BANSKÁ BYSTRICA. Primátor Banskej Bystrice a ďalší regionálni primátori rokovali včera s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym (Smer) o presmerovaní plánovanej rýchlostnej komunikácie R3, ktorá by mala spojiť Šahy s poľskou hranicou. Ivan Saktor sa snaží spolu s lobistami už viac ako pol roka presadiť variant, podľa ktorého by R3 viedla cez Banskú Bystricu. Tento variant podľa Saktora presadzuje aj minister dopravy.
Primátor bol po rokovaní s ministrom evidentne spokojný a výsledky označil za dobrú správu pre mesto aj región.
Minister Vážny je z Banskej Bystrice a štátny tajomník toho istého ministerstva Dušan Švantner (SNS) je z blízkeho Brezna.
„Minister Vážny má ambíciu to presadzovať,“ hovorí Saktor. Vážny včera otvorene nedeklaroval podporu žiadnemu z variantov smerovania R3.
Primátor však povedal, že Vážny presadzuje model, aby sa trasovanie R3 preorientovalo na Hiadeľské sedlo. „Vstúpili by sme do tunela nad Hiadľom a vyšli by sme za Donovalmi na ceste do Ružomberka. R3 by smerovala z Ružomberka na poľskú hranicu.“
Po schválení presmerovania R3 musí podľa Saktora nasledovať prijatie memoranda s maďarskou stranou, aby sa na slovenský koridor pripojili v Šahách maďarské koridory.
„Platný variant trasovania smeruje cez Kremnicu, čím by bola Banská Bystrica vylúčená. Najkratší a lacnejší variant je cez Bystricu. Musíme lobovať u ostatných ministrov. Verím, že sa nám to podarí,“ povedal pred pol rokom štátny tajomník Švantner.
Ak vláda schváli zmenu trasovania R3, bude príprava projektu trvať minimálne tri roky.
Podľa pôvodných zámerov mala ísť rýchlostná komunikácia od Šiah cez Zvolen, tam sa mala odkloniť na Žiar nad Hronom a pokračovať na Martin, Dolný Kubín a za Trstenou smerovať na poľský Krakov.
Podľa úradníkov regionálnej samosprávy rýchlostná komunikácia R3 by stála viac ako 27 miliárd korún. Banskobystrický variant, ktorý počíta aj s vybudovaním viac ako trojkilometrového tunela popod Hiadeľskú dolinu, je podľa niektorých analýz lacnejší.