BRATISLAVA. Spôsoby, ako konzumujeme (ako čítame, počúvame a pozeráme) médiá, súvisia aj so zmenou celého nášho správania.
Z historických dát MML-TGI to možno pomerne jasne spozorovať. A aj v tomto pohľade výskumy potvrdzujú len časť tvrdení, ktoré sa používajú na opis zvláštností súčasného moderného obyvateľa Slovenska.
Ukážkový príklad predstavy o modernom obyvateľovi Slovenska, ktorý potvrdzujú aj dáta o správaní ľudí, je tvrdenie o čoraz dlhšej časti dňa strávenej v aute. Neplatí to v každej skupine ľudí, v priemere je tento trend podľa analýzy výrazný.
Neskôr domov, neskôr von
Nepotešia dáta o športovaní. Potvrdenie toho, že športovať a dbať tak o svoje zdravie a imidž vracia ľudí na športoviská a do fitnescentier, prieskum nedáva. Naopak. „Ak vidno nejaký reálny trend, tak je to skôr nižšia ochota športovať,“ hovorí analytik Unimedie Boris Pokorný.
Už menej prekvapí, že voľný čas mimo domu trávime podľa údajov z minulých ôsmich rokov čoraz neskôr – viac večer, viac v noci. Táto zmena zrejme priamo súvisí s tým, že chodíme do práce neskôr ako niekedy. A sme v nej aj podľa prieskumu dlhšie ako kedysi.
Von medzi známych chodíme neskôr, hoci sa zároveň skracuje čas trávený s rodinou, domácimi prácami a nákupmi. Vysvetliť to nemožno len tým, že aj tieto domáce činnosti robíme neskôr. Pred deviatimi rokmi bol ich štatistický vrchol okolo piatej poobede, dnes je to o hodinu neskôr.
A ako sa nám darí stíhať rodinu, upratovanie a nakupovanie za čoraz kratší čas? Pokorný v tom ani neskúša nájsť lepšiu domácu logistiku či výkonnejšie domáce roboty.
Skôr sa pridáva k tomu, že sa „menej venujeme rodine a rozprávame“.
Aj olovrant s kolegami
Za zaznamenanie podľa analýzy stojí aj zmena času, kedy sa stravujeme. Raňajky, respektíve desiata v práci (naozaj okolo desiatej doobeda) sú výrazne častejšie ako pred ôsmimi rokmi. A takisto čoraz viac jeme o tretej a piatej poobede. Vysvetlenie navrhuje hľadať Pokorný vo vzťahu so zmenami našich pracovných návykov.
Autor: kc