Ministerstvo pôdohospodárstva naznačuje, že cena mlieka vzrástla najmä pre vyššie marže konečných predajcov.
BRATISLAVA. Mlieko, ale najmä mliečne výrobky zdraželi v posledných dňoch rýchlejšie ako bolo obvyklé v posledných mesiacoch. Na jar sa predával liter mlieka za 16 až 17 korún bez DPH, v súčasnosti je to o tri až štyri koruny viac.
Obchodníci aj producenti tvrdia, že dôvodom je celosvetový nedostatok mlieka a zvýšený ázijský dopyt. Cena základnej suroviny - surového mlieka stúpla na Slovensku do polovice októbra v porovnaní s augustom len o 4,4 percenta.
Podľa údajov ministerstva pôdohospodárstva výrazne nevzrástli ani odbytové, spracovateľské októbrové ceny mliekarní. V porovnaní s januárom stúpli v prípade škatuľového polotučného mlieka približne len o 1,3 percenta a v porovnaní s augustom sa nezmenili.Mliekarne aj obchodné reťazce svoje dodávateľské, nákupné ceny a marže taja. Opakujú, že za vyššími cenami mlieka a mliečnych výrobkov je celosvetová kríza.
Presné štatistické údaje o tom, o koľko sa od začiatku jesene doteraz zdvihli konečné ceny mliečnych a iných potravinárskych výrobkov, nie sú k dispozícii. Najrýchlejšie sa menili cenovkyv posledných týždňoch.
Z vyjadrení obchodníkov možno predpokladať, že ceny mliečnych výrobkov rástli v desiatkach percent. Výrobné a spracovateľské ceny však podľa ministerstva rástli sotva v percentách. Priemerná cena surového mlieka stúpla od konca mája o 44 halierov na liter. Spracovatelia predávali v prvej polovici októbra mlieko obchodníkom približne za 14 korún, čo je o 60 halierov viac ako na začiatku leta.Kto na mlieku získava najviac?
Obchodné reťazce tvrdia, že ceny zvyšujú, lebo im ich zvyšujú dodávatelia. Zároveň sa však vraj snažia udržať prijateľné ceny pre svojich zákazníkov. „Dodávatelia sa v súčasnosti snažia zvýšiť ceny mlieka a mliečnych výrobkov minimálne o 10 až 15 percent. My sa toto zvýšenie snažíme udržať na čo možno najnižšej úrovni,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje Hypernovy a supermarkety Albert Lenka Juríková.
Hovorca Kauflandu Martin Gärtner dôvody na zvýšenie cien dodávateľov nechcel komentovať. „Je to skôr otázka pre nich a trhových expertov,“ povedal Gärtner. Kaufland podľa neho hľadá rezervy aj vo vlastných nákladoch, aby mohli poskytnúť zákazníkom akceptovateľné ceny. Spoločnosť COOP Jednota zasa zdôrazňuje, že nezvyšovala a ani neuvažuje o zvyšovaní svojej marže.
Konkrétne nákupné ceny od dodávateľov a údaje o maržách obchodné reťazce neposkytli. Najväčšie mliekarne na Slovensku na otázky SME o cenách tiež neodpovedali.
Otázka zvyšovania cien v obchodoch je podľa hovorkyne ministerstva pôdohospodárstva Magdalény Královej vec medzi spracovateľmi a obchodníkmi. Králová zároveň tvrdí, že podľa zisťovaní Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva sú náklady na produkciu mlieka vyššie, ako sú príjmy z jeho predaja.
Sušené mlieko zvyšuje ceny
Svetové dodávky mlieka chýbajú pre sucho v Austrálii a na Novom Zélande. Čoraz vyšší dopyt po mlieku v Ázii a rozvojových krajinách nahrádzajú európski dodávatelia. Vzniká nedostatok mlieka aj v Európe a vytvára sa tak tlak na jeho ceny.
Do Ázie sa vyváža najmä sušené mlieko. Na trend reagujú aj slovenskí výrobcovia. Podľa ministerstva pôdohospodárstva sa sušených mliečnych výrobkov tento rok vyrobilo približne o polovicu viac ako vlani.
To, či vyššia produkcia sušeného mlieka ide na úkor predaja surového mlieka, a preto mliekarne na Slovensku majú nedostatok suroviny, nie je jasné.
Generálna sekretárka Slovenského mliekarenského zväzu Zuzana Nouzovská hovorí, že slovenskí mliekari sa snažia nakúpiť všetko mlieko vyrobené na Slovensku. „Dnes by chcel každý a nielen na Slovensku nakúpiť viac. Zdroje sú však limitované,“ povedala.
Podľa Královej produkcia mlieka v poslednom období klesá. „Takže môžeme hovoriť o nedostatku,“ povedala. Pre predaj mlieka zároveň platia obmedzenia. Farmári ho môžu predávať len nákupcom, ktorí na to majú povolenie. Tí sú potom pre štatistiky EÚ kontrolovaní, kde mlieko predajú alebo ďalej spracujú.
Slovenskí poľnohospodári však v súčasnosti nevyužívajú v plnej miere kvóty, ktoré nám Európska komisia na mlieko určila.
Obviňujú reťazce
Už minulý týždeň zaútočil na obchodné reťazce premiér Robert Fico s tvrdením, že reťazce zneužívajú svoju ekonomickú moc a umelo zvyšujú ceny niektorých základných potravín.
V piatok sa podľa agentúry SITA ku kritike pridala aj Únia podnikateľov a zamestnávateľov v potravinárskom priemysle na Slovensku. Len z inej strany.
Únia totiž tvrdí, že obchody predávajú tovary aj pod cenu, teda za dumpingové ceny, ktoré „následne skresľujú poznatky spotrebiteľov o skutočnej hodnote tovaru a výške nákladov na jeho výrobu“.
Ako rastie cena
Farmári v súčasnosti predávajú spracovateľom liter surového kravského mlieka v priemere za 9,47 koruny bez DPH. Po jeho spracovaní na polotučné škatuľkové mlieko sa je jeho odbytová cena zvýši na 14,02 koruny za liter, teda približne o 48 percent. Neznamená to však, že spracovateľ na mlieku získa takú vysokú maržu, lebo musí počítať s nákladmi na energiu, spracovanie mlieka, obal, dopravu a podobne.
Koncová cena mlieka na pultoch je zase o 13 až 43 percent vyššia ako spracovateľská cena. Obchody zase majú náklady na predaj alebo reklamu.