Nie sme príliš malá krajina na vlastný športový kanál?
„Rozvíjajúce sa technické možnosti rapídne znižujú náklady na vznik nového kanála. Kľúčovým nákladom sa stáva jeho obsah. Chápem však, na čo narážate. Reklamný trh a množstvo divákov má svoje vážne limity dané veľkosťou Slovenska. Napriek tomu si myslím, že športový kanál zameraný na slovenský šport má zmysel a dá sa za istých predpokladov ufinancovať.“
Za akých?
„Prvým je schválenie zákona, ktorý umožní efektívnejší výber koncesionárskych poplatkov. Po istej nábehovej krivke by mohol priniesť Slovenskej televízii rádovo niekoľko sto miliónov korún. Druhým predpokladom je, aby projekt mal triezve oči. Aby sme sa nesnažili kopírovať televízie, ktoré pracujú v úplne iných podmienkach a preberať od nich hotové vzorce. Aby striktne vychádzal z personálnych, technických a ekonomických možností Slovenskej televízie. Aby od štartovacej verzie, po olympijských hrách, kvantita a kvalita stúpala k finálnemu výsledku v priebehu niekoľkých rokov v závislosti od kondície a perspektívy vývoja financií. Tretím predpokladom je, aby manažment STV štart tretieho kanála pokladal za absolútnu strategickú prioritu so všetkými dôsledkami, ktoré z toho vyplývajú.“
Za absolútnu? Veď bude dostupný nanajvýš tridsiatim percentám divákov. Alebo si zle pamätám lanskú prezentáciu kanála rok pred jeho spustením?
„Dobre si pamätáte, ale vtedy sme ešte vychádzali z predpokladu, že signál bude šírený v tzv. HD kvalite a dostane sa iba k tým, čo majú prijímač schopný prijať takýto signál. Aj v dôsledku toho, že Slovenská televízia nemá dosť peňazí, však napokon budeme vysielať v štandardnej kvalite.“
Čiže tretí kanál chytia všetci, ktorí chytia Jednotku a Dvojku?
„Áno.“
To je pre väčšinu divákov dobrá správa.
„Vysielať v HD kvalite je trend. My však nie celkom dokážeme držať prst na pulze technického vývoja. Nevysielame ani vo formáte 16:9. Veľká väčšina programu beží vo formáte 4:3, ktorý je ešte o stupeň nižšie. Museli by sme preskočiť pár vývojových etáp. Odborníci odhadujú, že v čase olympiády bude televízor so schopnosťou prijímať HD signál asi v 40 percentách bratislavských domácností. Situácia na vidieku je však iná a program treba robiť pre ľudí.“
Čo sa ešte zmenilo v pôvodných plánoch?
„Po olympiáde, keď nabehneme na bežný režim, budeme vo všedné dni vysielať spravidla šesť hodín: od 17. do 23. hodiny. A v sobotu a v nedeľu po dvanásť hodín: od jedenástej do jedenástej.“
Ohlasovali ste 16 – 18 hodín. Denne.
„Vychádza to z ekonomických možností. Bolo by lepšie vysielať viac. V princípe to však nevnímam ako problém. Máme vychytený čas, keď ľudia najviac sledujú televíziu, a postupne, podľa vývoja ekonomickej situácie STV, budeme pridávať ďalšie hodiny. Je to bežný postup.“
Kedy sa objavila myšlienka spustiť športový kanál?
„Bola logickým dôsledkom vývoja. Je rozbehnutý proces digitalizácie. Podľa zákona musí STV v roku 2012 vysielať na štyroch programových okruhoch, takže je najvyšší čas spustiť tretí. S tým rátali projekty všetkých kľúčových kandidátov na riaditeľa.“
Česi začali so spravodajským kanálom, až potom uviedli športový.
„Športový je dobrá voľba. Šport tak či tak tvorí mimoriadne silný segment vo vysielaní. Je množstvo odvetví, ktoré sa za pomerne prijateľných finančných podmienok mohli dostať na obrazovku, ale bránila tomu aj programová skladba terajších okruhov. Športový kanál sa dá naplniť kvalitným programom, ale dôležitá je jeho filozofia.“
Poďme na podstatu: Akú filozofiu má mať slovenský?
