BRATISLAVA. Rok a pol po splatnosti faktúry požiadala poisťovňa klienta, aby uhradil sumu štvrťročného poistného, ktorú poisťovňa neevidovala. Počas roka a pol klient pravidelne hradil ďalšie splátky podľa dohodnutého harmonogramu. Vôbec netušil, že istú sumu poisťovni, s ktorou má uzavretú zmluvu, dlhuje. Keďže bol zvyknutý faktúry uhrádzať niekoľkými spôsobmi, po toľkých mesiacoch mal problém si spomenúť, či poistnú sumu už neuhradil a akou formou ju platil. Doklad nenašiel, preto sumu zaplatil. Možno prvýkrát, ale nie je vylúčené, že možno opakovane.
Opatrnosť je namieste
Do podobnej situácie ako klient poisťovne sa môže dostať každý občan, ktorý platí účty za odber elektrickej energie či plynu, využíva služby mobilného operátora či prevádzkovateľa káblovej televízie. Aj preto by potvrdenia o zaplatení faktúr nemali končiť v koši, ale v zakladači či škatuli.
Na to, ako ďaleko dozadu treba platby archivovať, však majú právnici a niektorí poskytovatelia služieb odlišný názor. Vladimír Neuschl z advokátskej kancelárie Neuschl & Partners radí odkladať účty minimálne po obdobie premlčania. Teda tri roky pri zmluvách uzatváraných na základe Občianskeho zákonníka a štyri roky pri zmluvných vzťahoch upravených Obchodným zákonníkom.
Hľadanie platieb
Podľa Neuschla sa môže stať, že pohľadávky firmy po rokoch kúpi iný subjekt, než je ten, s ktorým spotrebiteľ pôvodne uzatvoril zmluvu. Nemusí všetky platby evidovať a môže zákazníka požiadať o ich zdokladovanie. Ak spotrebiteľ účty nemá, môže mať problém preukázať, že ich reálne zaplatil. „Potvrdenia o úhrade by som radil nevyhadzovať počas premlčacej lehoty a z opatrnosti ešte rok navyše,“ vraví.
V tom, že doklady je lepšie uchovávať radšej dlhší čas, sa zhoduje s advokátom aj Jana Drgoncová zo spotrebiteľského centra Infospot. Odporúča odkladať potvrdenia čo najdlhšie. Určite roky, nie mesiace. Najmä v prípade, ak si človek nie je istý, že platby uhradil.
Niekoľko mesiacov i rokov
Oslovené spoločnosti zväčša tvrdia, že na dlhodobú archiváciu účtov nie je dôvod. „Nevidíme reálne opodstatnenie uchovávať doklady o zaplatení dlhšie ako maximálne dva roky,“ hovorí vedúci komunikácie spoločnosti Západoslovenská energetika Peter Kimijan. Riešenie situácie s neuhradenou či neznámou platbou označuje za pomerne krátky proces. Zároveň priznáva, že spoločnosť má nárok na pohľadávku spätne štyri roky. Stredoslovenská energetika odporúča uchovávať doklady tri až päť rokov, Východoslovenská energetika aspoň do doručenia vyúčtovacej faktúry. Slovenský plynárenský priemysel radí odkladať potvrdenky aspoň tri roky od úhrady mesačnej či vyúčtovacej faktúry, pri súdnom spore dlhšie. S výnimkou firmy Slovak Telekom, ktorá pripomína štvorročnú premlčaciu lehotu a prevádzkovateľa káblového vysielania UPC Broadband Slovakia, zdôrazňujúceho trojročnú lehotu premlčania v zmysle Občianskeho zákonníka, radia ostatní poskytovatelia telekomunikačných a internetových služieb archivovať účty o zaplatení faktúr maximálne 12 mesiacov.
Premlčacia lehota
Podľa Občianskeho zákonníka je všeobecná premlčacia lehota trojročná a plynie odo dňa, keď sa právo mohlo vykonať po prvý raz. V zmluvách podľa Obchodného zákonníka treba počítať so štvorročnou premlčacou lehotou. Na premlčanie súd prihliadne len na námietku dlžníka. Ak sa dlžník premlčania dovolá, nemožno premlčané právo veriteľovi priznať. (den)
Ako dlho si odkladať účty
Prevodné príkazy a výpisy z banky – štyri roky.
Doklady o zaplatení mesačných faktúr za elektrickú energiu – dva až päť rokov.
Potvrdenia o úhrade za odber plynu – tri roky.
Doklady o platbe za služby mobilných operátorov, využívanie pevnej linky alebo internetu – minimálne dva mesiace, radšej jeden rok.
Účty o úhrade za káblovú televíziu – tri až štyri roky.
Účty o zaplatení spotrebného tovaru – dva roky, alebo podľa záručnej lehoty stanovenej výrobcom či predajcom.
