Venujú stredné školy pozornosť spoločenskej výchove svojich žiakov?
"Stredné školy ma občas, ale je to zriedka, volajú prednášať základy spoločenského správania. Pozornosť tejto problematike venujú hlavne hotelové a obchodné akadémie. Naposledy ma oslovila hotelová akadémia z Brezna, ktorá dbá o spoločenskú a protokolárnu prípravu žiakov a je to vidieť aj na celkovej prezentácii školy. Žiaľ, iné stredné školy alebo gymnáziá tento predmet do výučby ešte nezaradili."
Výnimkou je Evanjelické gymnázium v Tisovci, ktoré sa rozhodlo dovychovávať svojich žiakov v oblasti správania.
"V tomto školskom roku si tam študenti prvýkrát mohli vybrať voliteľný predmet spoločenská výchova, ku ktorému som robila učebné osnovy. V júni som tu názorne odučila tento predmet a žiakov zaujal. Konfrontovali sme spolu, čo už vedia a majú z domu dané výchovou, boli aj takí, ktorí niektoré veci počuli prvý raz. Najviac sa im páčilo, keď som im rozprávala ako názornú ukážku moje vlastné faux pas, lebo lepšie sa je učiť na chybách druhého ako na vlastných. Zaujalo ich, že nový predmet im pomôže zvládnuť aj takú situáciu, či má chlapec zaplatiť dievčaťu kino keď ju pozve, alebo nie, prípadne naopak."
Učí sa spoločenská výchova na vysokých školách?
"Spoločenskú výchovu majú zatiaľ len študenti vybraných smerov v predmete diplomatický protokol. Učí sa napríklad povinne na fakultách medzinárodných vzťahov. Ako vysokoškolský pedagóg by som si želala, aby sa so spoločenskou výchovou nárazovo, aspoň niekoľko hodín, zaoberali všetci vysokoškoláci. Mladí ľudia by si totiž mali osvojiť spoločenské zručnosti, ako je znalosť diplomatického protokolu, spoločenského správania, komunikácie, poznať multikulturálne rozdiely etikety jednotlivých krajín. Popri odborných vedomostiach by sa mali študenti vzdelať aj v sociálnych zručnostiach a vedieť sa kultivovane pohybovať na domácej a zahraničnej scéne."
Mladí ľudia dnes odmietajú konvencie či spoločenské pravidlá. Osloví ich vôbec spoločenská výchova?
"Ale veď ona im nechce zobrať právo na to, či si dajú piercing alebo hip-hoperské oblečenie. Cez tento predmet by však mali pochopiť, že pravidlá spoločenského správania platili odjakživa v každej spoločnosti a budú vždy platiť, aj keď ich forma sa mení a tvoria sa aj nové pravidlá. Napríklad dnes už je aj etiketa telefonovania, etiketa pravidiel internetu. Ale základné pravidlo byť slušným platí stále."
V čom by tento predmet mohol byť školám nápomocný?
"Napríklad pri problémoch so šikanou, s hrubým správaním sa žiakov voči sebe, výsmechu, že niekto je iný a nezapadá do danej skupiny, či už svojím správaním, oblečením, vedomosťami a podobne. Často aj školy dobrého mena si s tým nevedia, či nechcú dať rady, stavajú sa k tomu laxne, prípadne šikanu ututlajú. Na škodu veci. Cez tento predmet by sa dalo vhodnou formou kultivovať správanie detí. Lebo aj moderný štýl a imidž majú svoje pravidlá správania."
Čo dnešným deťom v spoločenskej výchove naozaj chýba?
"Komunikačné schopnosti, spoločenské zručnosti, nedostatok osobného kontaktu. Je to daň za nové technológie - televízia, mobily, elektronické hry a internet. Deti by potrebovali viac čítať a viacej komunikovať, predovšetkým v rodine."