Rušňovodiči jazdia bez osvedčení

Od roku 2002 do roku 2006 došlo na Čiernohronskej železničke k 28 kolíziám.

Čiernohronská železnička je obľúbenou detskou atrakciou.Čiernohronská železnička je obľúbenou detskou atrakciou. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

ČIERNY BALOG. Na dráhe Čiernohronskej železničky zistila kontrola Úradu pre reguláciu železničnej dopravy takmer 30 ohrození bezpečnosti prevádzky. Atrakcia prevezie za sezónu viac ako 30­tisíc ľudí, najmä detí. Úrad prevádzku železničky nezastavil.

Podľa riaditeľa Čiernohronskej železničky Aleša Bíleka žiadna z porúch nie je pre prevádzku vlaku nebezpečná.

Kontrola na podnet Klubu ochrany technických pamiatok zistila, že na prepravu sa používajú aj neschválené vozidlá, niektoré rušne nemali povinné prehliadky. Podľa správy existujú záznamy aj o nedostatkoch na trati, a nakoľko chýbajú doklady o ich odstránení, je možné, že vlaky jazdili po poškodenej trati. Rušňovodiči nemali osvedčenia o odbornej zdravotnej a psychologickej spôsobilosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Od roku 2002 do roku 2006 došlo na Čiernohronskej železničke k 28 kolíziám.

Riaditeľ: Chybaje v zákonoch

Bílek hovorí, že chyby technického a administratívneho charakteru odstránili okamžite po zverejnení výsledkov kontroly. Ostatné výhrady označil za nedostatky koncepčného a legislatívneho charakteru, na ktoré bezvýsledne upozorňoval ministerstvo dopravy už roky.

„Čiernohronská železnička bola ako pôvodne lesná železnica dráhou osobitného určenia. Zákon o dráhach z roku 1996 však túto kategóriu úplne zrušil bez primeranej náhrady. Neexistuje jednoznačná legislatíva na jej prevádzkovanie. Navyše ministerstvo dopravy už viac ako desať rokov mešká s vydaním vykonávacích vyhlášok k zákonu o dráhach. V tomto nejednoznačnom legislatívnom prostredí vzniká priestor na nejasný výklad povinností prevádzkovateľov dráh, prípadne je na nich požadovaná aplikácia ustanovení ako na veľkej železnici,“ tvrdí Bílek.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ záležitosť označil za zásadný legislatívny spor o to, kto, v akom rozsahu a za aké peniaze je a bude oprávnený napríklad skúšať rušňovodičov či vykonávať revízie na miniatúrnych, neziskových tratiach. Podľa neho budúcnosť železničiek má v rukách ministerstvo.

Paulíni: Úrad mal zastaviť prevádzku

„Výsledky kontroly boli šokujúce a závažné. Zistené skutočnosti sú nezlučiteľné s licenciou dopravcu i povolením na prevádzkovanie dopravy na železnici. Napriek tomu železnicu prevádzkovali celú letnú sezónu. Len zázrakom sa nikomu nič nestalo. Myslím si, že úrad mal zastaviť prevádzku,“ povedal Marián Paulíni z Klubu ochrany technických pamiatok.

Podľa Paulíniho nie je dôležité, či je dráha veľká, alebo malá, pretože na každej sa prepravujú osoby: „Zodpovednosť za ľudské životy je stále v rukách nekompetentných osôb, ktoré sú dodnes vysielané na trať voziť ľudí. Podľa protokokolu väčšine rušňovodičov sa nepodarilo zdokladovať psychologické či zdravotné vyšetrenie. Vyšetrenie je nutné preto, aby vedel adekvátne reagovať v neadekvátnych situáciách,“ hovorí Paulíni. Podľa neho ministerstvo jasne poverilo právnickú osobu na overovanie spôsobilostí a spôsobu výcviku.

SkryťVypnúť reklamu

Vyškolenie jedného rušňovodiča stojí prevádzkovateľa podľa zákona a predpisov viac ako 100­tisíc korún. Prevádzkovatelia tvrdia, že na to nemajú a snažia sa predpisy obchádzať.

„Viete si predstaviť, že si podnikateľ kúpi autobusy, vybaví si licenciu dopravcu a keďže vyškolenie vodičov je drahé a zložité, tak si vyrobí pre vodičov vlastné oprávnenia a pošle ich prepravovať cestujúcich? Presne takto to funguje na Čiernohronskej železničke,“ hovorí Paulíni.

Zrazili sa dva vlaky

V máji roku 2005 sa na železničke zrazili dva vlaky. Inšpektorát práce zhodnotil zavinenie ako dôsledok poverenia osôb prácami bez odbornej, psychologickej a zdravotnej spôsobilosti. Dvoch ľudí, rušňovodiča a dispečera, súd odsúdil na podmienečné tresty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 719
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 239
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 771
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 439
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 725
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 256
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 255
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu