BRATISLAVA. Kým komerčné televízie nasadzujú v tomto roku nové spravodajské relácie, Slovenská televízia nedokáže odvysielať ani toľko, čo si sama predsavzala. Sľub o podiele spravodajstva vo vysielaní Jednotky plní na 54 percent, ešte horšie je na tom s publicistikou.
Sledovanosť hlavných správ STV klesá na historické minimum. Vyššiu sledovanosť majú nielen hlavné spravodajské relácie konkurencie, ale aj bulvárny Reflex,či Prvé Televízne noviny vysielané na Markíze o piatej poobede.
STV – BBC do vrecka
„Chcem dosiahnuť, aby na konci môjho funkčného obdobia malo Slovensko svoju BBC do vrecka,“ tvrdil Radim Hreha, keď ako kandidát na riaditeľa STV predstavoval svoj projekt.
Spravodajstvo bolo jednou z jeho priorít, hovoril aj o treťom spravodajsko–športovom kanáli. Už do štartu nového kanálu sa STV mala podľa Hrehu stať hlavným nositeľom spravodajských a publicistických relácií, vrátane regionálneho spravodajstva. Prvé viditeľné zmeny boli plánované na september. Nestalo sa tak.
Na Jednotke sa za prvé tri štvrťroky odvysielalo len 54 percent z plánovaného objemu spravodajstva, pričom ani tretina v premiére. Naopak, repríz pribudlo oproti plánu o 40 percent. Aj nízky podiel spravodajstva vo vysielaní je tak dosahovaný zvýšením reprízovania spravodajských relácií.
Ešte horšie je na tom publicistika. Správy a komentáre cez leto STV nevysielala z dôvodu „nedostatku tém“. V pláne bola aj politická debata. Reláciu K veci prosím! po niekoľkých vysielaniach stiahli. Hreha je presvedčený, že plánovaný objem do konca roka splní krátkymi päťminútovými správami. Nové relácie plánuje zaviesť v priebehu budúceho roku.
Analýza – neanalýza
Po augustovej kríze, keď z redakcie odišla tretina osadenstva, si vedenie objednalo analýzu u nezávislej mediálnej odborníčky Stanislavy Benickej. Tá odporučila zvážiť zotrvanie doterajšieho šéfredaktora na riadiacej pozícii vzhľadom na jeho zodpovednosť za personálnu krízu.
„Kríza mala dopad na oslabenie dôveryhodnosti spravodajstva STV vo verejnosti a poškodila jej meno,“ napísala Benická. Hreha stále za šéfredaktorom stojí. Členom rady minulý mesiac sľúbil, že šéfredaktor má za úlohu do konca roka zvýšiť sledovanosť a dôveryhodnosť spravodajstva STV. „Až po ukončení roka vyhodnotím situáciu a zvážim ďalšie kroky. Zatiaľ rozhodne nemienim odvolať šéfredaktora,“ povedal Hreha.
Správy STV klesajú dlhodobo
Sledovanosť Správ STV začala klesať už pred príchodom Hrehu. Už pred rokom sa dostali na tretiu priečku za Televízne noviny Markízy a Noviny Joj. Pri príchode Šmihulu do redakcie mali sleldovanosť 10,5 percenta, dnes je to okolo osem.
Hlavné správy Markízy pozerá okolo 29 percent, Joj približne 13 percent divákov. Vyššiu sledovanosť ako Správy STV má aj bulvárny Reflex a Prvé Televízne noviny na Markíze, ktoré vysielajú o piatej poobede.
Spravodajstva pribudne
Spravodajstvo patrí medzi najsledovanejšie druhy relácií. Dokazuje to aj minuloročný prieskum UPC o televíznom správaní sa divákov.
Správy ako najobľúbenejší žáner označilo až 45 percent respondentov, len o niečo väčší záujem je o filmy. Naopak telenovely či reality show divákov strácajú.
Komerčné televízie podobné zistenia používajú pri ich rozhodovaní o podobe ich vysielania. Markíza v tomto roku pridala ďalšie denné správy o piatej, s ktorých rýchlym nárastom sledovanosti je vedenie televízie „absolútne“ spokojné.
V súčasnosti podľa slov šéfa spravodajstva a publicistiky TV Markíza Tibora Búzu analyzuje nasadenie ďalšej spravodajskej relácie, ktorá by sa vysielala v čase od siedmej do ôsmej večer. „V pôvodných formátoch je budúcnosť televízií a spravodajstvo a publicistika tam rozhodne patria,“ povedal Búza.
Na Joj v tomto roku pribudli o jedenástej večer Noviny plus, ktoré majú len o niečo nižšiu sledovanosť (okolo 2,5 percentuálneho bodu) ako Správy a komentára na Dvojke vysielané večer o pol desiatej.
„Sme spokojní a relácia napĺňa naše očakávania,“ povedal programový riaditeľ Joj František Borovský.