„Prioritou z marketingových aspektov aj z hľadiska fungovania inštitúcie ako celku je vyplniť medzeru na trhu. Ňou je deficit vysielania slovenského športu. Zaplniť dieru by bolo v prospech všetkých.“
To mi hovoríte z duše.
„Viacerí športoví funkcionári tvrdili, že najlepšia forma, ako pomôcť slovenskému športu, je podporiť jeho prezentáciu v televízii. Relatívne malá investícia do slovenského športového vysielania sa môže prejaviť výrazne zvýšenými marketingovými príjmami športových zväzov, klubov, prípadne športovcov.“
Aj televíznymi, nie?
„Samozrejme, aj pre televíziu by to znamenalo isté reklamné príjmy. Ale nemal by som veľké oči. Aspoň v prvej fáze. V dnešnej konkurencii televízií, pri diváckom záujme, ktorý sa dá odhadnúť, keď pribúda programov i divákov schopných sledovať zahraničné programy, sa reklama bude zháňať ťažko.“
Aké máte ohlasy zo športového hnutia?
„Každý, s kým som hovoril, projekt víta. Otázne je, či to bude stačiť. Keby sa teraz podarilo potiahnuť za jeden povraz, možno by sa to v krátkom čase vrátilo aj s úrokmi. Športové hnutie má veľké očakávania a my máme pred nimi úprimný rešpekt. Bolo by však dobré myšlienku reálne podporiť.“
Ako?
„Lobingom a marketingom.“
Ešte ako šéf športovej redakcie ste mali povesť muža, ktorý veľmi nežičí prenosom zo slovenského športu, alebo aspoň uprednostňuje atraktívne prenosy z cudziny.
„Každé rozhodnutie sa odvíja od cieľa, ktorý chcete dosiahnuť. Situácia, v ktorej vtedy televízia fungovala, bola iná ako podmienky, ktoré sprevádzajú vznik tohto okruhu. A tento okruh má aj inú funkciu. Áno, podporoval som nákup niektorých zahraničných programov, ale sledovanosť a reklamné príjmy, ktoré na ne nadväzovali, dali rozhodnutiam za pravdu. Nebol to osobný postoj proti slovenskému športu.“
Čiže nemáte vnútorný problém presadzovať prevahu slovenského športu v programovej štruktúre Trojky?
„Veď si zasaďte okruh do aktuálneho konkurenčného rámca. Na Slovensku má bežný divák možnosť sledovať druhý okruh STV, Galaxiu, ktorá je v káblových ponukách vo väčšine veľkých miest, aspoň jeden okruh Eurosportu, v niektorých káblovkách Sport 1 a podľa bydliska i dostupnosti športové okruhy okolitých krajín: Česka, Poľska, Maďarska a Rakúska. Môže relatívne komfortne vidieť všetko najlepšie zo svetového športu: NHL, najkvalitnejšie futbalové ligy, formulu... Okrem toho, náš kanál potrebuje podporu. Dominantným vysielaním zahraničného športu ju nezíska. Preto, prirodzene, chceme zaplniť biele miesto, ktorým je absencia slovenského športu na obrazovkách. To je marketingový cieľ, ktorý zároveň plne korešponduje s úlohou verejnoprávnej televízie.“
Aký bude podiel slovenského športu?
„Šesťdesiat až sedemdesiat percent. Pod slovenským športom vnímam šport organizovaný na Slovensku, ale aj šport v zahraničí s účasťou Slovákov. Napríklad daviscupový zápas s Českom v Prahe. Približne rovnaký, 60– až 70-percentný bude aj podiel premiérových programov.“
Čo nové ponúknete divákovi?
