Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Masahikovými očami - Tlačenica

Bol som v Žiline. Kto spomínanú trasu meria autom, vie, že je tam v jednom úseku prerušená diaľnica. Treba ísť kus po "starej ceste", čo spôsobuje dopravné zápchy. Výstavbu diaľnice vraj odďaľujú problémy tamojšieho terénu, otázky vlastníctva vrátane ...

Bol som v Žiline. Kto spomínanú trasu meria autom, vie, že je tam v jednom úseku prerušená diaľnica. Treba ísť kus po "starej ceste", čo spôsobuje dopravné zápchy. Výstavbu diaľnice vraj odďaľujú problémy tamojšieho terénu, otázky vlastníctva vrátane nespokojnosti a protestov občanov. Pre mňa je na veci zaujímavé, že sa to deje na Slovensku, ktoré má z môjho pohľadu, a v porovnaní s Japonskom, toľko voľného priestoru.

Iste si viete predstaviť, že mnoho podobných problémov riešia aj v Japonsku. Niekde napríklad obyvatelia bytov protestujú, že im výstavba mrakodrapu v susedstve zatieni slnko. Inde sú proti plánovanej netradičnej architektúre, ktorá by mohla zničiť pôvodný vzhľad mesta. Odmietajú jadrovú elektráreň pre hroziace nebezpečenstvo, sú proti priehrade, lebo bude treba zatopiť obec, aj proti budove, kde má sídliť sekta a oni sa jej boja. Je veľa dôvodov, pre ktoré sa ozývajú nespokojné hlasy občanov. Vrátane budovania diaľnic znamenajúcich pre obyvateľov hluk. Spomedzi mnohých je však určite najväčším problémom ten, ktorý vznikol na letisku Narita.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedysi používalo Tokio medzinárodné letisko Haneda, ktoré je od centra hlavného mesta vzdialené desať kilometrov. Nebolo však dosť veľké, ako by sa na medzinárodné letisko žiadalo, preto vláda v roku 1966 rozhodla postaviť nové letisko v Narite. Narita je vzdialená od centra Tokia 70 kilometrov. Rátalo sa s tým, že je tam dosť miesta na vybudovanie troch pristávacích dráh pre veľké lietadlá. Okolo nie sú žiadne administratívne budovy ani obytné domy. V tejto oblasti boli síce farmári, ale vláda sa nazdávala, že nebude ťažké požiadať ich, aby sa vysťahovali. Väčšina z nich však návrh, ktorému nepredchádzalo nijaké vyjednávanie, odmietla.

Protest farmárov bol búrlivý, pripojili sa k nemu aj extrémisti a vysokoškoláci. Obsadili riadiacu vežu letiska Narita, zničili niektoré prístroje, podpálili vlak do Narity a niekoľko ľudí prišlo pri konflikte o život. Namiesto troch pristávacích dráh nakoniec otvorili v roku 1978 letisko Narita iba s jednou pristávacou dráhou. Je to tak dodnes, hoci bežne majú medzinárodné letiská vo veľkomestách viac než dve dráhy dlhé tri až štyri kilometre. Niekde majú dokonca štyri až päť pristávacích dráh. Toto je teda dôvod, prečo býva na japonskom letisku Narita dopravná zápcha. Často tam vidieť v rade stáť lietadlá na odlet, a naopak, pred pristávaním krúžia lietadlá nad letiskom, kým sa dráha neuvoľní.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2002 predsa len otvorili na letisku Narita aj druhú dráhu, pomohla však len čiastočne. Je dlhá iba 2180 metrov, keďže zopár farmárov dodnes býva rovno na mieste pristávacej dráhy. Denne im preletí ponad hlavu iba vo výške 50 metrov asi 150 hučiacich lietadiel. Napriek tomu sa nechcú zo svojich políčok vysťahovať, hoci im vláda ponúkla ako protihodnotu veľa peňazí alebo iné výhody.

Na rad prišli aj úvahy, aby sa medzinárodné letisko vrátilo do Hanedy, kde vďaka novým technológiám umelo rozšírili územie v zálive.

Dopravná zápcha na ceste do Žiliny mi iba pripomenula tlačenicu lietadiel na letisku Narita. Ako si s tým poradia Slováci?

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 860
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 162
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 752
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 399
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 335
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 319
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 204
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 530
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 099
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 073
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bratislava je vďaka vysokej zaočkovanosti na najlepšej ceste stať sa ostrovom slobody.

V hlavnom meste je úplne zaočkovaných 70 percent ľudí nad 50 rokov.


16 h
Nataša Holinová

Vďaku za celý chaos môžeme vzdať všetkým, čo sledovali vlastný prospech.


3 h
Slovenský reprezentant vo vodnom slalome Jakub Grigar získal striebornú medailu.

Slovenský reprezentant skončil druhý v K1 mužov.


Miloslav Šebela 3 h