BRATISLAVA. Povinná zdravotná prehliadka vodiča nad šesťdesiat rokov patrí k bežným prehliadkam. Lekár kontroluje hlavne srdcovocievny a neurologický systém, ako aj zrak.
Zisťuje, či pacient nemá ťažkosti, ktoré by mu neumožňovali viesť motorové vozidlo, napríklad, či neupadáva do bezvedomia. Meria sa krvný tlak, pacientovi spravia EKG.
Pokiaľ bol vodič nedávno na preventívnej prehliadke, je to jednoduchšie – lekár vtedy zisťuje len možné zmeny a skontroluje zrak.
Nezabudnite si okuliare
Kontrola zraku sa robí aj s okuliarmi. „Vodič, ktorý ide na pravidelnú kontrolu, by ich preto mal mať so sebou,“ radí praktický lekár Peter Lipták z Bratislavy. V rámci kontroly zraku sa vyšetrí pomocou tabuliek aj vnímanie farieb.
Ak lekár na optotype zistí, že vodič – pacient nemá dobrý zrak, posiela ho k očnému špecialistovi. „Ľudia často potrebujú len nové okuliare. Keď príde na prehliadku už s novými okuliarmi a všetko bude v poriadku, niet prečo potvrdenie na vedenie motorového vozidla nevydať,“ hovorí Lipták.
Kedy to už nepôjde
K diagnózam, ktoré vodičom zabránia ďalej jazdiť, patria napríklad srdcové ťažkosti spojené s vypadávaním rytmu, situácie, keď pacient upadá do krátkych stavov bezvedomia, šoférovať nebude môcť vodič, u ktorého sa prejavila napríklad epilepsia. V prípade starších ľudí, kde je podozrenie na nežiaduce zmeny mozgových funkcií, ktoré praktický lekár, ak k nemu pacient chodí dlhší čas, postrehne či preverí jednoduchou škálou otázok, zdravotný stav sa konzultuje aj so psychológom.
Ako je to pri infarkte
Infarkt, ak sa pacientov stav upraví a nedojde k ďalším poškodeniam, podľa Liptáka nie je dôvodom, prečo nedať potvrdenie. Zvyčajne však ľudia po infarkte už šoférovať ani nechcú.
Častou chybou vodičov je, že na prehliadky chodia aj vtedy, keď nemusia, alebo zabudnú na prvý termín.