V sedle svojho motocykla absolvuje v júni slovenský jazdec desaťtisíc kilometrov. Z Petrohradu do čínskej metropoly.
BRATISLAVA. Po tom, ako organizátori museli pre hrozbu teroristických útokov zrušiť začiatkom januára jubilejný 30. ročník Rely Dakar (na pretekárov mali teroristi zaútočiť raketami a granátometmi), mal najúspešnejší slovenský jazdec na populárnej púštnej rely Jaroslav Katriňák (vlani 9. miesto v konečnom poradí) nečakané tri týždne voľna.
„Nezaháľal som. Spolu s kolegami z endura Róbertom Kapajčíkom a Matúšom Barnom máme za sebou týždňové sústredenie na motokrosových tratiach v Taliansku, neďaleko Cremony. Dobre som urobil, lebo v tom čase mi organizátori Rely Transorientale potvrdili účasť na tomto náhradnom podujatí.“
Z Petrohradu do Pekingu
Rely Transorientale odštartujú 12. júna v Petrohrade, cieľ je 28. júna v Pekingu.
„Čaká nás desaťtisíc kilometrov rôznorodej trate. V Rusku sú podobné terény ako u nás, Kazachstan je známy obrovskými stepami. Trasa vedie aj cez púšť Gobi, kde teploty v lete dosahujú až štyridsať stupňov Celzia. Cez kaňony pohoria Pamír sa dostaneme na územie Číny, tam nás čakajú ďalšie púštne trasy. Afriku vystrieda Ázia. Bude to zaujímavé, ale súčasne náročné, vlastne ma čaká úplne neznáme prostredie,“ dodáva Katriňák.
Štartovné 21tisíc eur
O Rely Dakar sa doteraz hovorilo ako o najväčšom a najdrahšom svetovom podujatí. Nie každý na ňom mohol štartovať, ale koho organizátori prijali, musel zaplatiť štartovné 13 500 eur.
Rely Transorientale je ešte drahšia, každý štartujúci musí zaplatiť 21tisíc eur. „Výhodou je, že budeme mať k dispozícii ten istý navigačný systém ako na Dakare. A konečne dostane príležitosť aj špeciálne upravený nový motocykel KTM 660.“
Celkovo štyri milióny
Katriňák je členom vranovského Enviro Moto Teamu, ktorý sa podieľal na jeho účasti na Rely Dakar. Podpora bude pokračovať aj na Rely Transorientale. „Rozpočet podujatia máme vo výške 4 milióny korún,“ informoval šéf Enviro Marián Novikmec, ktorý už teraz zabezpečuje aj viaceré detaily účasti.
„Pre Jara pripravujeme sprievodný servisný automobil s dvojčlennou posádkou, mechanikom bude jeho brať Rasťo. Na území Ruska využijeme ešte aj možnosť podpory sprievodného karavanu, aby aspoň na jednej tretine trasy mal širšie zázemie. Na ruských trasách očakávame odlišný povrch ako na Dakare. Bude tam blato, preto musíme so sebou zobrať aj ďalšie súpravy pneumatík do takýchto terénov. Pri prechode do Kazachstanu potom už so sebou musíme zobrať len tie najnutnejšie veci.“
Aj Dakar séria
Organizátori Rely Dakar hneď po jej zrušení avizovali, že nájdu náhradné riešenie, aby pretekári na motocykloch, automobiloch a kamiónoch mali možnosť realizovať svoju prípravu a uspokojiť sponzorov.
Náhrada sa našla rýchlo. Má mať tri časti, jedna z nich by mala byť v zámorí, volá sa Dakar series. Prvým podujatím bude sedemdielna rely na území Maďarska a Rumunska (20. – 26. apríla). Má sedem etáp, meria takmer 3000 km.
„Katriňáka sme prihlásili. Potrebuje jazdiť, udržiavať sa v kondícii, pôjde ešte raz na sústredenie do Talianska. Keď bude známy termín druhej časti Dakar series v Španielsku či Portugalsku, prihlásime ho aj tam,“ uviedol Novikmec.
Figura na Rely faraónov
Na Rely Dakar mal po druhý raz štartovať aj Ivan Jakeš. Premiéry sa nedočkal Igor Figura. „Rád by som štartoval aspoň na prvej časti Dakarskej série. Ale zatiaľ nemám istotu, kto by mi účasť zaplatil,“ neveselým hlasom informoval Jakeš. Lepšie je na tom Figura. „Mojou tohtoročnou prioritou je teraz účasť na Rely faraónov v Egypte.“