Rozhodovať sa v majetkovom poistení len podľa ceny (poistného) je nesprávne. Vždy by mal do porovnania vstupovať pomer kvalita, resp. rozsah služieb a cena. Pretože zatiaľ čo na poistnom človek v lepšom prípade ušetrí niekoľko stovák ročne, v prípade poistnej udalosti bude počítať škody na státisíce až milióny. A zaujímať ho bude len to, koľko peňazí a kedy dostane a kto mu dokáže čo najrýchlejšie pomôcť vrátiť veci do pôvodného stavu. Vždy však dostane len to, za čo si reálne zaplatil.
Na Slovensku je len polovica obytných budov poistených, pričom veľká časť je podľa názoru odborníkov podpoistená, čo v prípade poistnej udalosti môže znamenať nepríjemné sklamanie poisteného vlastníka nehnuteľnosti.
Cena
Pri základnom poistení bytov alebo domov sa sadzba ročného poistného spravidla pohybuje okolo jedného promile. Za každý milión korún poistnej sumy by tak klient mal počítať s cenou približne 1 000 korún ročne. Poistné tak priamo závisí od výšky poistnej sumy.
Do ceny však hovorí aj rozsah krytia. Poisťovne totiž klientom ponúkajú poistenie okrem základných súborov aj v rozšírených balíkoch. Tie obsahujú väčší rozsah poistných rizík, a preto môžu byť aj drahšie.
Poistenie domácnosti
Pri poistení domácnosti je stanovenie poistného v jednotlivých poisťovniach viac individuálne. Okrem poistnej sumy cena závisí napríklad aj od limitov plnenia pre jednotlivé súbory vecí či konkrétne poistné riziká.
Poisťovne v cene poistenia domácnosti zohľadňujú aj rizikovosť danej lokality pre prípad krádeže vlámaním alebo lúpežným prepadnutím, či vandalizmu, rozdelením miesta poistenia do tarifikačných pásiem. Najdrahšia je Bratislava, krajské mestá a objekty stojace na samote, mimo zastavanej časti obce alebo mesta. Menej rizikové sú potom okresné mestá a najmenej rizikové sú ostatné mestá a obce.
Stupeň zabezpečenia
Rizikovosť konkrétneho klienta ovplyvňuje aj spôsob, akým má byt alebo dom zabezpečený proti krádeži vlámaním. Napriek tomu to poisťovne spravidla vo výške poistného nezohľadňujú. Skôr k danému spôsobu zabezpečenia priraďujú limit plnenia, ktoré vyplatia, ak dôjde k poistnej udalosti. Takže z pohľadu ceny poistenia je poisťovni spravidla jedno, či má klient všetko zamrežované, má alarm a bezpečnostné dvere alebo nie. Prestáva to byť jedno až keď dôjde k poistnej udalosti.
Spoluúčasť
Poistenie majetku sa spravidla dojednáva so spoluúčasťou. Ide o sumu, ktorou sa klient bude spolupodieľať na odstránení škôd pri poistnej udalosti. A spravidla čím vyššiu spoluúčasť si v poistnej zmluve dohodne, tým menej bude za poistenie platiť. O zásadnú úsporu na poistnom však väčšinou nejde.
Zľavy
Na poistenie majetku človek môže dostať lepšiu cenu aj vďaka zľavám. Tie klient môže získať automaticky, ak si napríklad zvolí ročné platenie poistného namiesto štvrťročného alebo polročného. Ďalšími sú marketingové zľavy, ktoré poisťovne zvykli ponúkať počas reklamných kampaní zameraných na tento typ produktu. Obvyklé sú aj vernostné zľavy, ktoré klient môže získať, ak má v danej poisťovni uzatvorených viacero zmlúv. Systém bonusov a malusov (menej poistných udalostí nižšie poistné, viac poistných udalostí, vyššie poistné) zatiaľ poisťovne pri poistení domov, bytov a domácností neuplatňujú.
Služby navyše
Do porovnania pomeru kvality a ceny by klient mal zahrnúť aj ďalšie benefity, ktoré s poistením v danej poisťovni získava. Takými sú určite asistenčné služby. Tie klientovi môžu zabezpečiť a uhradiť príjazd a prácu havarijnej služby potrebnej na odstránenie havarijného stavu. Zabezpečenie a úhradu náhradného ubytovania do času, kým je postihnutá domácnosť neobývateľná. Či stráženie nezabezpečenej nehnuteľnosti, keď ju napríklad po vlámaní nie je možné uzamknúť.
Peter Világi