Vizuálna poézia obrazov „oneskorenca“

Slovenská národná galéria pripravila reprezentačnú výstavu z pozostalosti Štefana Schwartza.

Z výstavy Štefana Schwartza v Slovenskej národnej galérii.Z výstavy Štefana Schwartza v Slovenskej národnej galérii. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Výstavu diel z pozostalosti po Štefanovi Schwartzovi (1927 – 1998), slovenskom umelcovi, ktorý v roku 1968 emigroval do Švajčiarska, usporiadala Slovenská národná galéria z celoživotného diela, ktoré jej venovala jeho manželka Viera. Napriek tomu, že Schwartzova tvorba bola našej verejnosti už predstavená v SNG začiatkom 90. rokov, teda ešte za života autora, treba pokladať súčasný prezentačný počin za veľmi prínosný.

Vzdaním úcty autorovi, ktorý si to nesporne zaslúži, urobila galéria aj akýsi symbolický návrat Schwartza na Slovensko a v neposlednej miere pripomenula jeho výtvarnú produkciu. Produkciu človeka, u ktorého nie je podstatné, kde vytvoril svoje výtvarné dielo, ale to, že môže byť predstavované ako tvorba, suverénne sa vynímajúca v európskom kontexte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Búrlivý príchod abstraktného prejavu

Výtvarné diela Štefana Schwar­tza vytvárajú akúsi vizuálnu poéziu naplnenú tichom, pokorou i úctou ku každému vypovedanému „slovu“, ku každej stope, ktorú za sebou zanecháva ako svoj odkaz. Napriek tomu, že autor nastúpil svojou výtvarnou aktivitou do diania o niečo neskôr ako jeho generační súpútnici (preto si aj sám hovoril oneskorenec), pries­tor šesťdesiatych rokov bol nesmierne podnetný, inšpiratívny a nesporne aj provokujúci. Búrlivý príchod abstraktného výtvarného prejavu do nášho, tak trochu omeškaného prostredia, bol pre Schwartza dostatočne silným podnetom na to, aby si uzrejmil svoju pozíciu osobnostnej filozofie prejavu a vyjadrovania.

Lyrická abstrakcia alebo ab­straktný surrealizmus predstavujú pre autora v tom čase najvlastnejší spôsob výpovede. Schwartzova koloristická paleta si vystačí s jemnými odtieňmi, s obmedzenou škálou farieb, ale o to pôsobivejšia je vnútorná výpoveď. Ak sa v dostatočnej miere stotožníme s jeho tvorbou zo spomínaného heroického desaťročia, ale aj rokov násled­ných, bez zveličenia budeme z obrazov chcieť „počuť“ hudbu a z frotážových cyklov ilustrácií k Jesennému denníku plynúť poéziu.

SkryťVypnúť reklamu

Priestor, po ktorom šliapeme

Je len ťažko predpokladať, alebo možno je nezmyselné uvažovať o tom, kam by sa uberal umelecký vývoj v širších kontextoch u nás, keby nedošlo k okupácii Československa v roku 1968. Napriek tomu si to na výstave Štefana Schwartza ťažko možno odpustiť.

Výraznou tvorivou polohou autora je jeho privátne mapovanie priestoru, krás všednosti, „po ktorej šliapeme“. Svojimi frotážami vstupuje do ulíc, na dlažbu, na poklopy kanálov a vytvára cykly odtlačkov bežnej „banality“, ktorá však Schwar­tzovým prerozprávaním nadobúda novú hodnotu, pozdvihnutú o práve konkrétny autorov výber výseku, vytrhnutie ohraničenej obrazovej plochy zo sivosti celku.

Hra s pilulkami

Štefan Schwartz dáva punc umenia niečomu, čo vo svojej každodennej ničotnosti pre nás ostatných nestálo ani za najmenšie povšimnutie. Nachádza poéziu tam, kde väčšina z nás vidí len špinu a sivosť nepodstatnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nevšedný jemný humor či irónia vychádzajú z tých Schwar­tzových diel, kde na reprodukciách obrazov známych i menej známych maliarov aplikuje svoju „liečbu či hru s pilulkami“. Reprodukcie dopĺňa farebnými produktmi farma­ceutického priemyslu, a tak svojsky posúva daný obraz do inej poetickej polohy bez toho, aby akokoľvek znevažoval autora či reprodukovaný obraz, ktorý použil ako podklad.

Tvorba Schwartza z 80. rokov je prezentovaná premaľovanými tapetami barokových kvetinových vzorov pochybnej estetickej roviny. Svojím koloristickým zásahom vytvára na ploche pôvodných tapiet nesmierne snový svet abstrakt­ných priestorov.

Stojí za to dať si aspoň raz novoročný darček v podaní Schvar­tzovej tvorby, ktorá je prezentovaná do 17. februára.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Peter Krivda (Autor je kunsthistorik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu