Reláciu postihol štrajk, ktorý americkí scenáristi začali pred troma týždňami, aby v budúcnosti dostávali peniaze aj za vysielanie svojich diel cez internet. Filmové a televízne štúdiá sa požiadavke bránia, lebo vraj sami nevedia, ako na takomto vysielaní zarobiť. Spor odráža hlbší problém – strach umelcov o prežitie v čase internetu.
Prví ho riešili hudobníci. Mnohí z nich sa už zmierili, že nelegálnemu šíreniu hudby nezabránia a namiesto predaja nosičov hľadajú nové spôsoby zárobku. Niektorí vidia budúcnosť v koncertovaní, iní v predaji tričiek. Ďalší dúfajú, že fanúšikovia im za stiahnuté pesničky cez internet dobrovoľne pošlú peniaze ako novodobým pouličným umelcom, ktorým do klobúka hodíte, koľko uznáte za vhodné.
Scenáristi sú na tom oveľa horšie. Je to ako s korupciou v zdravotníctve – čím menej osobného kontaktu, tým menej peňazí vo vrecku. Aj keď minulý týždeň scenáristi The Daily Show a ďalších zábavných programov zorganizovali živé vystúpenie, bežne sa s divákmi nestretávajú a nemôžu zarobiť na svojej sláve. Podobne ako spisovatelia alebo žurnalisti.
Čas ohrozenia profesionálov je zlatým vekom amatérov. Garážová skupina s vtipným klipom môže mať vďaka internetovému YouTube cez noc svetový hit. Blogy bývajú čítanejšie ako novinové články.
Vďaka internetu sa tak môže stať, že v budúcnosti bude obsah médií vytvárať zopár profesionálnych megahviezd a davy amatérov, ku ktorým sa už v tom čase bude radiť aj väčšina dnešných profesionálov.
Alebo bude koniec pre tvorcov šťastný. Ako z filmu, ktorý by napísal Hollywood, keby neštrajkoval.
Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME