PRAHA. Výrazný rast cien nafty sa v tomto roku v Česku prejavil rastúcim záujmom motoristov o benzínové motory. Zatiaľ čo v posledných dvoch rokoch sa podiel predávaných dieselov pohybol okolo 34 percent, tento rok klesol pod 28 percent. Vyplýva to z údajov českého Zväzu dovozcov automobilov.
Podľa analytika spoločnosti Cyrrus Jana Procházku je jedným z dôvodov i dlhodobý trend cien nafty v Česku, ktorá už nie je tým najlacnejším palivom.
V prospech naftových vozidiel hovorí i zhruba o tretinu nižšia spotreba v porovnaní s benzínovým pohonom, naopak, jedným z argumentov proti sú vyššie náklady na údržbu, servis a vyššie vstupné náklady. Podľa motoristického odborníka Martina Jaroša vyššia cena v porovnaní s vozidlami na benzím v mnohých prípradoch neplatí a niektoré automobilky ponúkajú diesel za cenu benzínového vozidla.
„Ľudia budú čoraz viac počítať, či sa im diesel oplatí. Doteraz boli naftové motory väčšinou drahšie než benzínové, takže nafta bola výhodná pre tých, ktorí ročne najazdia veľa kilometrov. Hranica rentability sa pohybovala okolo 30-tisíc najazdených kilometrov ročne,“ povedal Jaroš.
Ak by sa podľa neho cena nafty dlhodobo držala na vyššej úrovni, automobilky by museli dieselové verzie cenovo zvýhodňovať.
Cenu nafty zvyšuje najmä rastúci dopyt kamiónových dopravcov, ako aj zvýšený dopyt po vykurovacích olejoch v zimných mesiacoch.