Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky
ŠTÁT UŽ TERAZ VIE, ŽE PRÍJEM Z MÝTA NEBUDE STAČIŤ NA SPLÁTKY ZA SÚKROMNÉ DIAĽNICE

Diaľnice asi pôjdu na úkor dlhu

Rezort financií ani včera nepovedal, či výstavba súkromných diaľnic pôjde na ťarchu verejných financií, čo môže znamenať problém pri posudzovaní kritérií na prijatie eura.

Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame.Európska komisia môže pri rozhodovaní, či Slovensko je schopné prijať spoločnú menu, použiť aj také argumenty proti, ktoré jej sami dávame. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Ministerstvo financií malo včera povedať, či projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), pomocou ktorých sa majú stavať diaľnice, sa započítajú do verejného dlhu. Rezort financií odkladá rozhodnutie už tretí týždeň. Do uzávierky sme vyjadrenie rezortu financií k dôvodu meškania nedostali.

Verdikt finančníkov je pritom pre vládu rozhodujúci. Ak sa splátky za diaľnice presunú do verejného dlhu a vláda bude chcieť splniť kritériá Paktu stability a rastu, môže mať problém.

Európska komisia nám

nedá záruky

Súkromné diaľnice a rýchlostné cesty by mali postaviť koncesionári z vlastných peňazí. Po tom, čo ich dokončia, zač­ne štát platiť za ich výstavbu a údržbu. Úradníci z ministerstva dopravy hovoria, že štát zaplatí 175 až 250 miliárd korún. Minulý týždeň sa objavili informácie, že táto suma by mohla byť medzi 300 až 400 miliardami. Minister dopravy Ľubomír Vážny to však odmietol.

„Európska komisia nám pri takom veľkom objeme PPP nedá stopercentnú garanciu, že sa splátky do verejného dlhu nezahŕňajú,“ povedal analytik ING Bank Ján Tóth. Podľa neho sme mali postupovať rovnako ako v zahraničí. Odskúšať si verejno-súkromné investície na menších projektoch a až potom sa púšťať do drahších a väčších.

„Ak štát splátky za PPP projekty nezapočíta, ide o skrytý dlh,“ povedal Peter Goliáš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.

Tóth zároveň tvrdí, že PPP projekty sú otázne. Sú situácie, keď sú výhodné, ako napríklad pri výstavbe nemocníc alebo škôl. No na druhej strane môžu byť „zneužité na skrytie verejného dlhu“.

To je aj prípad Slovenska, keď viacerí politici verejne priznali, že urýchlená výstavba diaľnic zo súkromných peňazí má predovšetkým nezvyšovať verejné zadlženie.

Dávame argumenty proti

Podľa odhadov ministerstva dopravy by štát mal platiť pri 25-ročnom splátkovom kalendári sedem až desať miliárd korún ročne.

Ročné splátky sú podľa Tótha také vysoké, že v najbližších rokoch môžu byť krátené výdavky na iné verejné služby platené zo štátneho rozpočtu, ako sú vysoké školy či zdravotníctvo. Navyše, súčasná vláda nechá niekoľkoročné zaťaženie štátneho rozpočtu pre ďalšie vlády. Aj to môže byť argument pre Európsku komisiu, aby nám garancie nedala.

„V eurozóne nás aj tak nevítajú s otvorenou náručou a teraz majú ďalší argument proti nám, ktorý sme im sami poskytli,“ povedal Tóth.

Príjmy za diaľnice nestačia

Problém je v tom, že príjem z mýta nebude stačiť na splátku koncesionárovi. Odhadované príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) budú podľa ministerstva dopravy v roku 2013 na úrovni približne desať miliárd korún. Budú to však príjmy za celú diaľničnú sieť.

„Štát bude musieť za diaľnice zaplatiť tak či tak,“ povedal Goliáš.

Eurostat hovorí, že ak koncesionár prevezme na seba riziko výstavby a ešte jedno z ďalších dvoch rizík PPP projektov, tak verejný dlh sa nezvyšuje.

Minister dopravy Ľubomír Vážny vo štvrtok povedal, že „štát prevezme na seba väčšiu časť rizika dopytu“. Ako presne bude riziko rozdelené medzi štát a koncesionára, minister nekonkretizoval.

„V prípade, že štát preberá na seba väčšiu časť rizika dopytu, ide o zaručené budúce záväzky štátu,“ povedal Goliáš. Keďže príjmy NDS nebudú stačiť, štát už teraz vie, že zvyšok bude musieť dať zo svojho. „Podľa mňa by sa to malo do verejného dlhu započítať,“ povedal Goliáš.

Tóth doplnil, že pri posudzovaní výhodnosti alebo nevýhodnosti PPP projektov by sa argument o započítaní splátok „vôbec nemal používať“. O výhodnosti projektov sa dá podľa Goliáša hovoriť až vtedy, keď sa ohodnotia riziká.

Aké sú riziká pri PPP projektoch

Riziko výstavby – ten, kto ho znáša, preberie na seba zodpovenosť, že diaľnicu postaví v určitom termíne a kvalite a počas trvania koncesie ju bude aj udržiavať.

Riziko dostupnosti – postavená diaľnica musí spĺňať stanovené kritériá, to znamená, že musí byť prevádzkovaná a udržiavaná tak, aby bola stále diaľnicou.

Riziko dopytu – ten, kto ho preberá, nesie zodpovednosť za to, ako ľudia využívajú postavenú diaľnicu.

Ak príjmy za používanie diaľnic nepokrývajú náklady koncesionára na jej výstavbu a údržbu, rozdiel musí doplatiť štát zo svojho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 055
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 269
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 879
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 057
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 740
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 796
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 022
  9. Po Slovensku na motorke 5 412
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu