BRATISLAVA. Francúzski cestujúci čelili vo štvrtok dopravnému chaosu, keďže dopravcovia a zamestnanci energetického sektora vstúpili do štrajku na obranu dôchodkových výhod. Takmer úplne sa v krajine zastavila železničná doprava. Podobne obmedzili premávku parížske metro, autobusová a prímestská doprava. Štrajk sa začal v stredu o osemnástej hodine s trvaním 24 hodín. Odborári organizujú demonštrácie v snahe donútiť prezidenta Nicolasa Sarkozyho vzdať sa plánov na reformu osobitných dôchodkových systémov pre 1,6 milióna zamestnancov.
Štrajk je považovaný za prvý veľký prejav odporu voči prezidentovi, ktorý sľúbil rozsiahle hospodárske a spoločenské reformy. „Tento politický konfikt je skúškou sily, ktorú víta pravica aj ľavica,“ povedal bývalý korešpondent rádia Slobodná Európa Adolf Bašta, žijúci v Paríži. Podľa neho vo Francúzsku patrí štrajk k takzvanej kultúre sociálneho života.
Sarkozy chce ušetriť na penziách
Reforma systému dôchodkových výhod pre určité skupiny zamestnancov je považovaná za dôležitý test pre Sarkozyho vládu. Francúzsky líder sľubuje, že takzvané „zvláštne režimy“, ktoré umožňujú zamestnancom štátnych, železničných a energetických spoločností a pracovníkom z niektorých ďalších kategórií skorší odchod do dôchodku a vyššie penzie, v nasledujúcich mesiacoch podrobí reforme.
„Je to otázkou spravodlivosti,“ vyhlásil Sarkozy v politickom prejave v prítomnosti novinárov. Dodal, že zmeny nebude presadzovať bez konzultácií s odborovými zväzmi a podnikmi.
Špeciálne dôchodky v súčasnosti stoja štát okolo päť miliárd eur ročne (vyše 168 miliárd korún), keďže na 1,1 milióna poberateľov prispieva iba 500–tisíc zamestnancov. Plánovaná reforma sa bude týkať zamestnancov štátnej železničnej spoločnosti SNCF, parížskeho dopravného podniku RATP, energetickej spoločnosti EDF, plynárenskej GDF a niektorých ďalších kategórií zamestnancov vrátane členov parlamentu a úradníkov.
„Sociálne výhody sú pozostatkom z čias, keď jazdili parné lokomotívy. V súčasnosti je to vnímané skôr ako zvýhodňovanie určitej skupiny ľudí,“ vysvetľuje Bašta. Samotný štrajk bol dlhodobo ohlásený, ľudia si zobrali deň náhradného voľna, išli do práce viacerí, prípadne na bicykloch, a tak očakávaný kolaps dopravy nenastal.
„Na popoludnie sú v Paríži ohlásené protestné manifestácie, večer sa rozhodne o prípadnom predĺžení štrajku. Doterajší priebeh je bezkonfliktný. Myslím, že nakoniec obe strany vyhlásia štrajk za svoje víťazstvo. Na jednej strane sú odbory, ktoré dokázali, že existujú, a na druhej strane je dobrá protištrajková organizácia za zvládnutie vzniknutej situácie,“ povedal Bašta.