BRATISLAVA. Najskúsenejším z tria je Katriňák, je to už jeho piaty štart. Jakeš si odjazdil svoju premiéru vlani, ale pre poruchu motocykla rely nedokončil. Nováčikom je Figura, ktorý Dakar absolvoval len ako člen sprievodného tímu.
V Lisabone včera pršalo
Pri včerajšom technickom preberaní motocyklov asistovali okrem realizačného tímu aj pretekári.
„Ide takmer o rutinnú záležitosť s viacerými procedúrami a podpisovaním protokolov. Motocykle došli v poriadku, aj celý tím. Zatiaľ sme všetci zdraví, čo je veľmi dôležité. Prebral som navigačný systém GPS a večer budeme podľa mapy študovať trať prvej etapy. Počasie je tu striedavé, ráno svietilo slniečo, poobede začalo pršať,“ povedal Jakeš, ktorý chce Dakar v prvom rade dokončiť.
„Veľmi sa spolieham na nový motocykel KTM 660 a na servis našich mechanikov,“ dodal rodák z Brezovej pod Bradlom Jakeš, ktorý mal ako „pozornosť“ pre nich v lietadle z Budapešti do Lisabonu pribalenú 30-ročnú brezovskú jabĺčkovicu a marhuľovicu. Otvorí ju však len v prípade akútnej núdze.
Siahne na dno svojich síl
Vlani skončil Katriňák na výbornom 9. mieste. Preto má aj jeho motocykel KTM 690 Rely štartové číslo 009. Po skončení vlaňajšieho Dakaru chcel angažovať Katriňáka aj koncern Suzuki, ale prednosť dostal spoľahlivý KTM. „Štartujem medzi poslednými, budem viac v pozornosti médií. Viem, že sa odomňa očakávajú len dobré výsledky. Som víťazný typ, sám po nich túžim. Len čo odštartujem, zdvihne sa mi adrenalín a pulzuje vo mne vnútorný pocit, že zažívam veľké dobrodružstvo. Siahnem na dno svojich síl. Veľmi ma však nepotešilo, keď sa tu rozpršalo. Mám radšej piesok ako blato. Musím však rešpektovať záludnosti trate, neskôr v púšti vo veľkej rýchlosti budú na nás striehnuť nebezpečné úseky takmer na každom kilometri trate.“
Pomôže aj navigácia s GPS
Cennou pomôckou pritom bude navigačný systém GPS. „Funguje v okruhu troch kilometrov pri určitých bodoch, ktoré sú od seba vzdialené asi 100 km. Medzi týmito orientačnými bodmi sa musím presúvať, nájsť správny smer podľa rozpisu, ktorý dostávame večer pred štartom ďalšej etapy.“
O tom, aká je Rely Dakar nebezpečná, svedčí doterajších jej 53 obetí. Vlani zahynuli dvaja pretekári. Aj preto v povinnej výbave každého jazdca je cínová rakva. Náklady na jej prepravu i ďalšie súvislosti spojené s prípadnou mimoriadnou udalosťou sú 12 000 eur.
Servis bude kvalitnejší
Katriňák a Jakeš budú jazdiť za medzinárodný Dakar tím skupiny MOL, v ktorom sú aj traja maďarskí jazdci, po jednom motocyklistovi z Rumunska a Srbska. Oproti minulosti bude mať kvalitnejší servis. „Na trati ich bude zabezpečovať asistenčná Tatra 815, ktorá povezie náhradné diely a pomôže pri zabezpečení ubytovania jazdcov a šesťčlennej posádky v stanoch. K dispozícii budú mať aj nový model oleja,“ uviedol Andrej Žipaj, Katriňákov manažér z Enviro Moto Teamu. Medzi mechanikmi je už tradične aj Jarov brat Rastislav.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Dakarské fakty
Bezpečný priebeh
Vláda Mauritánie zabezpečila, že trasu rely bude medzi 7. a 14. etapou kontrolovať 4000 vojakov a policajtov. „Nie je žiadny dôvod na obavy, bezpečnosť bude na vysokej úrovni. Vláda urobila všetko potrebné pre bezproblémový priebeh rely. Posledné útoky boli ojedinelé incidenty,“ povedal minister vnútra Yall Zakaria. Vlani v decembri na severozápade krajiny zastrelili troch vojakov, o tri dni extrémisti zabili štyroch francúzskych turistov a piateho zranili.
Vysoké náklady
Samotné štartovné stálo spoločnosť Environ Servis Moto Team – Adams, ktorá kúpila Katriňákovi a Jakešovi motocykle, 13 500 eur. Každý motocykel stál milión korún, náhradný motor 320 000 korún, spolu s ďalšími náhradnými dielmi a oblečením je to 1 850 000 Sk. Víťaz Dakaru pritom dostane od organizátorov len o niečo viac, necelého pol milióna korún.
Zakladateľ zahynul
Rely Dakar založil v r. 1978 Francúz Thierry Sabine. Prvý ročník odštartovali na parížskom námestí Trocadéro a 170 pretekárov čakalo 10 000 km do Dakaru. V r. 1986 Sabine na Dakare zahynul, keď sa zrútil s vrtuľníkom. Jeho urna, zmiešaná s púštnym pieskom, je na štarte každého ročníka.
Stratený syn
Na rely sa zúčastnil aj Mark Thatcher, syn bývalej britskej premiérky. A v roku 1982 tam prežil krušné chvíle. Stratil sa na hraniciach Alžírska s Marokom. Usporiadatelia ho našli až po šiestich dňoch.