KYSUCE. ¶Ľudia z kysuckých obcí ležiacich v bezprostrednej blízkosti cesty prvej triedy, ktorá spája Žilinu a hraničný priechod Svrčinovec, sa sťažujú. Kamióny, ktoré tadiaľto prechádzajú, im zhoršujú životné podmienky. Sitácia začína byť kritická.
Cesta vo Svrčinovci sa stala významným dopravným koridorom v smere sever – juh. V čase dopravnej špičky sa na ceste nedá odbočovať, inokedy stojace kamióny blokujú premávku. Množia sa dopravné nehody.
Svrčinovčania zvažujú nátlakový protest. „Na hodinu alebo dve zastavíme premávku,“ hovorí starosta Juraj Strýček. Dúfa, že zodpovední sa začnú situáciou reálne zaoberať. V obci je vzhľadom na plánovanú výstavbu diaľnice stavebná uzávera. Starosta si myslí, že Kysuciam by pomohlo, keby sa preprava viac sústredila na železnicu.¶
Kamiónov pribúda
Dokončenie 36 kilometrov diaľnice D3 v smere do Poľska by dopravne odbremenilo celé Kysuce. „Množstvo kamiónov z Poľska na našich cestách za posledné obdobie vzrástlo o 34 percent,“ hovorí riaditeľ Slovenskej správy ciest v Žiline Ivan Hlavoň.
Vláda sa momentálne sústreďuje na dostavbu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Výstavbu v smere do Poľska zatiaľ urýchľovať nebude. Aktuálnym termínom dokončenia, uvádzaným Národnou diaľničnou spoločnosťou, je rok 2013.
Doprava na Kysuciach ešte vzrastie. Denne by medzi Hyundaiom v českých Nošoviciach a Žilinou malo jazdiť až 600 kamiónov. Z plánovanej D3 je zatiaľ v prevádzke krátky úsek v oblasti hraničného priechodu Skalité, obchvat Čadce s tunelom Horelica. V najbližších dňoch otvoria úsek pred Žilinou.
Čakajú a trpia
„Obcí, ktoré trpia kamiónovou dopravou, máme v kraji veľa,“ hovorí Ivan Hlavoň. V tejto situáci upravovať cestu tak, aby zlepšili dopravu, nemôžu. Čaká sa na výstavbu diaľnice. Cesta navyše podľa neho aj v takomto stave spĺňa potrebné parametre pre súčasnú dopravu, s množstvom kamiónov sa ťažko dá niečo robiť.
Na vybudovanie obchvatu mesta čaká aj Čadca. „Nesúvisí s diaľnicou, pre nás je však mimoriadne dôležitý,“ hovorí primátor Čadce Jozef Vražel. Odľahčí centrum mesta.
„Príprava je hotová,“ hovorí František Faktor zo Slovenskej správy ciest. Stavebné povolenie je vydané, zatiaľ nie je právoplatné. „Ideálne by bolo začať na jar budúceho roku.“
Primátor Čadce dúfa, že do dvoch rokov by obchvat mal byť hotový.
Dopravu z centra mesta odviedol obchvat aj v Krásne nad Kysucou. „Momentálne však akoby sa dopravný nápor vracal naspäť,“ hovorí prednosta mestského úradu v Krásne Jaroslav Pagáč. Vodiči sa vyhýbajú hlavnej ceste pre kamióny.
S preplneným hlavným ťahom bojujú aj v obci Ochodnica. Vjazd do obce je priamo z nej. „V minulosti to také zlé nebolo. Teraz je cesta preťažená,“ hovorí starostka Ochodnice Miroslava Kekelyová.Michal Trško
Súčasťou obchvatu Čadce je aj tunel Horelica. FOTO – AUTOR |