Možno si ešte pamätáte film Minority report s Tomom Cruisom. Ľudí z reklamy z neho zaujala myšlienka personalizovaných billboardov, ktoré po zosnímaní sietnice očí okoloidúcim ponúkali na mieru šité produkty.
Od premiéry filmy neubehlo ani päť rokov a titulky novín hlásia: Minority report – naša súčasnosť. Donedávna to boli iba správy o multidotykových displejoch, o možnostiach chytiť digitálne informácie medzi prsty či o bezkontaktných čipových kartách.
Report už aj v marketingu
No v poslednom období sa v štýle Minority report čoraz častejšie objavujú aj inovácie z oblasti reklamy a marketingu.
Realitou sú už dnes napríklad inteligentné plagáty, ktoré po priložení mobilného telefónu umožňujú stiahnuť si doň multimediálny obsah, alebo interaktívne billboardy, ktoré dokážu identifikovať okolo prechádzajúce autá a ich vodičom zobraziť individualizovaný odkaz.
Dolovanie reality
Revolučnou sa však v tejto súvislosti ukazuje nová výskumná metóda - reality mining, čiže preosievanie dát z reálneho sveta. Dnes predsa každý so sebou nosí mobilný telefón. Využil to mladý vedec Nathan Eagle z prestížneho Massachusetts Institute of Technology. V rámci experimentu rozdal stovke študentov a zamestnancov školy mobilné telefóny, do ktorých zabudoval špeciálne zariadenie umožňujúce sledovanie ich sociálneho správania.
Softvér zachytával komunikáciu nielen cez telefón, ale i mimo neho. Dokázal identifikovať tón hlasu, angažovanosť, mieru pritakávania a ďalšie sociálne signály. Bluetooth a mobil internet navyše umožnili zaznamenať miesto výskytu, vzájomnú polohu a aktivitu respondentov v reálnom čase.
Nájdu vás všade?
Potenciál využitia je obrovský: cez personalizované reklamy v závislosti od miesta výskytu zákazníka cez spájanie ľudí s rovnakými záľubami, hľadanie partnerov, upozorňovanie na citové rozpoloženie blízkych, predpovedanie epidémií ešte skôr, než vypuknú. A teraz si predstavte, čo s tým urobí Google, Amazon, Facebook a im podobné firmy!
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants