Führer podľa Goldflamovho nosa

Arnošt Goldflam spravil z brnianskeho HaDivadla Hitlerovu domácnosť.

Z inscenácie brnianskeho HaDivadla Doma u Hitlerů.Z inscenácie brnianskeho HaDivadla Doma u Hitlerů. (Zdroj: MARTIN ZEMAN)

„Biederman, nie je to nejaký Žid?“ opýta sa Hitler a vzápätí sa sám zahriakne, „hlúposť, to je predsa historické obdobie!“ To je jedna z typických replík najnovšej hry Arnošta Goldflama. Zhodou okolností mala premiéru práve v ten istý večer, keď sa „staronacionalistickí mladí českí neonacisti“ usilovali vtrh­núť do židovskej štvrte Prahy v deň výročia pogromovej Krištáľovej noci.

¶Štrikovaná idea

Arnošt Godflam, jeden zo zakladateľov HaDivadla, je český židovský spisovateľ, dramatik, režisér a herec, ktorý má nos na historické paradoxy. Už v prvom zo šiestich obrazov svojej hry zosnuje na výsosť paradoxné stretnutie na hlavnej stanici v Brne, kde na začiatku minulého storočia na seba narazia mladí muži Hitler a Stalin, a popri nich malý chlapček – nedávno zosnulý maďarsko-americko-nemecký divadelník Georg Tabori (jeho sarkastická groteska Mein Kampf, uvedená v deväťdesia­tych rokoch aj v SND, Goldflama inšpirovala).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hitler smeruje cez Brno na prijímacie skúšky do Viedne na Akadémiu výtvarných umení, ilegálny revolucionár Stalin na rokovanie do Zürichu a Tabori hľadá otca, ktorému sa stratil cestou do Budapešti. V debate na peróne sa dospelí muži rýchlo zblížia a Stalin Hitlera nadchne pre ideu antisemitizmu.

Hneď v ďalšom obraze vidíme už vodcu nemeckej ríše Hitlera s Evou Braunovou v domáckej idyle nad bábovkou, ktorú im darovali verní súdruhovia z SS. Eva svojmu druhovi pri rozhovore pletie čiapočku z vybranej vlny tatranských oviec – mäkučkej, hebučkej a požehnanej samotným Tisom, ktorú dostali od vďačných žien zo slovenského štátu. Idylický obraz podfarbuje Heydrich hrou na husliach.

V treťom obraze sa Hitler rozhodne napísať ďalšie významné dielo Mein Witz a popri tom sa teší na zdravé „české selky“, ktoré mu o chvíľu privedú na oplodnenie. A tak ďalej, až kým führer v berlínskom bunkri pod paľbou sovietskych kaťuší otrávi Goebbelsa, Himmlera a Göringa a utečie s Evou do Južnej Ameriky.

SkryťVypnúť reklamu

Brnkanie nakabaretný nerv

V poslednom – a najidylickejšom – obraze stretáme Hitlera v juhoamerickom exile. Je úspešným maliarom krajiniek; verná Eva už je na pravde Božej, a tak Adolf Esperanza Muňoz (tak sa teraz führer volá) žije s vášnivou miešankou a bujná idyla vrcholí vo víre tanga, ohňostroja a pestrofarebného karnevalu.

Hra je inscenovaná s porozumením pre autorovu grotesknú štylizáciu a kabaretný nerv. Najmä dvaja herci – predstaviteľ Hitlera Petr Jeništa a Jana Plodková ako Eva Braunová – sú vynikajúci. Bizarná kombinácia meštiackej domáckosti a beštiálnej ideológie je strhujúca. Jeništa sa neuchýlil k lacnej imitácii a paródii fašistického diktátora, pod kŕčovitým úškľabkom narcistického fanatika pulzuje bes ničenia, velikášske plány o premene sveta sa snúbia s tými najbanálnejšími starosťami i radosťami (osobitne pôsobivá je „inaugurácia“ Hitlerovho verného vlčiaka Blondiho za führerovho nástupcu). V Plodkovej Eve Braunovej sa snúbi perverzná erotika so štrikovaním a úsporným vyváraním vegetariánskej stravy pre manžela. Ich idylické rozhovory zároveň mrazia aj vyvolávajú salvy smiechu.

SkryťVypnúť reklamu

Nečakaná súvislosť

Inscenácia sa nekončí Gold­flamovým veľkolepým obrazom karnevalu, kde v rytme tanga radostne víri masový vrah. Bujarý, no zároveň trpký happy-end inscenátori nahradili montážou známych dokumentár­nych filmových záberov z Hitlerovej kariéry i jeho konca. Didaktický záver tak „láme“ grotesku do morality. Pričom happyendový Goldflamov záver sa mi vidí omnoho tragickejší než pohľad na zuhoľnatenú mŕtvolu masového vraha. V súvislosti s tým, čo sa dialo v ten istý večer v Prahe, to malo nečakanú súvislosť.


Arnošt Goldflam: Doma u Hitlerů

Réžia: HaDi, úprava textu a dramaturgia: Luboš Balák, scéna: Marián Amsler, Luboš Balák, kostýmy: Kateřina Kumhalová

Svetová premiéra 10.novembra 2007 v HaDivadle v Brne

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 500
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 185
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 635
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 780
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu