BRATISLAVA. Najväčšia stredoeurópska letecká spoločnosť SkyEurope sa chystá na prvú zimu s novým vedením, novým investorom a pozmenenými plánmi expanzie.
Od septembra majú aerolinky nové vedenie. Zakladateľ Christian Mandl ostal v orgánoch holdingu SkyEurope, kde by sa mal sústrediť na strategické záležitosti. Každodenný chod firmy už riadi Jason Bitter. Ešte pred jeho vymenovaním firma ohlásila, že opúšťa svoje pozície v Poľsku a Maďarsku. Hoci SkyEurope mal základne aj v Krakove a Budapešti, tamojšie destinácie sa pre neho ukázali nielen ako stratové, ale aj ako neperspektívne. Posledné lety z týchto miest by sa mali uskutočniť do konca tohto mesiaca. Naopak, neustále sa posilňuje pozícia SkyEurope vo Viedni a v Prahe.
Peniaze aj od investora
Rozhodnutie o novom investorovi, ktorý v súčasnosti vlastní už vyše 29 percent akcií firmy obchodovanej na viedenskej a varšavskej burze, padlo ešte v minulom roku. Firme vtedy hrozili problémy s likviditou. Americký York Capital, ktorý sa špecializuje na investície do rizikových projektov, so sebou doniesol nielen skúsenosti s riadením firiem v takej situácii, ale najmä potrebnú hotovosť.
Aktuálne potrebuje SkyEurope na prežitie zimy, ktorá je v tomto priemysle tradične záťažou pre náklady pri relatívne nízkych výnosoch, podľa informácie agentúry Bloomberg, 30 miliónov eur. Spolu s rezervami a šetrením napríklad cez rušenie neperspektívnych liniek má SkyEurope už nachystaných 17 miliónov eur.
Predajú nové lietadlá
Ďalších sedem miliónov eur by malo prísť z predaja dvoch nových lietadiel Boeing 737 New Generation, ktoré aerolinky aktuálne nepotrebujú. V súčasnosti majú k dispozícii 14 týchto nových strojov a vzhľadom na brzdenie rozvoja v Maďarsku a Poľsku ich ani nebudú potrebovať.
Aerolinky navyše vo svojich informáciách investorom vysvetľujú, že za nižšiu ako pôvodne predpokladanú potrebu lietadiel môže lepšie využívanie súčasnej flotily.
Investorov môže upokojovať aj fakt, že hoci je firma naďalej stratová, finančné aj výkonové ukazovatele sa neustále zlepšujú. Príkladom je medziročné zníženie straty v treťom kvartáli tohto roka, rovnako ako napríklad zvýšenie vyťaženosti ich Boeingov. Tá v septembri prekročila štyri pätiny.
Autor: kc