„Znovuzavedenie športovej publicistiky, besedy o športe, využívanie bohatého archívu STV aj pravidelné spravodajské relácie. Jedna z dvoch hlavných bude nadväzovať na športové spravodajstvo Jednotky a rozširovať ho v čase silného reklamného bloku okolo ôsmej večer, s druhou rátame medzi 22. a 23. hodinou. Hlavne však vysielanie športov, ktoré teraz nie sú na obrazovke vôbec, alebo absolútne sporadicky.“
Napríklad?
„Palubovkové športy ako volejbal, basketbal či hádzaná, športy ako gymnastika, atletika a kopu ďalších. Prenosy alebo záznamy z takmer všetkých významných podujatí na Slovensku. Aj v takých športoch ako veslovanie, kanoistika, moderná gymnastika, box, džudo, zápasenie, tanečný šport, dostihy či jazdectvo. Sami sme zvedaví na divácky ohlas. Možno budeme príjemne prekvapení. Samozrejme, aj futbal a hokej. No a k tomu zahraničné akvizície. V tejto chvíli vieme potvrdiť prenosy z F1, ale rokujeme o ďalších.“
Vôbec nemienite využiť zmluvy, ktoré má už STV podpísané?
„Vo väčšine prípadov áno, v niektorých však bude treba k nim spraviť dodatky. V zásade však program, ktorý pôjde na Dvojke, sa nebude v tom istom čase vysielať na Trojke, tam pobeží iný športový program. Na treťom ohruhu sa program z Dvojky bude len reprízovať.“
Vizitka
ANDREJ MIKLÁNEK (35), 2000 - 2002 producent spoločnosti UPC Sport Praha, kde zabezpečoval výrobu a vysielanie kanála Sport 1, 2002 - 2003 komentátor Galaxie Sport, 2003 - 2007 šéfmanažér športovej redakcie STV, od 2007 (1. júna) projektový manažér pripravovaného digitálneho kanála STV Šport. Podľa webovej stránky medialne.sk by sa v prípade spustenia tretieho okruhu mal stať jeho intendantom.
Relatívne malá investícia do slovenského športového vysielania sa môže prejaviť výrazne zvýšenými marketingovými príjmami športových zväzov, klubov, prípadne športovcov.
Andrej Miklánek
Ponuka Trojky
Názov: STV Šport alebo STV 3 Šport.
Štart: 8. augusta 2008
Objem vysielania: počas OH 2008 denne 12 - 16 hodín (stále je však otvorená aj možnosť nonstop vysielania), po nich vo všedné dni spravidla 6 hodín (17. – 23. h), vo víkendové 12 hodín (11. – 23. h).
Štruktúra: 60 až 70 percent premiérových programov, zvyšok reprízy.
Podiel slovenského športu: 60 až 70 percent.
Šéf rady Bobocký: Dávam projektu dosť veľkú šancu
Lepší dátum štartu na spustenie nového kanála sa nedá vymyslieť: deň otvorenia letnej olympiády v najľudnatejšej krajine sveta.
Zároveň si však ťažko predstaviť zložitejšiu vnútornú situáciu, než aká dnes panuje v Slovenskej televízii.
Nemá generálneho riaditeľa a odchádza aj riaditeľ pre stratégiu Nikolaj Savický, ktorý povedal, že ich odchod ohrozuje spustenie kanála STV Šport.
Zo slov šéfa Rady STV Bohumíra Bobockého sa však dá vytušiť skôr potešenie, že sa tretí okruh spustí bez nich a najmä, že bude dostupný viac než pár desiatkam tisíc domácností.
„Ja tomu projektu dávam dosť veľkú šancu,“ tvrdí. „Je záujem posunúť digitalizáciu, a ak ju neposunie STV, napríklad cez tretí kanál, tak nikto.“
Slovenská televízia už dnes množstvo programov naberá v najvyššej HD kvalite a v nej ich bude môcť perspektívne aj vysielať. „Ceremoniály z olympiády v Pekingu v nej bude možné už aj prijímať,“ ubezpečuje Bobocký.
Štart športového okruhu je podľa neho pripravený, no pripomína: „Okrem financovania.“
Najúspornejší variant STV 3 vychádza na 110 miliónov. Pôvodne však mal stáť 250 – 300 miliónov.
(mo)