Obzretie za Benátkami

Päť mesiacov, 76 krajín a 285 000 návštevníkov. Veľkolepé – treba súhlasiť s prezidentom Bienale Benátky Davidom Croffom. Po prvý raz sa toto podujatie zaradilo do európskeho kontextu, keď vyhlásilo „veľkú cestu“ za súčasným umením.

Znamenalo to navštíviť počas leta 2007 okrem Bienále Benátky aj veľtrh Art 38 v Bazileji, Docuenta 12 v Kasseli a prehliadku Sochárske projekty v Münsteri.

Organizátori si uvedomili, že divák, ktorý hľadá umelecký zážitok na výstavách aktuálneho výtvarného diania, respektíve toho, čo kurátori za aktuálne považujú, je jedinečný a potrebuje zvýšenú pozornosť. Mysli zmyslami, cíť mysľou (Think with the Senses, Feel with Mind) bolo názvom i výzvou bienále, s podtitulom Umenie v prítomnosti (Art in the Present).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jeho riaditeľ a kurátor Robert Storr, prvý kritik umenia z USA, ktorý túto funkciu vo viac ako storočnej histórii podujatia získal, naplnil výzvu adresovanú súčasnému svetu.

Ako tkanina

Jeho rola nebola ľahká: v roz­merných priestoroch pôvod­né­ho talianskeho pavilónu v Giar­­dini aj v obrovských halách Arzenálu prezentoval výber z tvor­by umelcov celého sveta, pričom nevynechal ani výz­nam­né osobnosti, ani autorov tvoria­cich mimo euroamerické­ho kontextu, z krajín považova­ných za kultúrne marginálne.

Kompletizoval globálny prehľad toho, čo podľa neho výtvarne najsugestívnejšie vyjadruje súčasnosť, a tak dopovedal panorámu expozícií národných pa­vilónov. Odmietol abstrahované členenie problematiky do vyhranených štýlov. Naopak, pri­rovnávajúc výtvarné umenie k tkanine s rozstrapkanými ok­rajmi, akceptoval aj tie autorské programy, ktoré sa dajú len ťažko zaradiť do výstav koncipovaných prísne teoreticky, a preto často ostávajú bokom.

SkryťVypnúť reklamu

Protirečivosť sveta

K slovu sa dostali nezávislí umelci Afriky a čierny kontinent mal aj svoj samostatný výstavný priestor, napríklad Chéri Samba. Aj u nás je známy z projektu Rezonancie. Jeho mnohofigurálne naratívne výjavy adresujú výčitky politickým elitám za genocídy.

Ďalší, neznámi či málo známi autori z Argentíny, Mexika, Brazílie, Kolumbie, Maroka, Nikaraguy, Indie, Palestíny, Ruska i z bývalých socialistických republík Rumunska, Bulharska, dokonca Srbska, dotvárali názorovo pluralitnú pano­rá­mu. Tradične nechýbali umel­­­ci z Číny, ktorí dopĺňali prezentáciu japonských, austrálskych a juhokórejských autorov.

Spoločným menovateľom väč­­­­šiny prác bolo zaujatie protirečivosťou súčasného sveta: ľahostajnosť absentovala. Mnohé sa vyjadrovali k jeho traumám a poukazovali na všadeprítomnosť vojny, biedy a smrti.

SkryťVypnúť reklamu

Expozícia však prezentovala aj tvorbu autorov, ktorí vidia svet inak a teší ich jeho radostný chaos. Dopĺňali ju kolekcie viacerých významných autorských, zväčša ešte žijúcich osobností, ktoré zažiarili v minulých desaťročiach, no niektoré sú už dlho mimo záujem významných kurátorov. Ich tvorbu považujú za neaktuálnu, muzeálnu hodnotu. (Napríklad Ellsworth Kelly, Robert Ryman, Sol LeWitt, Sigmar Polke, Valie Export.)

Francúzsky pavilón

Národné pavilóny vnímali tému bienále ako zmysluplnú výzvu: mnohé z nich prezentovali tvorbu autorov, ktorým je blízka sociálna či protivojnová tematika, i téma smrti. K nej sa upla aj dokonalosťou presvedčivá inštalácia Ireny Jů­zovej s názvom Kolekcia - Série v českom a slovenskom pavilóne (na snímke autorky).

SkryťVypnúť reklamu

Okrem španielskej expozície Kúsky raja (Paradiso Spezzato alebo Paraiso Fragmentado) via­cerých autorov postavenej na médiách fotografie a videoinštalácií, zaujal najmä francúzsky pavilón. Sophie Calle. Presvedčila, že aj rozprávanie osobného príbehu je zmysluplná, ak je v jej výsledku koncentrovaný nielen výtvarný talent a čas, ktorý mu venovala, ale aj pozornosť k výpovediam iných, ktorí nimi potvrdzujú hodnotovú orientáciu našich životov.

Pre frankofónneho diváka sa v jej projekte, kde kombinovala fotografie s videoprezentáciami prednesu, spevu, i tanca s osobnou korešpondenciou, odborný­mi stanoviskami a literárnymi textami otvárali nekonečné mož­nosti čítania samotného diela i dejín kultúry komunikácie a medziľudských vzťahov.

Autor: Zuzana Bartošová (Autorka je historička a kritička umenia, pracuje v Ústave dejín umenia SAV)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu