gazdinky, že sú to výhradne ženy, že pre Slováka je dôležitá iba cena, že kupujeme slovenské výrobky... atď. A pritom všetko je inak.
Väčšina kupujúcich nie sú gazdinky
Gazdinkou sa označuje ten člen domácnosti, ktorý rozhoduje o nákupoch, stará sa o deti a zabezpečuje chod domácnosti. Čo domácnosť, to jedna gazdinka. Z faktu, že počet členov domácností je spravidla vyšší - a to oveľa vyšší než počet gazdiniek, vyplýva, že ľudí, ktorí sa nemusia starať o chod domácnosti, je jednoducho viac. A nech si zoberieme akýkoľvek typ predajne s potravinami, či už malú samoobsluhu na sídlisku, alebo obrovitánsky hypermarket, gazdinky tvoria menej ako polovicu kupujúcich.
Navyše, nie všetky gazdinky sú ženy, 12 percent obyvateľov Slovenska, ktorí sa starajú o chod domácnosti, nakupujú, perú a varia, sú muži. Či už preto, že žijú sami a sú nútení sa postarať sami o seba, alebo preto, že obchod majú po ceste z roboty, majú k dispozícii auto, alebo ich to jednoducho baví.
Cena nie je vždy to najdôležitejšie
Podiel kupujúcich, ktorí sú obzvlášť citliví na cenu, sa všade v Európe – okrem Nemecka – pohybuje na úrovni 25 až 27 percent. Sú to jednak ľudia, ktorí idú čisto po cene, a jednak ľudia, ktorých baví poľovačka na čo najvýraznejšie cenové zvýhodnenia či zľavy. Slovensko nie je výnimkou. Typy kupujúcich označené ako Šetrní (Čistá cena) a Hľadajúci (Poľovníci na akcie) tvoria spolu približne 25 percent kupujúcich. To však znamená, že pre zvyšné tri štvrtiny kupujúcich je pri nakupovaní dôležitejšie čosi iné než len nízka cena.
Ale pozor, aby sme neprepadli falošným ilúziám, na „slovenskosti“ kupovaných výrobkov taktiež nezáleží, dôležitejšia je doterajšia skúsenosť s výrobkom, odporúčanie známych, či ide o známu značku, ktorý výrobok odporúča predavač... atď.
Prieskumy nákupného správania vyvracajú jeden mýtus o nakupovaní za druhým. Napriek tomu viacerí obchodníci stále hrajú s diskontnými reťazcami iba hru o čo najnižšie ceny a ignorujú potreby tých, ktorí od obchodu očakávajú aj inú hodnotu, než len nízku cenu. Čo viac si môžu Aldi, Lidl a Kaufland priať?
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants