Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky
ČASOVÁ TIESEŇ JE DÔVOD, PRE KTORÝ SA O GEOLOGICKÉ PRÁCE PRE DIAĽNICE NESÚŤAŽILO

Štát opäť vyberal bez súťaže

Národná diaľničná spoločnosť zaplatí desiatky miliónov bez verejnej súťaže za geologický prieskum. Odvoláva sa na vládou urýchľovanú výstavbu diaľnic. SDKÚ to kritizuje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť v decembri vybrala firmu, ktorá pre ňu vykoná geologický prieskum na diaľničnom úseku za Žilinou. Víťazom sa stala žilinská firma Ingeo–ighp, ktorá za zákazku ponúkla necelých 60 miliónov bez DPH. Na výbere víťaza by nebolo nič zvláštne, ak by podobnú súťaž Národná diaľničná už raz nezrušila a na výber firmy bez verejnej súťaže použila argument časovej tiesne.

Ďalšia rýchla súťaž z dôvodu rozhodnutia vlády

Argument časovej tiesne používa aj minister dopravy Ľubomír Vážny, keď obhajuje výber právneho poradcu pri výstavbe diaľnic formou verejno­súk­romného partnerstva (PPP) za takmer 400 miliónov korún.

Skryť Vypnúť reklamu

K možnému porušeniu zákona o verejnom obstarávaní Národnou diaľničnou sa zatiaľ Úrad pre verejné obstarávanie nevie vyjadriť. „Keďže sme nerobili kontrolu, nemôžeme povedať, či došlo, alebo nedošlo k porušeniu zákona,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová.

Podľa zákona o verejnom obstarávaní však môže štátny úrad použiť argument časovej tiesne iba vtedy, ak ide o mimoriadnu udalosť. Môže ísť napríklad o živelnú pohromu, haváriu alebo situáciu bezprostredne ohrozujúcu život, zdravie ľudí alebo životné prostredie.

Ďalšou podmienkou je, že mimoriadnu udalosť nespôsobil samotný obstarávateľ. V obidvoch prípadoch je však za časovou tiesňou snaha vlády postaviť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami už v roku 2010. Prijala k tomu aj uznesenia, na ktoré sa odvoláva tak ministerstvo dopravy, ako aj Národná diaľničná.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS: Všetko je v poriadku

Podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka celý proces prebehol transparentne. „Prvú súťaž sme ukončili z dôvodu, že všetci uchádzači predložili zlé podklady,“ povedal. Táto verejná súťaž bola vypísaná v júli 2006.

Po zrušení tendra začala Národná diaľničná podľa Jánošíka pracovať na podkladoch pre novú súťaž. V priebehu ich prípravy však vláda prijala rozhodnutie urýchliť výstavbu diaľnic a „my sme prijali kroky, aby sme splnili časový plán pre všetky úseky PPP diaľnic“.

Diaľničná spoločnosť tak vysúťažila 60-miliónovú zákazku bez riadnej verejnej súťaže rokovacím konaním bez zverejnenia, čo znamená, že priamo oslovila vybrané firmy.

„Súťaž prebehla na základe štandardných podmienok, v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Dôvodom, prečo sme vybrali túto metódu, bola jednoznačne časová tieseň,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná rokovala o zákazke s troma záujemcami.

Skryť Vypnúť reklamu

SDKÚ: Nepáči sa nám to

Suma 60 miliónov za geologické práce je podľa Jánošíka primeraná úseku, na ktorom sa má prieskum uskutočniť. „Ide o najťažšie terény, ktoré na Slovensku máme.“ Podľa neho tak nemožno úsek za Žilinou porovnávať napríklad s inými úsekmi diaľnic.

Jánošík tak chcel poukázať na to, že kým na úseku R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou je možné urobiť prieskum za zhruba 20 miliónov korún, na úsekoch za Žilinou sa to za túto cenu urobiť nedá.

Tender na geologické práce za 60 miliónov sa však nezdá poslancovi za SKDÚ Stanislavovi Janišovi. „Budeme si musieť zvoliť kritériá, na základe kto­rých budeme sledovať zákazky verejného obstarávania,“ povedal. Podľa neho je to ďalší prípad, keď mohlo dôjsť k zvýhodneniu niektorého z účastníkov. Takéto zákazky môžu byť aj príčinou, prečo sa diaľnice stavajú draho.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  4. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  5. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  6. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  7. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  8. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  9. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 285
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 679
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 420
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 467
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 433
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 330
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 277
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 272
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 126
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 3 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu