Čím viac klientov získajú nové internetové banky, tým väčšia je šanca, že ich vplyvom klesnú bankové poplatky, najmä tie na trhu, ak získajú dosť klientov.
BRATISLAVA. Koncom novembra si prví záujemcovia budú môcť otvoriť účet v internetovej banke mBank, ktorej väčšinovým akcionárom je nemecká Commerzbank. Na Slovensko prinesie rovnaký model internetovej banky, ako funguje v Poľsku. No aj tak bude mať šesť finančných centier a osem menších pobočiek, takzvaných mKioskov. Presvedčiť chce nízkymi poplatkami.
Uvažuje aj AXA
Podľa riaditeľky strategických aktív Axa ČR a SR Barbary Pošívalovej internetové banky môžu inšpirovať tie klasické k zníženiu poplatkov za služby. Axa plánuje spustiť na Slovensku internetovú banku začiatkom roka 2009. Podobne ako mBank počíta s vytvorením kontaktných miest. Mali by byť vo všetkých väčších mestách.
Či sa príchod internetových bánk prejaví aj v poklese poplatkov súčasných bánk, bude podľa riaditeľa Symsite research Vladimíra Dohnala záležať na tom, aké postavenie získajú. „Ak budú mať slušné trhové podiely, určite budú mať vplyv na cenovú úroveň na trhu.“ Zuzana Letková zo spoločnosti Deloitte hovorí, že podľa skúseností zo zahraničia klientsky potenciál pre internetovú banku na Slovensku nie je využitý.
Internetové banky by podľa Dohnala mohli zatlačiť najmä na zlacnenie bezhotovostného platobného styku. Marek Michlík z mBank tvrdí, že bežný účet s rozsahom operácií balíka bude v tejto banke bez poplatkov. Do roku 2010 chcú u nás získať cez 80–tisíc klientov.
Analytik Dohnal neočakáva, že by internetové banky mohli získať vysoký trhový podiel na trhu úverov. Podľa Pošívalovej nie je ani ich ambíciou stať sa „konkurencieschopnými vo všetkých smeroch“.
Výber peňazí v cudzích bankách
Nevýhodou internetových bánk môže byť, že nemajú vlastné bankomaty a musia tak za ich používanie klientmi platiť konkurenčným kamenným bankám. Michlík hovorí, že v súčasnosti robia medzi potenciálnymi klientmi prieskum, súčasťou ktorého je aj otázka, koľko výberov z bankomatu v priemere robia ľudia za mesiac. „Na základe výsledkov prieskumu nastavíme počet výber z bankomatov, ktoré budú pre klienta bez poplatku.“
Slovenský bankový trh už svoju internetovú banku v minulosti mal. V roku 2000 spustila Tatra banka projekt on-line banky Eliot, o päť rokov neskôr ho zastavila. „Vzhľadom na vynaložené náklady sme nevideli dôvod paralelne prevádzkovať Eliot, ak rovnaké služby máme vo forme Internet bankingu,“ povedala Eva Šinková z Tatra banky.