Skorá kúpa dovolenky je lacnejšia

Začiatok predaja letných zájazdov sprevádzajú zľavy za včasnú kúpu dovolenky.Rýchle rozhodovanie prináša úsporu peňazí aj väčší výber miesta pobytu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - STOCKXPERT)

BRATISLAVA. Vyše dvetisíc korún môže dovolenkár ušetriť, ak si vyberie letnú dovolenku s cestovnou kanceláriou v polročnom predstihu. Niekoľkočlenná rodina, ktorá využije možnosť kúpy dovolenky v akcii first minute, môže získať týždňový či dvojtýždňový pobyt pri mori aj o desaťtisíc korún lacnejšie ako o niekoľko mesiacov neskôr.

¶Skorší prvý moment

Už vlani začiatkom roku cestovné kancelárie potvrdzovali väčší záujem o kúpu dovolenky v akcii first minute. Podľa cestovnej kancelárie Satur bol tento predaj o desať percent silnejší, než rok predtým. Aj preto cestovné kancelárie uviedli na trh katalógy s letnými zájazdmi už koncom minulého roku, najvyššie zľavy za nákup zájazdu v prvej chvíli sa v niektorých z nich týkali výberu dovolenky ešte do konca roku 2007.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok je záujem o včasnú rezerváciu pobytov väčší ako vlani. Miroslav Labuda zo žilinskej cestovnej agentúry Kainar, ktorá predáva pobyty viac ako tridsatky cestovných kancelárií vraví, že sa predaju dovoleniek zatiaľ darí výnimočne dobre.

Širší výber, lepšia ponuka

Ako kúpa v prvej, tak aj v poslednej chvíli má priaznivcov. Z pohľadu ponuky a výberu možností ubytovania vychádza lepšie včasný nákup, vraví Július Cmorej, riaditeľ cestovnej kancelárie Paxtravel. Vyberať je z čoho a je veľká pravdepodobnosť, že si zájazd podľa svojich predstáv nájdu i väčšie kolektívy. Niekoľko dní pred odletom to môže, ale tiež nemusí platiť.

Výhodnosť skorého nákupu je nespochybniteľná pre rodiny so školopovinnými deťmi, ktorých výber termínu pobytu sa zužuje do mesiacov prázdnin.

SkryťVypnúť reklamu

Akcia nie je pre všetkých

Z finančného hľadiska je rada, či kupovať zájazd v predstihu, alebo na poslednú chvíľu, oveľa ťažšia. Zľavy, ktoré cestovné kancelárie ponúkajú začiatkom roku, zväčša nepresiahnu 15 percent. „Boli sme na dovolenke last minute a zľava bola neuveriteľ­ných 47 percent, na first moment bola ani nie polovičná,“ spomína na internetovej stránke klientka.

Ku kúpe dovolenky v prvom momente by sa určite nemali dať zlákať ľudia, ktorí po Viano­ciach nemajú dosť peňazí a museli by si požičať, aby zaplatili zálohu. Väčšina cestovných kancelárií totiž poskytuje zľavu za včasný nákup klientom, ktorí do konca januára či marca zaplatia aspoň polovicu z ceny zájazdu, niekedy aj celú sumu, čo pri viacčlennej rodine znamená tisícky i desiatky tisíc korún. Pri splácaní pôžičky môže byť navýšenie výraznejšie než zľava, ktorú cestovka v akcii first minute poskytne.

SkryťVypnúť reklamu

Problematické odhady

Dilemu, či sa prikloniť k first alebo last minute, treba riešiť aj podľa toho, kedy sa na dovolenku chystáte. „Mimo hlavnej sezóny sa stopercentne oplatí ísť na last minute, ale počas prázdnin sú ponuky dosť vypredané,“ tvrdí dovolenkárka.

Rozhodovanie, v akom predstihu dovolenku kupovať sťažuje aj to, že sa nedá odhadnúť, ako sa predaju dovoleniek bude dariť a akého počtu zájazdov sa dotknú zľavy na poslednú chvíľu. „Vlani sme platili dovolenku first minute na Ibizu, ale v akcii last minute bola výhodnejšia. Bála som sa, že pre štvorčlennú rodinu nič dobré na poslednu chvíľu nenájdem, ale budem už dlhšie čakať. Akcia first minute sa mi nezdá až taká výhodná, navyše neviem, čo sa za pol roka môže stať,“ píše na základe svojej skúsenosti dovolenkárka.

SkryťVypnúť reklamu

Opačnú skúsenosť má klien­t, ktorý s kúpou zájazdu do Turecka otáľal. Jeho známi si letný pobyt kúpili tri mesiace dopredu za 13 990 korún, on čakal na last minute. Napokon za ten istý pobyt zaplatil takmer 21­tisíc korún.

Ďalšie percentá za vernosť

Ak využijete zľavy za včasnú kúpu dovolenky a zvolíte si cestovnú kanceláriu, s ktorou ste už cestovali, môžete si k nej pripočítať ďalšie percentá a z konečnej ceny zájazdu odrátať stovky korún. Cestovné kancelárie sa snažia udržať si stály okruh klientov a robia to aj poskytovaním zliav za vernosť.

Vo väčšine cestoviek si vernostné zľavy možno uplatniť počas celého roku. Sú však aj výnimky, napríklad Solvex uvádza, že zľava pre stálych klientov sa pripočítava k zľave za skorý nákup.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré cestovky majú zľavy za vernosť odstupňované. Menej ušetrí klient, ktorý s cestovkou vycestoval len raz, vyššiu zľavu získa ten, kto bol s tým istým organizátorom zájazdov na dovolenke viackrát. Výška zliav za vernosť sa pohybuje od dvoch do osem percent.

Aj v tomto prípade sa oplatí pozorne čítať formulácie v katalógu. Niektoré cestovky v podmienkach poskytovania služieb zakotvili, že na priznanie zľavy by dovolenky mali byť v sezó­nach po sebe idúcich. Ak ste kupovali zájazd viackrát v tej istej cestovnej kancelárii, ale na jednu či dve dovolenky medzitým ste vycestovali s inou cestovkou, nemusíte mať nárok na zľavu v maximálnej výške. Časť cestovných kancelárií tento typ zliav neposkytuje pri kúpe dovolenky na poslednú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu

Vernostné akcie

Alfa travel - 2 až 8 %

Best Choice – 3 %

Čedok - 5 %

Firo-tour - 2%

Globtour/Seneca – 2 %

Hechter - 3 až 5 %

Hydrotour - 3 až 7 %

Kartago tours - 7 %

Koala tours –2 %

Medina Tours – 3 – 4%

Satur – 5 – 10%

Solvex – 2%

Sunny Days - 5%

Tip travel – 2%

Vítkovice Tours– 2 - 5%

Výhody akcie first minute

l zľavy z katalógovej ceny

zájazdu,

l väčší výber letovísk

aj ubytovacích zariadení v nich,

l lepšia šanca zohnať

dovolenku pre viacčlennú

rodinu či väčší kolektív ľudí,

l atraktívnejšie zľavy pre deti.


Kto skorou kúpou získa


l rodiny s deťmi, ktoré môžu

v rámci akcie dieťa zdarma

SkryťVypnúť reklamu

cestovať na dovolenku

lacnejšie,

l ľudia, ktorí majú presnú

predstavu o mieste svojho

letného pobytu, prípadne

aj o konkrétnom ubytovacom

zariadení a nie sú ochotní

z nej zľaviť,

l záujemcovia o kúpu zájazdu, ktorí majú predstavu o mieste pobytu, ale môžu si vybrať

dovolenku z práce iba

v určenom termíne a nemôžu

sa teda spoliehať na ponuku

zájazdov, ktorá sa dostane

do zľavových akcií krátko

pred začiatkom pobytu.


Koľko sa dá ušetriť

l Pri zaplatení minimálne

polovice z ceny zájazdu

počas najbližších desiatich

dní sú zľavy najvýraznejšie,

môžu dosiahnuť až 15 percent.

V ďalších týždňoch klesajú.

l Ak si zvolíte cestovnú

kanceláriu, s ktorou ste

SkryťVypnúť reklamu

už v minulosti cestovali,

môžete získať zľavu ešte

o niekoľko percent vyššiu.


Kedy prvý moment končí

l
Vo väčšine cestovných

kancelárií v posledný marcový deň, niektorí organizátori

zájazdov ponúkajú tento

typ zliav len do konca februára.

l Sú aj cestovky, ktoré

posunuli koniec akcie

na polovicu, či koniec apríla.

Peniaze ušetrí aj voľba lokality

Ak sa vaša predstava tohtoročnej letnej dovolenky spája s letoviskami, ktoré sa nachádzajú v Portugalsku, na Madeire či na Malte, aj so zľavami vás cez cestovnú kanceláriu sotva vyjde toľko ako oddych v Bulharsku, Taliansku alebo v Chorvátsku.

Aj tento rok patria k najlacnejším dovolenkám pri mori pobyty v kempoch či v apartmánoch s vlastnou alebo autobusovou dopravou v Bulharsku, v severnom Taliansku a v Chorvátsku. Podobne ako vlani sa najmä v prípade slabšieho predaja očakávajú cenovo zaujímavé ponuky na dovolenku v Turecku či v Egypte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 389
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu