Nedeľa, 7. marec, 2021 | Meniny má TomášKrížovkyKrížovky
SPOLOČNOSŤ IKORES SLOVAKIA DOSTALA ĎALŠIU ZÁKAZKU V REZORTE, KTORÝ OVLÁDA NOMINANT FICOVEJ STRANY

Sponzor Smeru má kšeft za 100 miliónov

(DOPLNENÉ ĎALŠIE VIDEO) Bratislavské letisko rekonštruovala bez súťaže firma, ktorej majiteľ sponzoroval Ficovu stranu Smer. Vedenie letiska tvrdí, že na tender nebol čas.

Zástupca riaditeľa bratislavského letiska František Stolárik  ukazuje na most, ktorý pre pasažierov postavila firma Ikores, vlastnená sponzorom Smeru. Dostanú sa ním k autobusu, ktorý ich odvezie k lietadlu. O význame tohto riešenia sú isté pochybnosti.Zástupca riaditeľa bratislavského letiska František Stolárik ukazuje na most, ktorý pre pasažierov postavila firma Ikores, vlastnená sponzorom Smeru. Dostanú sa ním k autobusu, ktorý ich odvezie k lietadlu. O význame tohto riešenia sú isté pochybnosti. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Bratislavské letisko rekonštruovala bez súťaže firma, ktorej majiteľ sponzoroval Ficovu stranu Smer. Vedenie letiska tvrdí, že na tender nebol čas.

BRATISLAVA. Firme Ikores Slovakia, ktorá dostáva od volieb jednu štátnu zákazku za druhou, sa mimoriadne darí aj na ministerstve dopravy. Na bratislavskom letisku, ktoré spadá pod šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho zo Smeru, dostala za posledný rok zákazky za viac ako 200 miliónov korún. Majiteľ firmy Jozef Kopecký daroval Smeru 200–tisíc korún.

Najskôr postavil Ikores na letisku nové parkovisko za 38 miliónov korún. Vzápätí získala firma zákazku na rozsiahlejšiu rekonštrukciu letiska, ktorej súčasťou bola aj výstavba jedného odletového mosta za 70 miliónov korún. Pomáha sprehľadniť tok cestujúcich z krajín schengenského priestoru a krajín mimo neho.

Pred niekoľkými mesiacmi letisko projekt rozšírilo s tým, že Ikores postaví ešte jeden odletový most. Hoci išlo o zákazku za 100 miliónov korún, na stránke letiska nie je o firme ani spôsobe jej výberu zmienka. Letisko ju pritom vybralo bez verejnej súťaže ešte v máji minulého roka, stavbu ukončila v septembri. Oba mosty sú v prevádzke od novembra 2007.

Z 23 na 70 miliónov

Podkladovú štúdiu k rekonštrukcii letiska, ktorá bola nevyhnutná pre vstup Slovenska do Schengenu, vypracovalo bývalé vedenie letiska v máji 2005. O rok neskôr predložilo projekt za 23 miliónov korún schengenskej komisii. „Komisia ho schválila, urobila sa súťaž, už bolo dokonca vydané územné rozhodnutie,“ hovorí bývalý šéf predstavenstva letiska Milan Kajan.

Nové vedenie letiska, ktoré nastúpilo po voľbách 2006, však schválený projekt ani výsledok tendra nerešpektovalo. „Zdedili sme to v takom stave, že bolo treba všetko znovu naprojektovať. Štúdia nešla do detailov, odletové mosty boli len naznačené,“ tvrdí člen predstavenstva a zástupca riaditeľa letiska František Stolárik.

VIDEO - Stolárik hovorí o bratislavskom letisku


VIDEO: Lukáš Kodoň

Výsledkom je, že koncom roka 2006 vybralo letisko nového dodávateľa, spoločnosť Ikores Slovakia. Zmenila sa aj cena – namiesto pôvodných 23 miliónov dostala firma zákazku na výstavbu prvého mosta za 70 miliónov korún. Minister Vážny sa vtedy vyjadril, že preskúma spôsob výberu dodávateľa. K akým záverom prišiel, dodnes nepovedal.

