Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky
V SNAHE ZÍSKAŤ LÁKAVÚ CENU, MÔŽE KLIENT ZAPLATIŤ VEĽA PEŇAZÍ. VÝHRU VÔBEC NEMÁ ISTÚ

Operátori reklamu neposielajú

Reklamné SMS správy ponúkajú rôzne výhry. Ak však nie je pod nimi podpísaný operátor, klient by si mal rozmyslieť, či sa do súťaže zapojí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Čitateľke Eve prišla reklamná SMS, že ak zavolá na audiotexové číslo, stane sa výherkyňou plazmového televízora alebo digitálneho rádia. To, že číslo je spoplatnené, text SMS nehovoril.

Reklamnú SMS však neposlal ani jeden z mobilných operátorov. Tí sa bránia, že za šírenie takýchto správ nemôžu a že často sa ich klient zaregistroval v rôznych hrách, preto takéto SMS správy dostáva.

Výhry sa nemusíte dočkať

Smernica Európskej únie o nekalých obchodných prakti­kách, ktorú sme prebrali aj do nášho zákona o ochrane spotrebiteľa hovorí, že „obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil“.

Spotrebiteľ si teda kúpil tovar alebo službu, pretože dostal nesprávne informácie. V prípade reklamnej SMS ide o zavádzanie spotrebiteľa.

„Áno, je to agresívna obchodná praktika, ktorá vytvára falošný dojem, že spotrebiteľ vyhral. V skutočnosti je činnosť smerujúca k získaniu ceny podmienená tým, že spotrebiteľ si spôsobí náklady,“ povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.

Klientovi vzniknú náklady tým, že zatelefonuje na audio­texové číslo, čo ho môže vyjsť veľmi draho. Ceny za minútu volania sa pohybujú od pár až po sto korún. Ak sa po zavolaní na audiotexové číslo zákazník výhry nedočkal, nemožno takúto výhru ani vymáhať.

„V zmysle Občianskeho zákonníka výhry zo stávok a hier nemožno vymáhať ani súdnou cestou,“ povedala Krkošová. Zároveň dodáva, že v prípade našej čitateľky ide o hru, ktorej pravidlá súčasné právne predpisy neriešia. Zákazník však môže od firmy, ktorá reklamnú SMS poslala, vymáhať náklady, ktoré mu vznikli telefonovaním na audiotextové číslo.

Operátori sa bránia

Všetci traja mobilní operátori popreli, že by za klamlivou reklamnou SMS stáli oni. „Rozhodne neposielame žiadne reklamné SMS, ktoré by zákazníkov vyzývali na využitie akéhokoľvek hlasovania či súťaže,“ povedal hovorca O2 René Parák.

Rovnako aj T-Mobile sa od šírenia reklamných správ dištancuje. „Zatiaľ sme od našich zákazníkov nezaznamenali sťažnosť na takúto SMS,“ povedal hovorca T-Mobile Martin Vidan. Zákazník musí dať písomný súhlas, či si želá, alebo neželá zasielanie marketingových a reklamných SMS správ.

Aj Orange podľa jeho hovorcu Petra Tótha vyžaduje písomný súhlas klienta na to, aby ho mohli informovať napríklad o zmene služieb. Inšpekcia dáva operátorom za pravdu. „Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy,“ povedala Krkošová. Telekomunikačná spoločnosť nezodpovedá za obsah reklamnej správy.

Operátori v rámci propagácie služieb alebo súťaží rozposielajú klientom informácie formou SMS správ. Vždy je však na nich podpis operátora a klient si môže na infolinke informácie overiť, prípadne si zistiť, čo ho bude zapojenie do súťaže stáť. Všetci traja operátori pripomínajú, že ak klient o to požiada, nebudú mu takéto SMS správy posielať.

Treba zvážiť registráciu

Tóth z Orangeu hovorí, že zákazníci považujú za reklamné správy aj tie, ktoré dostávajú od tretích strán. V minulosti sa mohli zaregistrovať u prevádzkovateľov rôznych súťaží a pritom nevedia, že „účasťou v týchto hrách udeľujú prevádzkovateľovi súhlas na zasielanie reklamných SMS“.

Ich spoločnosť vie aj o prípadoch, keď boli zákazníkom zaslané SMS s výzvou zavolať pod zámienkou výhry na audiotexové číslo. „Zákazníkom odporúčame zvážiť, či na takéto výzvy budú reagovať, najmä ak sa nezaregistrovali v žiadnej súťaži a reklamnú SMS dostali bez ich súhlasu,“ povedal Tóth.

Operátori nevedia zabezpečiť, aby zákazník nedostával SMS od iných subjektov. „Takéto aktivity či komunikáciu nevieme regulovať,“ povedal Vidan. Jediné, čo vedia klientom odporučiť, je, aby svoje telefónne číslo neposkytovali bez premýšľania.

Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy.

Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie
Reklamná SMS

Gratulujeme, stali ste sa víťazom nového 42 plazma televízora alebo digitálneho rádia. Aby ste si mohli vyzdvihnúť Vašu výhru, zavolajte na 0986 715 732.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  6. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  7. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  8. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  9. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  10. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 366
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 10 460
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 426
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 194
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 8 829
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 894
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 918
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 451
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 289
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu