BRATISLAVA. Vo vzťahu zamestnávateľ – zamestnanec väčšinou ťahá za kratší koniec jednotlivec. Aj keby bol v práve, nedokáže sa sám účinne brániť proti firme a niekedy ani nevie, ako by mal postupovať.
Podľa poisťovne Wüstenrot zamestnávatelia často žiadajú od pracovníkov náhradu za škody aj v takých prípadoch, keď na to nemajú nárok. V uplynulých mesiacoch riešila poisťovňa niekoľko takých prípadov.
„Zamestnávateľ poslal pracovníka na služobnú cestu autom do zahraničia, ale nezabezpečil pre neho diaľničné známky. Vodič preto jazdil po vedľaších cestách a spotreboval viac benzínu. Zamestnávateľ preto od pracovníka požadoval náhradu škody,“ opisuje jeden z prípadov vrchná riaditeľka poisťovne Wüstenrot Dana Macková. „Pracovník však nespôsobil škodu svojím konaním,“ upozorňuje.
Proti takýmto praktikám firiem by malo zamestnancom pomôcť poistenie právnej ochrany, ktoré kryje zároveň pracovno–právne vzťahy.
Podľa Mackovej je v západnej Európe takéto poistenie pomerne rozšírené – v Nemecku je napríklad poistená takmer polovica pracujúcich. U nás si však zatiaľ ľudia jeho výhody neuvedomujú.
Autor: gal