BRATISLAVA. Ministerstvo financií predbežne navrhlo, aby sa zo súkromných peňazí v najbližších rokoch stavalo 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo je o tretinu menej, ako pôvodne zamýšľala vláda. Úrad chce z balíka vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám.
Definitívne rozhodnutie o počte kilometrov ciest, o ktorých výstavbu sa má postarať súkromný kapitál, má padnúť na budúci týždeň.
„Navrhujeme redukciu na 95 kilometrov,“ povedal novinárom po včerajšom rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. V prípade úsekov pri Žiline je finančná záťaž extrémna, pretože prenos rizík na štátny rozpočet je oveľa väčší ako pri ostatných úsekoch, dodal.
Vláda Roberta Fica chce urýchliť ukončenie diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami. Napomôcť tomu má výstavba prostredníctvom projektov takzvaného verejno-súkromného partnerstva, pričom malo ísť spolu o 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Diaľnice by mal financovať súkromný kapitál, štát by neskôr tieto investície postupne splácal.
Náklady na stavbu pôvodného rozsahu 151 kilometrov diaľnic ministerstvo financií vyčíslilo na 300 miliárd korún, zatiaľ čo ministerstvo dopravy počítalo iba so sumou 150 až 225 miliárd korún.
Ministerstvo dopravy už zverejnilo predbežné oznámenia o vyhlásení súťaže na výber investorov vo verejných vestníkoch, ale chýba mu definitívne stanovisko ministra financií.
„Môžem potvrdiť, že budeme pokračovať tak, (...) že v pondelok padne definitívne rozhodnutie,“ vyhlásil Fico.