
Najvplyvnejšími mužmi svetového biznisu sú podľa Fortune mediálne známi americkí manažéri. Do rebríčka 25 najsilnejších mužov globálnej ekonomiky časopisu Fortune sa nedostal ani jeden Rus, iba jeden šéf čínskej firmy, jeden Európan, jeden Mexičan a dvaja Indovia.
Fortune kritériá, ktorými určil elitnú dvadsaťpäťku, podrobne neopisuje.
Podľa Fortune najvplyvnejší ani zďaleka nie je manažér najväčšej či najziskovejšej firmy. Jeho moc a vplyv v biznise znamenajú najmä schopnosť diktovať trendy. Zakladateľ Apple Steve Jobs počas svojej kariéry dvakrát zmenil smerovanie počítačového priemyslu. Pred tridsiatimi rokmi Apple II naštartoval éru PC, sedem rokov potom Apple prerazil s Macintoshom. Jobsovi sa pripisuje aj nápad vyrábať a predávať malú stolnú tlačiareň, neskôr presadenie laserovej tlačiarne a bol priekopníkom počítačových sietí.
Jobs financoval filmovú spoločnosť Pixar, ktorý prerazila s novým modelom na tvorbu počítačom animovaných filmov.
Návrat topmanažéra Apple do firmy zasa znamenal otvorenie koncernu iným biznisom, ako je len vývoj počítačov a ich príslušenstva. S iPodom presvedčil hudobný priemysel, televízie a Hollywood distribuovať ich tovar s hudobným obchodom iTunes. Nasledujúcu marketingovú lekciu rozdávala jeho firma pri spustení mobilu iPhone. Ten hoci nie je v svojej kategórii najšikovnejší, predáva sa ako ešte nijaký mobil na svete – a to bez ohľadu na cenu.
Médiá a internet
Druhý v poradí je Rupert Murdoch. Istotu, s akou jeho News Corp. stále posilňuje svoje pozície, kritici vysvetľujú machiavellistickou taktikou už 76-ročného rodeného Austrálčana. Dnes už globálna spoločnosť zahrnuje nielen tlač a televíziu, ale už aj film a cez úspešný komunitný portál MySpace už aj internetový biznis. Najznámejšími z jeho médií sú bulvárne noviny Sun, denník New York Post a televízna stanica Fox. V súčasnosti sa usiluje získať najmä cez Dow Jones aj vplyv v ekonomickom spravodajstve. To však podľa časopisu Fortune môže byť Murdochovou Achillovou pätou. Pretože čím je väčší, tým má väčšie tendencie provokovať, komentuje Fortune.
Šéf investičnej banky Goldman Sachs Lloyd Blankfein sa tento rok preslávil takým odhadom situácie na americkom trhu, ktorý konkurentom chýbal. Blankfeinom vedenej banke to pomohlo vyhnúť sa hypotekárnej kríze v Spojených štátoch.
Krédom Brina a Pagea, 34-ročných zakladateľov Googlu, je neobmedzovať sa. Podľa Fortune sa nezastavili pri revolúcii v reklamnom priemysle. Snažia sa presadiť na trhu s mobilmi. Aký je Google ambiciózny, ukazuje aj jeho najnovšia iniciatíva. Chce financovať vývoj technológií, ktoré by dokázali vyrábať ekologicky neškodlivú elektrickú energiu v cenách, aké ponúkajú najlacnejšie tepelné elektrárne.
Do prvej pätky sa dostal aj obchodník Warren Buffett. Jeho holding Berkshire Hathaway podniká so všetkým možným od spodnej bielizne po súkromné lietadlá. V Trnave má fabriku na sklené vlákna Johns Manville Slovakia. Vplyv Buffetta na svetový biznis nie je daný len výsledkami jeho podnikania. Jeho meno sa stalo synonymom dobrých obchodných rozhodnutí, preto jeho rady v oblasti investovania do cenných papierov a vývoja dolára priamo ovplyvňujú reálny vývoj.
Najmocnejšia žena je z Pepsi
Za najmocnejšiu ženu planéty určil Fortune šéfku firmy PepsiCo. Indru Nooyiovú. Táto manažérka bola strojkyňou dramatických zmien vo firme v 90. rokoch. Hovorí, že jej cieľom je vytvoriť z Pepsi modelovú firmu 21. storočia.
Najvyššie umiestneným Neameričanom je prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Šéfuje firme, ktorá už prekonala General Motors a predáva najviac áut na svete. Už dnes však myslí na budúcnosť, tá je podľa Toyoty v šetrnosti – a teda efektívnosti a ekologickosti modelov. Preto aktuálna méta znie vyvinúť auto schopné prejsť krížom Spojené štáty na jednu nádrž.
Štrnásty Had Lakshmi Mittal z Indie vybudoval svoje oceliarske impérium. Podniká už aj v Česku, pred rokmi sa zaujímal o košické železiarne. Ind je aj 23. Ratan Tata – majiteľ indického konglomerátu Tata Group. Ten zahrnuje softvérový dom, sieť hotelov a tiež automobilku. Tá sa chce od konkurencie odlíšiť svojou cenou. Chce vyrábať a predávať autá, ktoré budú stáť menej ako 2500 dolárov.