Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky
RECENZIA/FOLKLÓR

Multimediálny kraj a jeho ľudia

Každý nový program Slovenského ľudového umeleckého kolektívu vnímame ako cestu potýkania sa s folklórom v rôznych podobách. Platí to aj pri Obrázkoch zo Slovenska.

Obrázky z výstavy – Jar.Obrázky z výstavy – Jar. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Nový komponovaný celovečerný program Obrázky zo Slovenska predstavuje prierez tradičným obradným a pracovným životom Slovákov. Pri jeho príprave sa stretla mladšia generácia tvorcov. Je to najmultimediálnejší program, aký doposiaľ vytvoril SĽUK, značiaci si takto ďalšiu umeleckú cestu.

Na scénu za interpretov vstúpila multimediálna technika playbackov, automatizovaný počítačový systém riadenia obrazu, svetla, zvuku. Ten fungoval napriek svojej zložitosti nanajvýš úspešne, viac ako v ktoromkoľvek programe tejto dnes stále častejšej mediálnej prezentácie folklóru. Autori a interpreti tohto diela podali farebný a premenlivý obraz Slovenska a jeho tradičného umenia.

Podľa arabského príslovia

Autorský kolektív nie je celkom nový ani najmladší, predsa však celok, ktorý postavil na scénu, mal charakter návratov. To je údel každého programu a každej generácie, ktorá po svojom reflektuje obraz minulosti či súčasnosti. Lebo folklór nie je zatuchnutou relikviou minulosti. Prežil mnohých svojich „hro­bárov“, ktorí ho už desaťročia, mož­no stáročia pochovávali či pochovávajú.

Ľudia aj dnes s folklórom žijú, akékoľvek mu priraďujú naši „európski“ kulturtregri spochybňujúce a naivné epitetá. Povedané starým arabským príslovím: psi brešú a karavána ide ďalej.

Nie o prázdnom obraze

Nepretržitých deväťdesiat minút nadväzujúcich obrazov malo dynamiku, kontrast, miesta oddychu a zamyslenia, aj čísla plné hravosti, životnej energie a umeleckej podmanivosti. Program tvorilo 17 obrázkov, ako ich autori v programových skratkách symbolizovali.

Skladateľ ako hlavný nositeľ „deja“ pracoval s tradičnými tvarmi, ktoré však v koncertantnom a širšom výbere nástrojov ľudových i neľudových stvárnil do mozaikovitej podoby charakterových čísiel (napr. Detstvo, Tanec, Tatry).

Zaujímavo štrukturovaný zvuk nástrojovej hudby trpel diskdžokejovskou preexponovanou hlasitosťou (čo nebola vina skladateľa). Spevné čísla patrili k najlepším častiam programu (napríklad Jar, Matka, Na paši, Balada) s vynikajúcou speváckou interpretáciou, ako je v SĽUK­u zvykom (hoci dnes s decimovaným zborom). Choreografia oscilovala od masovej kompaktnosti (najmä východoslovenské čísla), po detinskú hravosť, bezprostrednosť a individuálnu pohybovú virtuozitu, ktorú skĺbili choreo­grafi do ucelených scénických čísel.

Stále prítomnou zložkou bola kultivovaná a vyvážená krojová aj výtvarná stránka, ktorá sa spájala s citlivo a umelecky koncipovaným filmovým predstavením Slovenska. Kraj a jeho ľudia v ňom zarezonovali tak ako v žiadnom z doterajších programov. Obraz nepredstavoval len prázdnu monumentálnosť.

Nadriadení a nadradení

Nedá mi nekončiť epizodickou a stále aktuálnou spomienkou. Prešlo presne 50 rokov, keď som zažil v roku 1958 v Karlo­vých Varoch prehliadku všet­kých vtedajších profesio­nál­nych a poloprofesionálnych folklórnych súborov, ktoré v tom čase organizovalo Ministerstvo kultúry a osvety Československej republiky. So zjavným cieľom podstrihnúť (presnejšie povedané zlikvidovať) niektoré z nich. Medzi také patril aj SĽUK. Ten sa však prezentoval s takým grandióznym a podmanivým programovým monolitom, že akékoľvek ďalšie úvahy sa stali bezpredmetnými a roz­plynuli sa.

Je príznačné, že aj iné súbory prežili početné podobné pokusy svojich nadriadených či intelektuálne „nadradených“. A predsa ich umelecká práca nestratila nič na svojej aktualite. Hoci kuvikov dnes nie je menej ako vtedy.

SĽUK: Obrázky zo Slovenska

Námet, scenár, réžia: Juraj Hamar

Hudba: Stano Palúch, choreografia: Ján Blaho, Stano Marišler

Film: Tono Szomolányi

Kostýmy: Hana Cigánová

Scéna: Marek Hollý

Grafický dizajn: Ďuro Balogh

Premiéra: 3. a 4. februára 2008 na Novej scéne v Bratislave

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  4. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet
  5. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 259
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 508
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 266
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 024
  5. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 646
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 544
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 6 212
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 058
  9. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 5 919
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 664
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu