Aký vek je najvhodnejší na zaradenie dieťaťa do materskej školy?
"Ako najvhodnejší sa javí vek okolo troch až štyroch rokov. Je to však individuálne a závisí od osobnosti dieťaťa, od jeho sociálnej a emocionálnej úrovne, ale aj od zdravotného stavu, telesnej konštitúcie a podobne."
Prečo sa niektoré deti dokážu zžiť s detským kolektívom a iné nie?
"Tieto ťažkosti majú spravidla len deti so špecifickými problémami. Ide napríklad o deti úzkostné, ktoré majú problémy súvisiace s kooperáciou v detskom kolektíve."
Ako by mali matky deti na materskú školu pripravovať?
"Príprava by sa mohla začať aj tak, že rodičia začnú vyhľadávať kolektív detí, napríklad na detskom ihrisku, plavárni či rodiny s deťmi, aby sa dieťa učilo kooperovať v skupine. Takto získa sociálne kontakty. V rodinnej výchove by sa malo dieťa viesť k samostatnosti najmä v samoobslužných návykoch. Rodičia by mali deti na prácu v škôlke len pozitívne motivovať a zásadne ich škôlkou nestrašiť."
Mali by sa deti na škôlku aklimatizovať postupne, po hodinách?
"Prax ukazuje, že prispôsobenie sa dieťaťa na nové prostredie by malo byť postupné a malo by trvať minimálne týždeň. Čas potrebný na vpravenie sa dieťaťa do prostredia škôlky môže závisieť od jeho individuálnych predpokladov. Je vhodné, ak pri jeho prvom kontakte s materskou školou môže byť v zariadení prítomný aj rodič."
Čo má urobiť mamička, ktorej dieťa si na materskú školu nevie alebo nechce zvyknúť?
"Rodičia by mali spolupracovať s učiteľkami, hľadať systém usporiadania, mali by sa snažiť dieťa vhodným spôsobom presvedčiť. V prípade neúspechu sa možno obrátiť na odborníkov napríklad v pedagogicko-psychologických poradniach. V odôvodnených prípadoch možno dieťa zaradiť na poldenný systém dochádzky alebo využiť ponuku ďalších možností."
Stretávate sa v praxi často s podobnými prípadmi?
"Ojedinele. V takomto prípade sa snažíme monitorovať správanie dieťaťa a zisťujeme príčinu jeho ťažkostí. Riešili sme už aj prípad opakovaného návratu mamičky na materskú dovolenku. Pozitívne však bolo, že po stabilizácii emocionálneho a sociálneho vývinu dieťaťa už nebol po určitom čase problém pri jeho zaradení do kolektívu rovesníkov."
Ako má rodič reagovať na agresiu svojho dieťaťa v kolektíve?
"Pri korekcii nežiaduceho správania by sa rodina mala zamerať predovšetkým na elimináciu prejavov agresívneho správania v rodine. Napríklad pri súrodeneckých bitkách hovoriť o tom, prečo sa im to nepáči. V prípade neprimeraného správania by mali deťom trpezlivo vysvetľovať svoj postoj a učiť ich rozprávať o svojich citoch a pocitoch."
Môže nástup do materskej školy niektorým deťom spôsobiť traumu?
"Nástup do materskej škôlky nie je traumatizujúcim zážitkom. V prípade, že je dieťa príliš úzkostné, bez dostatku sociálnych kontaktov, môže sa stať, že prispôsobenie sa na špecifické prostredie predškolského zariadenia bude prebiehať s problémami. Traumu však môže spôsobiť aj strach dieťaťa z toho, že rodič si ho zo škôlky nevyzdvihne, alebo neurotizujúce prvky v osobnosti učiteľky."
Čo by ste poradili mamičke, ktorej dieťa sa po nástupe do škôlky začalo pomočovať?
"V prípade detí s mierne neurotickým vývinom sa môže objaviť aj pomočovanie. Je potrebné vyhľadať lekársku pomoc. Prax však ukazuje, že problém bez organickej príčiny sa veľmi rýchlo eliminuje."
(or)