BRATISLAVA. Dvaja klienti už čakali pred deviatou ráno na bankovú ombudsmanku Slovenskej bankovej asociácie, keď sme bez ohlásenia vstupovali do jej sídla. Prvý sa objednal telefonicky, druhý prišiel hľadať pomoc priamo. Do agendy ombudsmanky napokon pribudol iba jeden z nich.
Podnikatelia sú mimo
Krátko po deviatej sa ombudsmanka Eva Černá a jej právna asistentka Lenka Tóthová započúvajú do príbehu prvého klienta. Netají rozčarovanie nad tým, že mu banka zablokovala celý účet, hoci rešpektuje, že mu po súdom uznanej viac ako 100tisícovej exekúcii mala právo naň siahnuť. Nerozumie však, prečo mu znemožnila čerpať aj peniaze z debetu až do výšky 25tisíc eur a akým spôsobom prišla práve k tejto sume. Eva Černá ho upozorní, že pri exekúcii má majiteľ účtu obmedzené dispozičné právo k nemu.
Až po predložení písomností vysvitne, že účet má podnikateľský charakter. „Bankový ombudsman je oprávnený riešiť len problémy spotrebiteľov, podnikateľských subjektov iba v prípade, ak sa ich podnety netýkajú podnikateľskej činnosti,“ podotkne asistentka. „Takže som tu zbytočne?“ pýta sa klient. Eva Černá ho nasmeruje na ombudsmana banky, ktorá na účet siahla, asistentka prinesie kontakt. Ak nepochodí, radia mu obrátiť sa na právnika.
Na stope problému
Zaujíma ma, či sa pri ohlásenej návšteve nedá vopred zistiť, že klientov problém do agendy ombudsmana nepatrí. „Nie všetci ľudia sú ochotní sa zveriť do telefónu. Iné podnety sa dajú zaradiť až po preštudovaní podkladov,“ vraví Eva Černá. Prácu, ktorú spolu s právnou asistentkou vykonáva, prirovnáva k práci detektívov, ktorí musia vypátrať celú cestu problému: ako vznikol, kto sa k nemu ako postavil a kto urobil chybu.
Stratené úspory
Druhý príbeh toho dňa je smutnejší. Pán v dôchodkovom veku po predaji domu vložil všetky úspory do banky, ktorá mu sľubovala najvýhodnejšie zúročenie. Neskôr skrachovala. Z viac ako 800tisícovej sumy sa mu vrátilo niečo vyše 300tisíc korún. Zvyšných peňazí sa nevie domôcť, banka je už totiž v konkurze. „Na fonde ochrany vkladov tvrdili, že nemám nárok na nič, vraj je vec uzavretá,“ sťažuje sa. Ušetrenými peniazmi chcel pomôcť deťom a vnúčatám. Vďaka neserióznemu postupu banky nemá peniaze ani na oslavu diamantovej svadby. Pohľadávku neprihlásil do konkurzu, že by to mal vôbec urobiť sa dozvedá až od ombudsmanky. K výzve združenia veriteľov, ktorí sa spolu domáhajú svojich financií, nemal dôveru. Priznáva, že dôverčivosťou už prišiel o dosť peňazí.
Dôchodcovi, ktorý je odhodlaný sa domáhať svojho práva aj v Štrasburgu, ombudsmanka trpezlivo vysvetľuje, čo by mal urobiť, aby sa jeho problém po rokoch pohol dopredu. Nabáda ho, aby využil aj pomoc detí. Klient po polhodinke poďakuje a odchádza.