V roku 2004 sme kúpili kombinovanú chladničku s mrazničkou. Pri bežnej manipulácii sme si nevšimli, že rozvodné rúrky s mraziacou zmesou hrdzavejú. Pri jej odmrazení a dôkladnom čistení sme zbadali, že sú na viacerých miestach prehrdzavené napriek tomu, že neprichádzajú do kontaktu s potravinami ako železné košíčky, ktoré hrdzavé nie sú. Myslíme si, že je to výrobná chyba. Sme na dôchodku, na chladničku sme šetrili dlhšie, nemôžeme si dovoliť každé tri roky kupovať novú. Máme nárok na bezplatnú opravu či vrátenie peňazí?Manželia z Popradu
Základnú úpravu zodpovednosti za chyby veci kúpenej v obchode upravuje Občiansky zákonník v § 619 až 627. Podľa jeho novely platí na spotrebný tovar predaný od 1. apríla 2004 záručná lehota 24 mesiacov. Táto záručná lehota je minimálna a predávajúci ju nemôže skrátiť. Pri veciach, ktoré sú určené na užívanie na dlhší čas, ustanovujú osobitné predpisy záručnú lehotu dlhšiu ako 24 mesiacov. Záručná lehota presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať aj len niektorej súčiastky veci.
Záruku vo väčšom rozsahu, ako ustanovuje zákon, môže poskytnúť aj predávajúci jednostranným vyhlásením v reklame alebo v záručnom liste vydanom kupujúcemu. V záručnom liste určí podmienky a rozsah tejto záruky. Záručná lehota začína plynúť zásadne od prevzatia veci kupujúcim.
Ak má kúpenú vec uviesť do prevádzky iný podnikateľ než predávajúci, začne lehota plynúť až odo dňa uvedenia veci do prevádzky, pokiaľ kupujúci objednal uvedenie do prevádzky najneskôr do troch týždňov od prevzatia veci a riadne a včas poskytol na vykonanie služby potrebnú súčinnosť. Práva zo zodpovednosti za chyby pri predaji v obchode sa uplatňujú u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená. Ak nedôjde k reklamácii počas plynutia tejto lehoty, vaše práva zo zodpovednosti za chyby zanikajú.
Z podnetu je zrejmé, že vám uplynula všeobecná záručná lehota, avšak pri elektrospotrebičoch predávajúci často poskytuje dlhšiu záručnú lehotu, ktorá býva uvedená v záručnom liste alebo v reklamačnom poriadku. Preto vám môžeme len odporučiť podrobne si uvedené dokumenty preštudovať a v prípade zistenia, že váš výrobok bude v záručnej lehote, treba na chyby upozorniť predávajúceho, prípadne iného podnikateľa určeného na opravu v záručnom liste.
Autor: Diana Gločková, Advokátska, patentová, známková kancelária PATENT IURIST