Nákupy nie sú len o gazdinkách a zľavách

Veľa marketingových stratégií je postavených na zaužívaných stereotypoch uvažovania, ktoré sú často mylné. Zoberme si hoci nakupovanie potravín a bežných výrobkov drogérie pre každodennú potrebu domácností. Mnohí z nás sú presvedčení, že nakupovať chodia

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Gettyimage.com)

gazdinky, že sú to výhradne ženy, že pre Slováka je dôležitá iba cena, že kupujeme slovenské výrobky... atď. A pritom všetko je inak.

Väčšina kupujúcich nie sú gazdinky

Gazdinkou sa označuje ten člen domácnosti, ktorý rozhoduje o nákupoch, stará sa o deti a zabezpečuje chod domácnosti. Čo domácnosť, to jedna gazdinka. Z faktu, že počet členov domácností je spravidla vyšší - a to oveľa vyšší než počet gazdiniek, vyplýva, že ľudí, ktorí sa nemusia starať o chod domácnosti, je jednoducho viac. A nech si zoberieme akýkoľvek typ predajne s potravinami, či už malú samoobsluhu na sídlisku, alebo obrovitánsky hypermarket, gazdinky tvoria menej ako polovicu kupujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, nie všetky gazdinky sú ženy, 12 percent obyvateľov Slovenska, ktorí sa starajú o chod domácnosti, nakupujú, perú a varia, sú muži. Či už preto, že žijú sami a sú nútení sa postarať sami o seba, alebo preto, že obchod majú po ceste z roboty, majú k dispozícii auto, alebo ich to jednoducho baví.

Cena nie je vždy to najdôležitejšie

Podiel kupujúcich, ktorí sú obzvlášť citliví na cenu, sa všade v Európe – okrem Nemecka – pohybuje na úrovni 25 až 27 percent. Sú to jednak ľudia, ktorí idú čisto po cene, a jednak ľudia, ktorých baví poľovačka na čo najvýraznejšie cenové zvýhodnenia či zľavy. Slovensko nie je výnimkou. Typy kupujúcich označené ako Šetrní (Čistá cena) a Hľadajúci (Poľovníci na akcie) tvoria spolu približne 25 percent kupujúcich. To však znamená, že pre zvyšné tri štvrtiny kupujúcich je pri nakupovaní dôležitejšie čosi iné než len nízka cena.

SkryťVypnúť reklamu

Ale pozor, aby sme neprepadli falošným ilúziám, na „slovenskosti“ kupovaných výrobkov taktiež nezáleží, dôležitejšia je doterajšia skúsenosť s výrobkom, odporúčanie známych, či ide o známu značku, ktorý výrobok odporúča predavač... atď.

Prieskumy nákupného správania vyvracajú jeden mýtus o nakupovaní za druhým. Napriek tomu viacerí obchodníci stále hrajú s diskontnými reťazcami iba hru o čo najnižšie ceny a ignorujú potreby tých, ktorí od obchodu očakávajú aj inú hodnotu, než len nízku cenu. Čo viac si môžu Aldi, Lidl a Kaufland priať?

Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 19 036
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 723
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 289
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 869
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 384
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 145
  7. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 3 059
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu