X–tý návrat pod šibenicu

V Činoherním studiu v Ústí nad Labem sa jedna hra začína slovenskou hymnou. Na javisku sú nastúpení švárni šuhaji s valaškami, v strede hrdo stojí driečna dievka, pozadie im robia háky na popravu. Tipnete si záver? „Když jste si mě upekli, tak si mě i sně

Jan Plouhar (v strede) ako Jánošík.Jan Plouhar (v strede) ako Jánošík. (Zdroj: ČINOHERNÍ STUDIO)

zte.“

„Jánošík bol rodák z Terchovej. Mal úžasnú silu. Ale tá sila ani nebola taká neprirodzená, ako ľudia hovoria, lebo bola vrodená. Až do dvanástich rokov cical mater, a keď sa ako šestnásťročný bil s chlapcami, podvihol drevenú izbu a jednému chlapcovi pod ňu vopchal klobúk. Vtedy ešte nenosil ani opasok, čo mu baby dali doň motúz usúkaný z detských pupkov.“

Toľko povesť o Jánošíkovi. Postava hôrneho chlapa, ktorý s valaškou v ruke túžil po spravodlivosti, je výborný materiál na hrdinské eposy aj na divadelné dosky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Pre stredoeurópsky priestor neexistuje lepší hrdina ako Jánošík. Slováci ho potrebovali ako svojho hrdinu, ku ktorému môžu vzhliadať a ktorého si môžu vystaviť za sklo v kredenci, ako si tam dnes dávajú Mečiara,“ hovorí slovenská režisérka Natália Deáková po skončení jej verzie Jánošíka v brnianskom Ha Divadle.

Jánošík je súčasťou repertoáru Činoherního studia v Ústí nad Labem, kde dvadsaťšesťročná slovenská režisérka Natália Deáková pôsobí aj ako umelecká šéfka. Minulý týždeň sa v rámci zájazdu predstavili divákom v Brne a v Ostrave.

Hrdina podľa Junga

Deáková pracovala s hrou Jánošík od českého dramaturga a spisovateľa Jiřího Mahena. V tomto Jánošíkovi sa tancuje, ale nie je to roztancovaná upišťaná šou. Valaškami sa rúbe, ale nie na efekt. Akoby vyrezávali jazvy na Jánošíkovej duši. Aj hrach sa sype, ale akosi snovo.

SkryťVypnúť reklamu

Jánošík zvádza skĺznuť do folklórnej „podívanej“, živelného ohňostroja, vycifrovných sukienok a rozgajdaných pupkov. Vodidlo k Deákovej hre je inde - režisérka rada cituje v bulletinoch k svojim predstaveniam zakladateľa analytickej psychológie Carla Gustava Junga. Aj Jánošík je hra s archetypálnymi prvkami povesti o veľkých hrdinoch. Obmotáva ho pupočná šnúra, matkin tieň ho prenasleduje aj pri najhrdinskejších činoch.

Koľko deci krvi a mlieka

Detinského a zbožňovaného Juraja, ktorý podľa Mahena začína „kariéru“ spasiteľa ľudu už v kňazskom seminári, výborne dopĺňa mladá slovenská herečka Zuzana Onufráková.

Použiť prívlastok temperamentná Slovenka by zaváňalo stereotypom, no je to ona, kto na javisko vnesie najviac decilitrov krvi a mlieka. A hoci sa ústecký Jánošík hrá, pochopiteľne, v češtine, Anička na javisku spieva po slovensky a občas prehodí nejaké to „hej“. „Hrala by som rovnako, aj keby to bolo v anglickom alebo poľskom divadle. Ale samozrejme, že to vnímam aj národne, že je to náš hrdina a som hrdá, že hrám Jánošíkovu Aničku,“ tvrdí Onufráková.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší slovenský herec Matúš Bukovčan si zahral Hrajnohu. Je rozkošný, namä keď v divácky vďačnej scéne pripomína Kristiána z Cyrana, ktorý sa márne snaží vypotiť aspoň jednu romantickú vetičku pre svoju milovanú.

Slovenský King–Kong

Slovenská režisérka Natália Deáková zaujala divadelnú verejnosť aj kritikov ešte počas študentských rokov na DAMU, keď zinscenovala Ravenhillove Polaroidy. Neskôr okrem iného režírovala Snehovú kráľovnú Hansa Christiana Andersena v Národním divadle v Brne. Lidové noviny tento rok publikovali ódu na „režisérku, ktorá sa nebojí šokovať, (...) ktorá sa výlučne venuje súčasným hrám, nebojí sa ani tých najkontroverznejších, a dá sa povedať, že ich dokonca plánovite vyhľadáva.“

Nemohli tušiť, že režisérku už dlho fascinuje aj nesúčasný, ale zato večne živý vzťah slovenského King-Konga menom Jurko Jánošík k jeho matke, Terchová, slovenská folklórna hudba, ktorá dokáže byť jemne „čičíkavá“ aj drsne naturalistická ako sychravé ráno na la­zoch.

SkryťVypnúť reklamu

Natália Deáková si veľmi praje priniesť práve do doliny pod Rozsutcom „svojho“ Jánošíka. No uvedomuje si, že Slotova bašta by jej tú češtinu z Jánošíkových úst možno neodpustila. Zbojníci, piráti a režisérky, ktoré sa neboja šokovať, majú bližšie k šibenici než k dobovým „Šándorom“.

Autor: Jana Kadlecová Brno – Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 646
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 410
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 266
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 407
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 730
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 931
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu