BRATISLAVA. Predaj DVD filmov do požičovní a cez klasické obchody ostatným divákom tento rok rastie. V počte predaných kusov by mal byť prekonaný aj veľmi úspešný rok 2004, celkovo sa na to však na Slovensku minie menej peňazí. Lacnejšie sú DVD nielen, keď sa predávajú aj s novinami, ale aj v klasickom maloobchode. Za posledné dva roky klesla priemerná cena z úrovne 600 až 700 korún, na súčasných 300 až 400 korún.
Problém majú požičovne
Podľa Juraja Redekyho z PC_Space sa maloobchodu zatiaľ darí vyrovnávať s konkurenciou alternatívnych kanálov, cez ktoré sa dostáva k divákom oveľa viac diskov ako cez predajne.
V horšej situácii sú klasické „kamenné“ videopožičovne. Napríklad Intersonic ešte pred dvoma rokmi spolupracoval s tisíckou videopožičovní po celom Slovensku, dnes dodávajú svoje filmy už len do približne polovice.
Na podporu menších videopožičovní pritom robia distribútori aj rôzne akcie, filmy ponúkajú v balíčkoch, dávajú ich im skôr ako do väčších reťazcov.
Majiteľ viacerých videopožičovní Vladimíra Sitha odhaduje, že tento rok padnú požičovniam tržby o 40 percent.
„Tento rok bude prelomový, majitelia videopožičovní počkajú ešte do zimy. Potom sa rozhodnú, či svoje požičovne nezatvoria,“ hovorí Peter Gnebus z firmy Intersonic. Podľa neho sa určite čoskoro obmedzí celkový počet na jednu-dve v každom meste.
Virtuálne požičovne silnejú na úkor kamenných
Záujem o požičanie DVD ovplyvňuje najviac dostupnosť vysokorýchlostného internetu, vďaka ktorému si môžu sťahovať ilegálne aj tie filmy, ktoré u nás ešte nie sú ani v kinodistribúcii.
Ďalším výrazným faktorom sú veľmi lacné DVD, ktoré sa ponúkajú ako prílohy k časopisom a denníkom. Stáva sa, že legálne DVD sa dá kúpiť lacnejšie ako požičať si ho v požičovni.
Filmy „on demand“, ktoré na požiadanie prichádzajú priamo do domácností, ešte len začínajú ovplyvňovať videodistribúciu, hoci počet ich používateľov stále rastie.
Podľa Gneburu bude ich vplyv závisieť od toho, s akým časovým odstupom budú prevádzkovatelia týchto služieb ponúkať aktuálne novinky. Zatiaľ je ponuka obmedzená.
Firma Orange, ktorá video na želanie v rámci služby Orange doma zaviedla len pred niekoľkými týždňami, ponúka nateraz okolo 230 titulov. V rámci služby Magio spoločnosti T-Com je zatiaľ 270 titulov, každý mesiac pribudne ďalších tridsať. Počty klientov týchto služieb sa stále rátajú len na desaťtisíce, neustále však rastú.
VHS končí
BRATISLAVA. Počet predaných VHS nosičov klesá radikálne - z dvoch miliónov v roku 2004 na 363-tisíc v roku 2006.
Podiel DVD k VHS bol na vlaňajšom trhu 88 ku 12, v roku 2003 to bolo ešte 39 ku 61 v prospech VHS.
Aj éra DVD je však už na konci. Predaj DVD hardvéru dosiahol svoj vrchol asi v roku 2006 a ďalej už pravdepodobne nebude stúpať.
Dnes má DVD prehrávač už každá druhá rodina.
Prichádzajú nové technológie, zvyšuje sa predaj plazmových televízorov s väčšou uhlopriečkou HD ready či Full HD. Od marca 2007 je v ponuke aj nová technológia Blu-ray, distribútori reagujú. Bontonfilm uvedie do konca roka už päťdesiat titulov na tomto nosiči.
(zu)