Doklady o platbách dane a poistného – 10 rokov.
* odporúčaná lehota
Doklady o práci uložte naveky
Písomnosti, ktoré sa vám môžu hodiť pri zmene zamestnávateľa, ale aj pri odchode do dôchodku, by mali ostať v osobnom archíve najdlhšie. S výnimkou dokladov o vyúčtovaní mzdy, nejde o potvrdenia finančného charakteru, ale prevažne o doklady potvrdzujúce dosiahnutie vzdelania, kvalifikácie či o pracovnom zaradení. Svoju rolu môžu zohrať v prípade, že Sociálna poisťovňa nebude mať úplnú evidenciu o odpracovaných rokoch, ktoré sa vám započítavajú do dôchodku.
(den)
Účtenky ročne hľadajú tisíce ľudí
Potvrdenia, ktorými sa dá poskytovateľom služieb preukázať uhradenie platby, ročne vo svojej domácnosti hľadajú desiatky tisíc ľudí. Časť z nich na termín splatnosti pozabudne a s odstupom času si už nepamätá, či faktúru uhradila. Iným sa môže stať, že si povinnosť síce načas splnili, no peniaze sa po trase k adresátovi zatúlali. Západoslovenská energetika vlani vyzvala desaťtisíce odberateľov, aby jej predložili doklad o uhradení faktúry, ktorú v svojom registri nezaevidovala ako zaplatenú. „V takmer sto percentách prípadov išlo skutočne o neuhradenie platby, iba malé promile boli iné prípady,“ tvrdí Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky. Neidentifikované platby tvorili vlani menej ako 0,3 percenta z celkového počtu faktúr, ktoré domácnosti neuhradili firme Stredoslovenská energetika.
Prevádzkovateľ káblovej televízie Satro vlani požiadal o zdokladovanie platby, ktorú neevidoval, približne jedného zo stovky zákazníkov. Hovorca UPC Broadband Slovakia Jaroslav Kolár tvrdí, že firma vyzýva na preukázanie úhrady zákazníkov len zriedkavo. Slovak Telekom má presný postup, ktorého dodržaním môže zákazník predísť zrušeniu služby aj pri zanedbaní platby. „Prípady následne preukázaných uhradených platieb sa pohybujú len v zanedbateľnom počte,“ tvrdí Jana Burdová, vedúca odboru externej komunikácie Slovak Telekomu.
(den)
Lehota na výzvu nie je
Žiadosť o preukázanie platby môže prekvapiť niekoľko mesiacov i rokov po termíne splatnosti faktúry. Väčšina firiem totiž nemá stanovenú lehotu, v ktorej by si mala úhradu faktúry, ktorú neeviduje, overiť. Lehota, dokedy tak musí urobiť, nie je stanovená zákonom.
V záujme väčšiny firiem je domôcť sa sumy čo najskôr, zväčša už najbližší mesiac po nezaplatení faktúry. Nedá sa na to však spoliehať. „Zákazníka môžeme vyzvať na preukázanie úhrady platby aj po niekoľkých mesiacoch,“ upozorňuje Martin Vidan, hovorca spoločnosti TMobile.
Do niekoľkých týždňov či mesiacov po omeškaní vyzve na úhradu faktúry Stredoslovenská energetika. Návrh na súdne vymáhanie predkladá do šiestich mesiacov. „Zvyčajne oslovíme zákazníka v priebehu mesiaca, no nárok na pohľadávku máme spätne štyri roky, “ pripomína Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky.
Slovanet kontaktuje klientov, ktorých úhradu nezaregistroval v najbližších týždňoch po jej splatnosti. „Najneskôr do mesiaca s nimi buď platbu vyriešime, alebo ak na výzvy nereflektujú, tak ich v zmysle obchodných podmienok odpojíme,“ vraví Roman Greguš, vedúci marketingového oddelenia firmy Slovanet. Po neuhradení platby po upomienke odpája zákazníkov aj firma Satro.
(den)
Obchod sa riadi záručnou dobou
Zrejme najjednoznačnejšie je stanovená doba uchovávania potvrdení v obchode a niektorých službách.
Platí pravidlo, že účet treba uschovať po dobu záručnej lehoty, teda pri spotrebnom tovare, ale aj pri zhotovení veci na zakázku dva roky. Ak ju predajca či poskytovateľ služby predĺži, mali by ste doklad archivovať dlhšie.
Záručná lehota pri zhotovení stavby je zákonom stanovená na tri roky, pri menších stavebných prácach a úpravách na 18 mesiacov. Preto doklady o objednaní a vykonaní prác tohto charakteru nevyhoďte skôr ako uplynie.
(den)
Potvrdenia o úhrade by som radil nevyhadzovať počas premlčacej lehoty a z opatrnosti ešte rok navyše.
Vladimír Neuschl, právnik, advokátska kancelária Neuschl & Partners