Časový sklz?

Stolárik v minulosti priznal, že pozná ľudí z Ikoresu vrátane majiteľa firmy Jozefa Kopeckého. „Sú to roky.“ Firmu však podľa neho oslovili priamo pre časový sklz, aby „sme vôbec mohli čerpať schengenské prostriedky“. Časť projektu totiž financuje Európska únia, v prípade letiska vraj boli peniaze viazané do konca roka 2006.

Za spomínaný sklz nesie podľa Stolárika zodpovednosť bývalé vedenie letiska, respektíve ministri vnútra a dopravy. „Minimálne rok tu niekto spal.“

Bývalý šéf letiska Kajan to považuje za výhovorky. „Súčasné vedenie letiska ignorovalo projekt za 23 miliónov korún, pretože to potrebovali urobiť niekoľkonásobne drahšie.“

Bývalý minister vnútra Vladimír Palko, ktorého rezort zosúlaďoval proces vstupu Slovenska do Schengenu, zase pripomína, že KDH bolo v Dzurindovej vláde len do konca januára 2006, keď z nej vystúpilo, lebo koalícia neschválila zmluvy o výhrade vo svedomí.

Zodpovednosť odmieta aj bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič z SDKÚ. „Vnímam to ako alibizmus pána Stolárika, ktorý bol aj pred voľbami významným funkcionárom letiska, takže mal možnosť celý proces priamo ovplyvniť.“ Ministerstvo podľa Prokopoviča nemohlo urobiť viac aj preto, že vo februári 2006 vláda zastavila všetky dôležité rozhodnutia, ktoré sa týkali privatizácie aj verejných obstarávaní.

VIDEO - Prokopovič o zákazke Ikoresu


VIDEO - Eugen Korda

Dodatok za 100 miliónov

O navýšení zákazky o ďalších 100 miliónov korún v prospech Ikoresu rozhodlo letisko v máji 2007. „Mesiac predtým tu boli schengenskí komisári, ktorí vyslovili pochybnosti, či je z hľadiska efektívneho oddelenia schengenských a neschengenských cestujúcich dostatočná výstavba jedného odletového mosta,“ povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková.

Po dohode s ministerstvami vnútra a dopravy sa teda letisko rozhodlo postaviť aj druhý odletový most. Zákazku rozšírilo len dodatkom k pôvodnej zmluve s firmou Ikores. „V tom čase už nebol priestor na výberové konanie, stavba musela byť v súlade so schengenskými kritériami odovzdaná do septembra 2007,“ tvrdí Stolárik.

Letiska sa zastali aj rezorty vnútra a dopravy. „Nenecháme sa vtiahnuť do účelových konštrukcií, ktoré majú očierniť úspešný a zahraničím ocenený proces vstupu Slovenska do Schengenu,“ povedal hovorca ministra vnútra Erik Tomáš.

„Hodnotiaca komisia naznačila nedostatky v takom pokročilom čase pred záverečnou inšpekciou, že sme boli nútení jej dodatočné požiadavky urýchlene realizovať,“ hovorí Marián Jánošík z ministerstva dopravy.

Beblavá: Ikores nie je jediný

Emília Sičáková–Beblavá z Transparency Interna­tional si myslí, že aj v časovej tiesni sa dá postupovať inak. „Simulovanou súťažou s jednoduchšími podmienkami alebo užšou súťažou.“ Letisko malo podľa nej osloviť viac firiem a zistiť, kto a za akú cenu vie postaviť druhý most v skrátených intervaloch.

„Vieme, kto pôsobí na stavebnom trhu, Ikores tu nemá monopol. Takto to vyvoláva podozrenie, že letisko to chcelo dať vopred vybranému záujemcovi, ktorý je navyše podozrivý z prepojenia na stranu Smer,“ hovorí Beblavá.

