vedúcu pozíciu najdrahšej nákupnej lokality na svete. Potvrdilo to aj tohtoročné vydanie prehľadu Najdôležitejšie ulice sveta, ktorý zostavuje nadnárodná konzultačná spoločnosť
v oblasti realít Cushman & Wakefield. Za prenájom obchodnej plochy s priemernou rozlohou 93 metrov štvorcových na najdrahšom mieste Piatej Avenue zaplatí obchodník tento rok 1,5 milióna dolárov, čo je
o 11 percent viac ako vlani.
Prehľad Najdôležitejšie ulice sveta sleduje ceny za prenájom maloobchodných priestorov v 231 hlavných nákupných svetových lokalitách v 44 krajinách. Piata Avenue v New Yorku, Causeway Bay v Hong Kongu alebo Champs-Elysées v Paríži si potvrdili svoje vedúce pozície v rebríčku najdrahších nákupných ulíc sveta. "Trendom súčasnosti je, že obchodníci používajú obchody v prestížnych lokalitách ako vlajkové lode
s cieľom maximalizovať hodnotu svojich značiek. Uvedené vedúce lokality nepriťahujú iba miestnych kupujúcich, ale najmä zákazníkov
z celého sveta, ktorých hlavným motívom cestovania býva často nakupovanie. Hnacou silou mnohých ázijských lokalít je vynárajúca sa stredná trieda s peniazmi vo vreckách," komentuje John Strachan, šéf sekcie maloobchodu spoločnosti Cushman & Wakefield.
Za päť rokov
dvojnásobné nájomné
Piata Avenue si pre globálne značky udržala svoju dominantnú pozíciu lokality svetovej triedy. Nájomníci sú ochotní zaplatiť rekordné nájmy
s cieľom udržať si tu svoju prevádzku. "Počas uplynulých piatich rokov sa nájomné v obchode na Piatej Avenue zdvojnásobilo zo 750 USD na 1 500 USD za štvorcovú stopu. Vyvrcholením bolo, keď si Gucci prenajal vyše 40 000 štvorcových stôp na Piatej Avenue 725 koncom minulého roka," upozorňuje výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield
v New Yorku Gene Spiegelman.
Revolúcia v Indii
Tohtoročný rebríček najdrahších ulíc sveta prináša na popredných miestach mierny pohyb. Na druhom mieste sa drží Hong Kong (Causeway Bay) a na tretej pozícii Paríž (Avenue des Champs Elysées). Khan Market v New Delhi zaznamenal v tohtoročnom poradí najväčší skok rovnako ako vlani. Ešte v roku 2005 sa táto lokalita nachádzala na 41. mieste, minulý rok sa posunula na 24. pozíciu
a tento rok opäť poskočila na 16. miesto rebríčka.
Maloobchod v Indii prechádza revo-
lúciou, hoci časť nárastu cien za prenájom je potrebné pripísať nedostatku vysokokvalitných priestorov v tých pravých lokalitách. "To je v ostrom kontraste s inými rastúcimi trhmi, ako je napríklad Čína, kde rast nájomného ťahá predovšetkým zvyšujúci sa dopyt zo strany domácich i medzinárodných maloobchodníkov. Pod ten sa podpísalo uvoľnenie reštriktívnej legislatívy v posledných rokoch
v dôsledku záväzkov Číny voči Svetovej obchodnej organiziácii," uvádza Cushman & Wakefield.
Oblasť Khan Market v New Delhi sa nachádza v srdci špičkových obytných priestorov, kde bývajú diplomati, majitelia priemyselných podnikov
a štátni zamestnanci. Lokalita ponúka zmes domácich a zahraničných zna-
čiek vrátane Nike, Benetton, Swarov-
ski, McDonald's, Barista a Bandhej.
Rekordné Chicago
Ďalším rekordérom tohtoročného rebríčka je chicagská Oak Street, ktorá zaznamenala najväčší nárast nákladov na prenájom v domácej mene. Tu sa počas roka náklady špičkových priestorov zdvojnásobili. "Oak Street sa pre obchod stala žiaducim miestom. Otvorenie obchodných zastúpení zvučných mien ako Graaf, Harry Winston alebo David Yurman dodalo lesk celej ulici," vysvetľuje Cushman & Wakefield.
Bratislava je lacnejšia ako susedia
Zo susedných štátov Slovenskej re-
publiky sa v rebríčku najvyššie
umiestnila Viedeň na 15. mieste. Pražská nákupná ulica Na Příkopě bola osemnásta. Pred Slovensko sa dostali aj Maďarsko a Poľsko, keďže bratislavské centrum sa nachádza až na 38. pozícii rebríčka. Zatiaľ čo na najžiadanejšej Kärtnerstrasse zaplatia obchodníci za meter štvorcový 2400 eur ročne, v Prahe je to 2040 eur
a v Bratislave "iba" 900 eur za meter štvorcový ročne.
Dopyt bude ďalej rásť
Čo sa týka ďalšieho vývoja, Cushman & Wakefield si nemyslí, že napriek očakávanému globálnemu spomaleniu ekonomiky v roku 2008, klesne dopyt po "tých pravých plochách v pravých lokalitách". "Malo-
obchodníci sa nehanbia za svoj dravý útok na nové trhy, či už zrelé, alebo rozvíjajúce sa. To podporuje
a zvyšuje cenu prenájmu v kľúčových lokalitách po celom svete," dodáva Cushman & Wakefield.
Gabriela Fialová