BRATISLAVA – Dvadsaťtisícový účet za internetovú službu dostal nedávno istý pán zo Záhoria. Preklikal sa na stránky, ktoré „strážia“ medzinárodní internetoví piráti a inkasujú za to ťažké peniaze. Nikto ho neupozornil, že sa to môže stať a musí si dávať pozor.
Jeho rozčarovanie sa ešte zvýšilo, keď sa dozvedel, že ako zákazník Slovenských telekomunikácií musí najprv zaplatiť účet, až potom môže podať reklamáciu. Obrátil sa o radu na Združenie slovenských spotrebiteľov.
„V poslednom čase tu máme už sedem takýchto prípadov,“ povedal nám včera Josef Lounek zo združenia spotrebiteľov. Podľa neho je evidentné, že klienti nedostali pri kúpe služby dostatočnú informáciu o prevádzkovom režime. „Odkiaľ majú vedieť, že ak zablúdia na niektoré kritické adresy, naúčtuje sa im to ako medzinárodné hovory? Navyše Slovenské telekomunikácie od nich požadujú túto obrovskú platbu do 14 dní, inak im linku bez milosti vypnú.“
Podľa Lounka zákazník zo Záhoria tvrdí, že žiadnu erotiku ani pornostránky nenavštevoval, hľadal iba odborné adresy potrebné pre svoju profesiu. Spotrebiteľské združenie zostalo prekvapené aj zo spôsobu vybavovania reklamácie. „Máme veľké podozrenie, že Slovenské telekomunikácie pri zisťovaní, cez ktorú linku naskočili tie zahraničné impulzy, len strieľajú odboku,“ dodal Lounek.
Problém sa týka len tých užívateľov internetu, ktorí sú pripojení cez bežné modemy (väčšinou malí užívatelia cez telefónne linky). Iné pripojenia internetu, napríklad pevnou linkou (väčšina firiem), nie sú ohrozené.
Čo môže robiť zákazník, ktorý sa stane takouto obeťou? Zatiaľ veľa možností nemá. Slovenské telekomunikácie ho na svojej webovej stránke informujú, že reklamácie tohto druhu neuznajú. Podľa ich názoru bola totiž telekomunikačná služba zákazníkovi riadne splnená.
Asociácia poskytovateľov internetu na Slovensku považuje ActiveX – teda, že sa dostanete na stránky, ktoré „strážia“ pirátski operátori a na účte vám nabiehajú impulzy s najvyššou tarifou, za veľmi vážny problém.
Podľa člena jej predstavenstva Mariána Ďurkoviča, keďže ide jednoznačne o podvod, namieste je tu aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. „Ak ide o hromadný prípad, zo strany Slovenských telekomunikácií by som očakával ústretový postup. Naše telekomunikácie by nemali zaplatiť operátorovi v zámorí, ku ktorému tie volania smerujú, a mali by sa s ním súdiť. Je však určite jednoduchšie vymáhať platby od neinformovaných zákazníkov,“ povedal Ďurkovič.
V Čechách sa podobné prípady vyskytli už vlani. Český Telecom rovnako tieto reklamácie neuznal, čo odobril i policajný vyšetrovateľ. Podľa českej právnej expertky z PricewaterhouseCoopers Ivety Hodkovej však môže existovať určitá právna cesta, aby zákazník aj v takomto prípade úspešne žaloval domáceho operátora.
TÁŇA RUNDESOVÁ