Jánošíka pracovať na podkladoch pre novú súťaž. V priebehu ich prípravy však vláda prijala rozhodnutie urýchliť výstavbu diaľnic a „my sme prijali kroky, aby sme splnili časový plán pre všetky úseky PPP diaľnic“.
Diaľničná spoločnosť tak vysúťažila 60-miliónovú zákazku bez riadnej verejnej súťaže rokovacím konaním bez zverejnenia, čo znamená, že priamo oslovila vybrané firmy.
„Súťaž prebehla na základe štandardných podmienok, v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Dôvodom, prečo sme vybrali túto metódu, bola jednoznačne časová tieseň,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná rokovala o zákazke s troma záujemcami.
SDKÚ: Nepáči sa nám to
Suma 60 miliónov za geologické práce je podľa Jánošíka primeraná úseku, na ktorom sa má prieskum uskutočniť. „Ide o najťažšie terény, ktoré na Slovensku máme.“ Podľa neho tak nemožno úsek za Žilinou porovnávať napríklad s inými úsekmi diaľnic.
Jánošík tak chcel poukázať na to, že kým na úseku R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou je možné urobiť prieskum za zhruba 20 miliónov korún, na úsekoch za Žilinou sa to za túto cenu urobiť nedá.
Tender na geologické práce za 60 miliónov sa však nezdá poslancovi za SKDÚ Stanislavovi Janišovi. „Budeme si musieť zvoliť kritériá, na základe ktorých budeme sledovať zákazky verejného obstarávania,“ povedal. Podľa neho je to ďalší prípad, keď mohlo dôjsť k zvýhodneniu niektorého z účastníkov. Takéto zákazky môžu byť aj príčinou, prečo sa diaľnice stavajú draho.