m platila na pošte 21. septembra).
S dcérou som mala cestovať do Prahy s agentúrou Naša rodina, na ktorú ste upozornili v článku o prezentačných zájazdoch. Pôvodný termín bol 4. októbra, na ten nám vraj nemohli potvrdiť rezerváciu, lebo im údajne prišli neskoro platby (takmer 6000 korún som platila na pošte 21. septembra).
Ponúkli nám nový termín 8. alebo 9. októbra, nakoniec však poslali list, že sa nemôže zájazd konať ani v tomto termíne, pre omeškané platby sa im údajne nepodarilo zorganizovať tak rýchlo zájazd. Ponúkli mi vrátenie peňazí alebo zájazd o mesiac neskôr, 8. novembra. Rozhodli sme sa ísť. 6. a 7. novembra som volala do Trnavy, ale nikto mi nebral. Na internete som vyhľadala meno konateľa, mobil mal vypnutý. Večer mi zavolal a oznámil, že sa výlet nekoná, vraj mu dodávatelia zlyhali. Doporučeným listom som ho požiadala o okamžité vrátenie peňazí, v opačnom prípade budem postupovať podľa našich právnych noriem. Peniaze som nedostala. Ako mám postupovať?
Eva L., Bratislava
Odporúčame, aby ste písomnou formou od zmluvy odstúpila. V danom prípade totiž došlo k neplneniu obsahu zmluvy zo strany organizátora zájazdu.
Podľa opisu má poskytovateľ zájazdu so zazmluvnenými dodávateľmi dopravných služieb dosť komplikované a nejasné vzťahy, keď niekoľkokrát z organizačných dôvodovzájazd odložil. Aj preto sú z môjho pohľadu netrpezlivosť objednávateľky a jej obavy z nesprávne zaplatenej zálohy, uhradenej za stále viac sa komplikujúcu návštevu Prahy prirodzené. Náznakom nekorektného prístupu je aj neplnenie záväzkov – formou zaslania vyrozumievacích listov a darčekov, na čo sa organizátor zájazdu sám zaviazal.
Helena Mezenská, Združenie na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade
Správny postup pri reklamačnom konaní v rámci poskytovania služieb cestovnými kanceláriami upravuje Občiansky zákonník ako všeobecne záväzný právny predpis a zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr ako osobitne záväzný právny predpis.
Zmluva o zájazde, ktorá je upravená v Občianskom zákonníku, je spotrebiteľskou zmluvou, zákon pomerne presne špecifikuje, aký by mal byť jej obsah. Ak je realizácia zájazdu podmienená dosiahnutím minimálneho počtu účastníkov, upozornenie na túto skutočnosť by mala obsahovať. V zmluve by mala byť uvedená lehota, v ktorej najneskôr musí cestovná kancelária objednávateľa písomne informovať o zrušení zájazdu a odstúpení od zmluvy z dôvodu nedosiahnutia minimálneho počtu účastníkov.
Organizátor zájazd zrušil a túto skutočnosť vám telefonicky oznámil. Vo všeobecnosti platí, že cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu od zmluvy odstúpiť len z dôvodu zrušenia zájazdu (dôvody, pre ktoré môže zrušiť zájazd, sú spravidla uvedené v zmluve) alebo z dôvodu porušenia povinností objednávateľom, ktoré boli zmluvne dohodnuté. Vo vašom prípade možno konanie organizátora zájazdu označiť ako konanie smerujúce k odstúpeniu od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu, i keď ste pravdepodobne nedostali písomné vyrozumenie.
Platí, že ak odstúpi cestovná kancelária od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím, má objednávateľ právo žiadať, aby mu na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak môže takýto zájazd ponúknuť. Pri uzatvorení novej zmluvy sa platby uskutočnené na základe pôvodnej zmluvy považujú za platby podľa novej zmluvy. Ak je cena nového zájazdu nižšia ako uskutočnené platby, je cestovná kancelária povinná rozdiel bezodkladne objednávateľovi vrátiť. Podľa vášho opisu bola takto vyriešená situácia v prípade prvého zrušenia zájazdu. V prípade, ak zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom začatia, objednávateľ má právo na primeranú náhradu škody.
Zákon pamätá aj na situáciu, keď objednávateľ nevyužije právo na poskytnutie iného zájazdu. V takomto prípade je cestovná kancelária povinná bezodkladne vrátiť objednávateľovi celú sumu, ktorú od neho dostala na úhradu ceny zájazdu podľa zrušenej zmluvy, objednávateľ nie je povinný zaplatiť zmluvné pokuty. Právo objednávateľa na náhradu škody tým nie je dotknuté.
Ak ste o vrátenie peňazí požiadali, ale vaša výzva zostala bez odpovede, máte možnosť uplatniť svoje práva súdnou cestou.
Autor: Mária Šutková, Advokátska kancelária Patent - Iurist