Zákazky Ikoresu
  • odletové mosty na bratislavskom letisku za 170 miliónov
  • parkovisko za 38 miliónov
  • rekonštrukcia inšpektorátu práce v Košiciach za 36 miliónov
  • rekonštrukcia hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom za 150 miliónov
  • kontrolná hala v Ubli za 63 miliónov
  • kontrolný röntgen v Maťovciach za 50 miliónov
  • riadiaca veža na letisku v Prešove za 55 miliónov
  • vojenský archív za miliardu

Bývalý šéf letiska tvrdí,že výstavba odletových mostov za 170 miliónov korún bola zbytočná.

Súčasné vedenie bratislavského letiska má teóriu, že dôležitejší ako spôsob výberu firmy, ktorá rekonštruovala letisko, je výsledok. „Dodávateľ si zaslúži absolutórium. Urobili to kvalitne a v rekordnom termíne,“ myslí si člen predstavenstva letiska František Stolárik.

Súčasťou rozsiahlej rekonštrukcie bola najmä výstavba odletových mostov, ktoré majú zlepšiť kontrolu a komfort cestujúcich počas presunu k lietadlám. „Hlavným cieľom projektu bolo oddeliť tých, čo priletia, od tých, čo majú odletieť tak, aby nedošlo k ich kontaktu,“ vysvetľuje Stolárik.

Bývalý šéf letiska Milan Kajan hovorí, že stačilo prebudovať vnútorné priestory letiska, ktoré má dve poschodia. „Jedno je nevyužívané, takže sa to mohlo riešiť tak, že z jedného poschodia by išli schengenskí, z druhého neschengenskí cestujúci.“

Kajan je navyše presvedčený, že odletové mosty majú zmysel len vtedy, keď sa nimi cestujúci dostanú priamo do lietadla. „Ak zídu len na letiskovú dráhu, ako je to dnes, pričom k lietadlu sa musia aj tak dopraviť autobusom, je to úplne neefektívne,“ hovorí Kajan.

(vag)
Byty Ikoresu: Ficova matka aj ľudia SDKÚ

Manažér bratislavského letiska má byt od Ikoresu.So zákazkami na letiskuto podľa neho nesúvisí.

Spoločnosť Ikores Slovakia sa dostala do povedomia verejnosti aj vďaka domu, ktorý postavila na Pažítkovej ulici v Bratislave. Jeden z bytov vlastní matka premiéra Roberta Fica, ďalší člen predstavenstva bratislavského letiska František Stolárik.

Fico mlčí, Stolárik svedčí

Premiérova matka Emília sa stala vlastníčkou dvojizbového bytu na Pažítkovej, ktorý má rozlohu 80 štvorcových metrov, v roku 2004. Cena bytu bola stanovená na 2,5 milióna korún.

Fico viackrát odmietol, že by byt bol províziou od sponzora Smeru, firmy Ikores. Tvrdí, že sa naň poskladal s bratom, úspešným podnikateľom. Kto koľko zaplatil ani doklady o kúpe však dodnes nezverejnil.

Aj František Stolárik sa stal vlastníkom bytu na Pažítkovej v roku 2004. So zákazkami Ikoresu na bratislavskom letisku to podľa neho nesúvisí. „Na kúpu bytu som si zobral spolu so synom, ktorý vlastní druhú polovicu, pôžičku. Ja dva milióny, syn 1 300 000 korún,“ povedal nedávno. Na rozdiel od Fica ukázal aj dokumenty, ktoré to potvrdzujú. Za 3-izbový byt s rozlohou 100 štvorcových metrov zaplatil Stolárik takmer 3,3 milióna korún.

Na všetky strany

Vlastníkmi bytov na Pažítkovej sú aj bývalí manažéri železníc z rokov 2001 až 2006 Pavol Kužma a Vladimír Ľupták (obaja SDKÚ). V rovnakom čase dostal Ikores od železníc viacero zákaziek. Kužma má v spomínanom dome byt za štyri milióny, Ľupták vlastní na Pažítkovej až dva byty – jeden za štyri milióny, cenu druhého sa nám zistiť nepodarilo.

Marek Vagovič
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  3. Nové číslo Historickej revue
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 23 933
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 13 789
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 016
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 117
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 10 999
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 10 899
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 529
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 445
  9. Nové číslo Historickej revue 7 055
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 916
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu