Multimediálny kraj a jeho ľudia

Každý nový program Slovenského ľudového umeleckého kolektívu vnímame ako cestu potýkania sa s folklórom v rôznych podobách. Platí to aj pri Obrázkoch zo Slovenska.

Obrázky z výstavy – Jar.Obrázky z výstavy – Jar. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Nový komponovaný celovečerný program Obrázky zo Slovenska predstavuje prierez tradičným obradným a pracovným životom Slovákov. Pri jeho príprave sa stretla mladšia generácia tvorcov. Je to najmultimediálnejší program, aký doposiaľ vytvoril SĽUK, značiaci si takto ďalšiu umeleckú cestu.

Na scénu za interpretov vstúpila multimediálna technika playbackov, automatizovaný počítačový systém riadenia obrazu, svetla, zvuku. Ten fungoval napriek svojej zložitosti nanajvýš úspešne, viac ako v ktoromkoľvek programe tejto dnes stále častejšej mediálnej prezentácie folklóru. Autori a interpreti tohto diela podali farebný a premenlivý obraz Slovenska a jeho tradičného umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa arabského príslovia

Autorský kolektív nie je celkom nový ani najmladší, predsa však celok, ktorý postavil na scénu, mal charakter návratov. To je údel každého programu a každej generácie, ktorá po svojom reflektuje obraz minulosti či súčasnosti. Lebo folklór nie je zatuchnutou relikviou minulosti. Prežil mnohých svojich „hro­bárov“, ktorí ho už desaťročia, mož­no stáročia pochovávali či pochovávajú.

Ľudia aj dnes s folklórom žijú, akékoľvek mu priraďujú naši „európski“ kulturtregri spochybňujúce a naivné epitetá. Povedané starým arabským príslovím: psi brešú a karavána ide ďalej.

Nie o prázdnom obraze

Nepretržitých deväťdesiat minút nadväzujúcich obrazov malo dynamiku, kontrast, miesta oddychu a zamyslenia, aj čísla plné hravosti, životnej energie a umeleckej podmanivosti. Program tvorilo 17 obrázkov, ako ich autori v programových skratkách symbolizovali.

SkryťVypnúť reklamu

Skladateľ ako hlavný nositeľ „deja“ pracoval s tradičnými tvarmi, ktoré však v koncertantnom a širšom výbere nástrojov ľudových i neľudových stvárnil do mozaikovitej podoby charakterových čísiel (napr. Detstvo, Tanec, Tatry).

Zaujímavo štrukturovaný zvuk nástrojovej hudby trpel diskdžokejovskou preexponovanou hlasitosťou (čo nebola vina skladateľa). Spevné čísla patrili k najlepším častiam programu (napríklad Jar, Matka, Na paši, Balada) s vynikajúcou speváckou interpretáciou, ako je v SĽUK­u zvykom (hoci dnes s decimovaným zborom). Choreografia oscilovala od masovej kompaktnosti (najmä východoslovenské čísla), po detinskú hravosť, bezprostrednosť a individuálnu pohybovú virtuozitu, ktorú skĺbili choreo­grafi do ucelených scénických čísel.

SkryťVypnúť reklamu

Stále prítomnou zložkou bola kultivovaná a vyvážená krojová aj výtvarná stránka, ktorá sa spájala s citlivo a umelecky koncipovaným filmovým predstavením Slovenska. Kraj a jeho ľudia v ňom zarezonovali tak ako v žiadnom z doterajších programov. Obraz nepredstavoval len prázdnu monumentálnosť.

Nadriadení a nadradení

Nedá mi nekončiť epizodickou a stále aktuálnou spomienkou. Prešlo presne 50 rokov, keď som zažil v roku 1958 v Karlo­vých Varoch prehliadku všet­kých vtedajších profesio­nál­nych a poloprofesionálnych folklórnych súborov, ktoré v tom čase organizovalo Ministerstvo kultúry a osvety Československej republiky. So zjavným cieľom podstrihnúť (presnejšie povedané zlikvidovať) niektoré z nich. Medzi také patril aj SĽUK. Ten sa však prezentoval s takým grandióznym a podmanivým programovým monolitom, že akékoľvek ďalšie úvahy sa stali bezpredmetnými a roz­plynuli sa.

SkryťVypnúť reklamu

Je príznačné, že aj iné súbory prežili početné podobné pokusy svojich nadriadených či intelektuálne „nadradených“. A predsa ich umelecká práca nestratila nič na svojej aktualite. Hoci kuvikov dnes nie je menej ako vtedy.

SĽUK: Obrázky zo Slovenska

Námet, scenár, réžia: Juraj Hamar

Hudba: Stano Palúch, choreografia: Ján Blaho, Stano Marišler

Film: Tono Szomolányi

Kostýmy: Hana Cigánová

Scéna: Marek Hollý

Grafický dizajn: Ďuro Balogh

Premiéra: 3. a 4. februára 2008 na Novej scéne v Bratislave

Autor: Oskár Elschek (Autor je etnomuzikológ)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 251
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 370
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 016
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 870
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 969
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 581
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 638
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu