a. Po urgencii, mi odpísali, že je v poriadku, ani po 35 dňoch mi ho však nevrátili. Nemám nárok na vrátenie peňazí?
Michal S., Svit
Reklamáciu sme prijali 30. augusta, vybavená bola 25. septembra 2007, takže k jej vybaveniu došlo pred skončením 30-dňovej lehoty. Reklamácia bola zaznamenaná, na produkte došlo k upgradu firmware–u a robili sa ďalšie testovania, ktoré dokazovali, že zákazník dostane plne funkčný výrobok. Dostal o tom doklad.
Po vrátení zariadenia z nášho internetového obchodu v rámci zákonom stanovenej reklamačnej lehoty sa znova sťažoval, že chyba nie je odstránená. Na opätovnú reklamáciu využil špecializované servisné stredisko, nie reklamačné oddelenie nášho obchodu. Na servisné stredisko Hej.sk nemá žiadny vplyv ani prostriedky, ktoré by zabezpečili včasné vyjadrenie k jeho reklamácii. Zákazníkovi sme odporučili, že si má vyžiadať potvrdenie od servisu o tom, že reklamáciu nestihol vyhotoviť v stanovenej lehote, resp. že reklamácia bola oprávnená a zariadenie je skutočne chybné a v tom prípade mu vrátime investovanú sumu. Bez doručenia potvrdenia však peniaze zákazníkovi nie je možné vrátiť. Zákazník nám do dnešného dňa toto potvrdenie nedoručil.
Pavel Gall, vedúci obchodného centra HEJ.sk
DVDrekordér ste reklamovali u predávajúceho a následne v servisom stredisku. Práva zo zodpovednosti za chyby sa uplatňujú u predávajúceho, ak je v záručnom liste uvedený iný podnikateľ určený na opravu, tak u neho. Aj na tohto podnikateľa sa vzťahujú povinnosti týkajúce sa spôsobu vybavovania reklamácií.
Platí, že predávajúci (a teda aj servis určený na vykonávanie opravy) je povinný reklamáciu vybaviť hneď, v zložitejších prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Ak predávajúci neuzná reklamáciu do troch dní, je povinný zaslať výrobok na vlastné náklady na odborné posúdenie. Vybavenie reklamácie predávajúcim alebo servisným strediskom nesmie trvať dlhšie ako 30 dní, po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva, akoby išlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť.
Ak servisnému stredisku uplynula lehota na vybavenie reklamácie a vám nebol vydaný doklad o jej vybavení, mali by ste sa písomne obrátiť na servisné stredisko so žiadosťou o vydanie dokladu, následne na predajcu s uvedením, aký nárok (vrátenie peňazí, výmenu veci) si uplatňujete. Ak by vaša požiadavka zostala bez vyjadrenia predávajúceho, resp. servisu, máte možnosť uplatniť nárok zo zodpovednosti za chyby na súde v trojročnej premlčacej lehote.
Autor: Mária Šutková, advokátska kancelária Patent – Iurist