Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Aj tak je to len navoňaná zdochlina

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.

Z tvorby skupiny Guma Guar.Z tvorby skupiny Guma Guar. (Zdroj: TOMÁŠ SOUČEK)

Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.


PRAHA. Prvá výstava legendárnej Galérie Václava Špálu, ktorá sa nedávno ocitla v no­vých rukách, má názov 30% Off a zaoberá sa témou reklamy a jej odvrátenou stránkou. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by galériu v súčasnosti neprevádzkovala marketingová agentúra.

Kontroverzné ironizovanie

Kurátor a umelec Pavel Humhal vytvoril výber väčšinou už existujúcich prác z českého prostredia obohatený dvoma hosťami z Nemecka. Zjednocujúcim prvkom pre vystavujúcich výtvarníkov a výtvarníčky je fakt, že prvky reklamy vo svojich dielach využívajú, pričom mnohí z nich v oblasti reklamy aj priamo pracujú. Očakávali by sme preto skôr popartovú reklamno-estetizujúcu polohu výstavy, diela však reklamné taktiky a estetiku ironizujú. A práve to je na celej výstave kontroverzné.

Skryť Vypnúť reklamu

Skupina Pode Bal vystavuje sparodovanú reklamu na obuv Shoah (po hebrejsky holokaust), Nemka Gudrun Teich vytvára kolážované videá s predmetmi z reklám, Štěpánka Šimlová prezentuje ezoterické slogany pre biznismenov, video Jana Nálevku sa zas zaoberá podprahovým vnímaním reklamy.

Vtipný je projekt umeleckej skupiny Internetová generace, ktorý je reklamou na aktuálne české voľby. Na stránke www.volby.net si môže každý vybrať svojho prezidentského kandidáta. O rozruch sa postarali umelci zo skupiny Guma Guar, ktorí sa pred vernisážou rozhodli zmeniť svoju prezentáciu, a na steny galérie nasprejovali nápis: „Tato galerie je placená reklamní agenturou“. Tak sa podpultová informácia ocitla v rámci prehliadky a zasadila ju tým do kontextu, ktorý návštevníci nemusia tušiť. Kurátor výstavy však ešte pred otvorením nápis doplnil o informáciu, že aj autori boli v minulosti platení reklamnou agentúrou a zmenil tým podobu diela.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba pokus o odhalenie

Nejde o žiadne škandalózne odhalenie. Umelci často pracujú v reklame a podobné stratégie používajú vo voľnej tvorbe aj vo svojej práci. Vo vlastných nekomerčných dielach si môžu dovoliť kritický prejav. Zasadenie diel do výstavy, ktorá je platená reklamnou agentúrou a ktorá má byť istým spôsobom reklamou na jej otvorenosť, je však problematické.

Provokujúce diela sa tak stávajú bezzubé a strácajú kritický náboj. Kurátor v katalógu hovorí o tom, že i afinita k anarchizmu môže v súčasnosti niesť skrytú reklamu. Výstava tak skôr pragmaticky konštatuje všadeprítomnosť reklamy, ale zároveň vyzýva ku konzumentskej obozretnosti. Čoraz viac totiž platí konštatovanie kontroverzného reklamného tvorcu Oliviera Toscaniho, že je to predsa len navoňaná zdochlina.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 284
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 521
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 301
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 545
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 813
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 709
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 631
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 371
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 176
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu