Pražský galerijný skvost Špálovka, ktorý sa dostal do rúk marketingovej agentúre, otvára novú éru výstavou o reklame.
PRAHA. Prvá výstava legendárnej Galérie Václava Špálu, ktorá sa nedávno ocitla v nových rukách, má názov 30% Off a zaoberá sa témou reklamy a jej odvrátenou stránkou. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by galériu v súčasnosti neprevádzkovala marketingová agentúra.
Kontroverzné ironizovanie
Kurátor a umelec Pavel Humhal vytvoril výber väčšinou už existujúcich prác z českého prostredia obohatený dvoma hosťami z Nemecka. Zjednocujúcim prvkom pre vystavujúcich výtvarníkov a výtvarníčky je fakt, že prvky reklamy vo svojich dielach využívajú, pričom mnohí z nich v oblasti reklamy aj priamo pracujú. Očakávali by sme preto skôr popartovú reklamno-estetizujúcu polohu výstavy, diela však reklamné taktiky a estetiku ironizujú. A práve to je na celej výstave kontroverzné.
Skupina Pode Bal vystavuje sparodovanú reklamu na obuv Shoah (po hebrejsky holokaust), Nemka Gudrun Teich vytvára kolážované videá s predmetmi z reklám, Štěpánka Šimlová prezentuje ezoterické slogany pre biznismenov, video Jana Nálevku sa zas zaoberá podprahovým vnímaním reklamy.
Vtipný je projekt umeleckej skupiny Internetová generace, ktorý je reklamou na aktuálne české voľby. Na stránke www.volby.net si môže každý vybrať svojho prezidentského kandidáta. O rozruch sa postarali umelci zo skupiny Guma Guar, ktorí sa pred vernisážou rozhodli zmeniť svoju prezentáciu, a na steny galérie nasprejovali nápis: „Tato galerie je placená reklamní agenturou“. Tak sa podpultová informácia ocitla v rámci prehliadky a zasadila ju tým do kontextu, ktorý návštevníci nemusia tušiť. Kurátor výstavy však ešte pred otvorením nápis doplnil o informáciu, že aj autori boli v minulosti platení reklamnou agentúrou a zmenil tým podobu diela.
Iba pokus o odhalenie
Nejde o žiadne škandalózne odhalenie. Umelci často pracujú v reklame a podobné stratégie používajú vo voľnej tvorbe aj vo svojej práci. Vo vlastných nekomerčných dielach si môžu dovoliť kritický prejav. Zasadenie diel do výstavy, ktorá je platená reklamnou agentúrou a ktorá má byť istým spôsobom reklamou na jej otvorenosť, je však problematické.
Provokujúce diela sa tak stávajú bezzubé a strácajú kritický náboj. Kurátor v katalógu hovorí o tom, že i afinita k anarchizmu môže v súčasnosti niesť skrytú reklamu. Výstava tak skôr pragmaticky konštatuje všadeprítomnosť reklamy, ale zároveň vyzýva ku konzumentskej obozretnosti. Čoraz viac totiž platí konštatovanie kontroverzného reklamného tvorcu Oliviera Toscaniho, že je to predsa len navoňaná zdochlina.
Autor: Lenka Kukurová (Autorka je výtvarná kritička)