ČIERNY BALOG. Na dráhe Čiernohronskej železničky zistila kontrola Úradu pre reguláciu železničnej dopravy takmer 30 ohrození bezpečnosti prevádzky. Atrakcia prevezie za sezónu viac ako 30tisíc ľudí, najmä detí. Úrad prevádzku železničky nezastavil.
Podľa riaditeľa Čiernohronskej železničky Aleša Bíleka žiadna z porúch nie je pre prevádzku vlaku nebezpečná.
Kontrola na podnet Klubu ochrany technických pamiatok zistila, že na prepravu sa používajú aj neschválené vozidlá, niektoré rušne nemali povinné prehliadky. Podľa správy existujú záznamy aj o nedostatkoch na trati, a nakoľko chýbajú doklady o ich odstránení, je možné, že vlaky jazdili po poškodenej trati. Rušňovodiči nemali osvedčenia o odbornej zdravotnej a psychologickej spôsobilosti.
Od roku 2002 do roku 2006 došlo na Čiernohronskej železničke k 28 kolíziám.
Riaditeľ: Chybaje v zákonoch
Bílek hovorí, že chyby technického a administratívneho charakteru odstránili okamžite po zverejnení výsledkov kontroly. Ostatné výhrady označil za nedostatky koncepčného a legislatívneho charakteru, na ktoré bezvýsledne upozorňoval ministerstvo dopravy už roky.
„Čiernohronská železnička bola ako pôvodne lesná železnica dráhou osobitného určenia. Zákon o dráhach z roku 1996 však túto kategóriu úplne zrušil bez primeranej náhrady. Neexistuje jednoznačná legislatíva na jej prevádzkovanie. Navyše ministerstvo dopravy už viac ako desať rokov mešká s vydaním vykonávacích vyhlášok k zákonu o dráhach. V tomto nejednoznačnom legislatívnom prostredí vzniká priestor na nejasný výklad povinností prevádzkovateľov dráh, prípadne je na nich požadovaná aplikácia ustanovení ako na veľkej železnici,“ tvrdí Bílek.
Riaditeľ záležitosť označil za zásadný legislatívny spor o to, kto, v akom rozsahu a za aké peniaze je a bude oprávnený napríklad skúšať rušňovodičov či vykonávať revízie na miniatúrnych, neziskových tratiach. Podľa neho budúcnosť železničiek má v rukách ministerstvo.
Paulíni: Úrad mal zastaviť prevádzku
„Výsledky kontroly boli šokujúce a závažné. Zistené skutočnosti sú nezlučiteľné s licenciou dopravcu i povolením na prevádzkovanie dopravy na železnici. Napriek tomu železnicu prevádzkovali celú letnú sezónu. Len zázrakom sa nikomu nič nestalo. Myslím si, že úrad mal zastaviť prevádzku,“ povedal Marián Paulíni z Klubu ochrany technických pamiatok.
Podľa Paulíniho nie je dôležité, či je dráha veľká, alebo malá, pretože na každej sa prepravujú osoby: „Zodpovednosť za ľudské životy je stále v rukách nekompetentných osôb, ktoré sú dodnes vysielané na trať voziť ľudí. Podľa protokokolu väčšine rušňovodičov sa nepodarilo zdokladovať psychologické či zdravotné vyšetrenie. Vyšetrenie je nutné preto, aby vedel adekvátne reagovať v neadekvátnych situáciách,“ hovorí Paulíni. Podľa neho ministerstvo jasne poverilo právnickú osobu na overovanie spôsobilostí a spôsobu výcviku.
Vyškolenie jedného rušňovodiča stojí prevádzkovateľa podľa zákona a predpisov viac ako 100tisíc korún. Prevádzkovatelia tvrdia, že na to nemajú a snažia sa predpisy obchádzať.
„Viete si predstaviť, že si podnikateľ kúpi autobusy, vybaví si licenciu dopravcu a keďže vyškolenie vodičov je drahé a zložité, tak si vyrobí pre vodičov vlastné oprávnenia a pošle ich prepravovať cestujúcich? Presne takto to funguje na Čiernohronskej železničke,“ hovorí Paulíni.
Zrazili sa dva vlaky
V máji roku 2005 sa na železničke zrazili dva vlaky. Inšpektorát práce zhodnotil zavinenie ako dôsledok poverenia osôb prácami bez odbornej, psychologickej a zdravotnej spôsobilosti. Dvoch ľudí, rušňovodiča a dispečera, súd odsúdil na podmienečné tresty.