Nákupy nie sú len o gazdinkách a zľavách

Veľa marketingových stratégií je postavených na zaužívaných stereotypoch uvažovania, ktoré sú často mylné. Zoberme si hoci nakupovanie potravín a bežných výrobkov drogérie pre každodennú potrebu domácností. Mnohí z nás sú presvedčení, že nakupovať chodia

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Gettyimage.com)

gazdinky, že sú to výhradne ženy, že pre Slováka je dôležitá iba cena, že kupujeme slovenské výrobky... atď. A pritom všetko je inak.

Väčšina kupujúcich nie sú gazdinky

Gazdinkou sa označuje ten člen domácnosti, ktorý rozhoduje o nákupoch, stará sa o deti a zabezpečuje chod domácnosti. Čo domácnosť, to jedna gazdinka. Z faktu, že počet členov domácností je spravidla vyšší - a to oveľa vyšší než počet gazdiniek, vyplýva, že ľudí, ktorí sa nemusia starať o chod domácnosti, je jednoducho viac. A nech si zoberieme akýkoľvek typ predajne s potravinami, či už malú samoobsluhu na sídlisku, alebo obrovitánsky hypermarket, gazdinky tvoria menej ako polovicu kupujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, nie všetky gazdinky sú ženy, 12 percent obyvateľov Slovenska, ktorí sa starajú o chod domácnosti, nakupujú, perú a varia, sú muži. Či už preto, že žijú sami a sú nútení sa postarať sami o seba, alebo preto, že obchod majú po ceste z roboty, majú k dispozícii auto, alebo ich to jednoducho baví.

Cena nie je vždy to najdôležitejšie

Podiel kupujúcich, ktorí sú obzvlášť citliví na cenu, sa všade v Európe – okrem Nemecka – pohybuje na úrovni 25 až 27 percent. Sú to jednak ľudia, ktorí idú čisto po cene, a jednak ľudia, ktorých baví poľovačka na čo najvýraznejšie cenové zvýhodnenia či zľavy. Slovensko nie je výnimkou. Typy kupujúcich označené ako Šetrní (Čistá cena) a Hľadajúci (Poľovníci na akcie) tvoria spolu približne 25 percent kupujúcich. To však znamená, že pre zvyšné tri štvrtiny kupujúcich je pri nakupovaní dôležitejšie čosi iné než len nízka cena.

SkryťVypnúť reklamu

Ale pozor, aby sme neprepadli falošným ilúziám, na „slovenskosti“ kupovaných výrobkov taktiež nezáleží, dôležitejšia je doterajšia skúsenosť s výrobkom, odporúčanie známych, či ide o známu značku, ktorý výrobok odporúča predavač... atď.

Prieskumy nákupného správania vyvracajú jeden mýtus o nakupovaní za druhým. Napriek tomu viacerí obchodníci stále hrajú s diskontnými reťazcami iba hru o čo najnižšie ceny a ignorujú potreby tých, ktorí od obchodu očakávajú aj inú hodnotu, než len nízku cenu. Čo viac si môžu Aldi, Lidl a Kaufland priať?

Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu