: "Chcem ho ochutnať, chcem ho skúsiť urobiť doma, ale vôbec neviem ako na to," hovoria. "Ale prečo sú takí zameraní práve na sushi?" rozmýšľam. Vraj preto, že je to teraz "in".
Ľudia v Bratislave naozaj milujú trendy. Občas mám pocit, že zachytiť trend je pre niektorých dôležitejšie, ako pochopiť podstatu veci. Niektorí ľudia si myslia, že najrýchlejší spôsob ako zarobiť peniaze, je staviť na trend. Raz ma na spoluprácu oslovil chlapík, ktorý nevedel o sushi vôbec nič, ale chcel robiť so sushi biznis. Mnohí k biznisu pristupujú ako on, a preto nie sú úspešní.
Rozbehnúť reštauráciu s autentickým japonským sushi je na Slovensku - v krajine bez mora - naozaj ťažké. Skutočný sushi majster totiž ide každý deň skoro ráno na rybí trh nakúpiť čerstvé dary mora. Zákazníci sedia v sushi reštaurácii zo všetkých strán okolo baru, sushi majster stojí uprostred. Všetci mu vidia do toho, čo robí, obdivujú jeho šikovné ruky, ochutnávajú sushi, ktoré práve robí z čerstvo naporcovaných sezónnych rýb. Taká má byť skutočná sushi reštaurácia. Ak nemá sushi reštaurácia výber čerstvých morských rýb, ak si nevie kuchár poradiť so surovou rybou, ale je to poriadne drahé - nevidím dôvod, aby niečo také fungovalo dlhšie. Iba ak azda preto, že je to nové. Inak sa musí takýto trend veľmi skoro vypariť. Zaujímalo by ma, či by si slovenskí ľudia dokázali zvyknúť na surovú morskú rybu.
No mám jeden nápad, ako by mohlo sushi prežiť aj v tejto krajine. Sushi by sa malo začať predávať ako rýchle občerstvenie. Sushi má mnoho druhov, ktoré by sme mohli zaradiť do dvoch skupín - sushi maki a sushi nigiri. Na rozdiel od sushi nigiri, kde je na hrudke ryže položená surová ryba, sushi maki je malá roláda z morskej riasy, ryže a náplň nemusí byť výlučne ryba. Sushi maki sa, okrem toho, dá jesť rukami. Viem si predstaviť kdesi uprostred bizniscentra malý obchodík, najlepšie v stravovacej zóne, kde by od obeda do večera predávali lacno sushi maki (ale celé roládky, nie pokrájané na malé kúsky), a to systémom "take away", teda "so sebou". Funguje to v Kanade, Amerike aj Austrálii a zrejme aj vo veľkých európskych mestách. Takéto obchody väčšinou manažujú Kórejčania, ktorí vedia o sushi veľmi veľa, ale neusilujú sa o japonské tradičné sushi. Berú sushi slobodne a používajú také ingrediencie, ktoré majú radi Európania. Každému ryba nevonia. Na Slovensku je teraz veľa Kórejčanov. Nepotrvá dlho, a tento biznis rozbehnú, som si istý. Ale viete, ktorá kuchyňa spomedzi všetkých ázijských najviac fascinuje mňa? Thajská. V Amerike alebo Austrálii (prepáčte, nemám
dosť informácií o biznise v iných krajinách) sú zákazníkmi sushi reštaurácií väčšinou ľudia "pro-japonsky" orientovaní. Ale dať si thajskú večeru (v reštaurácii alebo so sebou) je bežnejšie, ako ísť do indickej reštaurácie. Prečo ešte nie je trendom thajská kuchyňa?