Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO FINANCIÍ BY DNES MALO POVEDAŤ, ČI MOHUTNÉ PPP PROJEKTY OHROZIA PRIJATIE EURA

Verdikt k diaľniciam príde dnes

Vláda predpokladá, že za PPP projekty bude musieť štát platiť oveľa viac, ako vyberie z mýta. Ministerstvo financií povie, či to treba zarátať do verejného dlhu aj formálne.

Vláda predpokladá, že za PPP projekty bude musieť štát platiť oveľa viac,ako vyberie z mýta. Ministerstvo financií povie, či to treba zarátať do verejného dlhu aj formálne.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny spustil vo štvrtok tender na prvé dva balíky výstavby diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Urobil tak aj bez toho, aby dostal analýzu ministerstva financií o tom, či sa PPP projekty započítajú do verejného dlhu. Tá by mala byť známa až dnes. Podľa analytika INEKO by Slovensko časť nákladov na PPP projekty malo započítavať do dlhu.

Tri riziká

Pri rozhodovaní, či PPP projekty sú súčasťou verejného dlhu, by mali zohrávať rozhodujúcu úlohu tri riziká: výstavby, dostupnosti a dopytu.

Riziko výstavby znamená, že investor za svoje peniaze postaví diaľnicu v určitom termíne a kvalite a odovzdá ju do užívania. „Ak sa tak nestane, štát si môže uplatniť voči nemu sankcie,“ povedal Peter Goliáš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO. Štát odloží splácanie až dovtedy, kým investor nesplní svoje záväzky.

Riziko dostupnosti hovorí o tom, že diaľnica musí byť prevádzkovaná a udržovaná tak, aby tá bola stále diaľnicou. Ten, kto nesie riziko dostupnosti, musí mať v zmluve presne určené podmienky na vykonávanie opráv, údržby a podobne. Nemôže sa napríklad stať, aby investor bez sankcie a bez závažného dôvodu mohol prevádzkovať diaľnicu v polovičnom profile akokoľvek dlho.

Ak ľudia nebudú diaľnicu využívať preto, že je napríklad drahá, štát alebo koncesionár znášajú dôsledky rizika dopytu.

Riziko dostupnosti na štát

Eurostat hovorí, že ak koncesionár prevezme na seba riziko výstavby a aspoň jedno ďalšie riziko, PPP projekty sa do verejného dlhu nezahrnujú. Minister Vážny vo štvrtok povedal, že u nás prevezme koncesionár na seba riziko výstavby a dostupnosti. Väčšinu rizika dopytu bude znášať štát.

„V takom prípade štát na seba preberá väčšiu časť rizika dopytu a ide o zaručené záväzky štátu do budúcnosti. Podľa mňa by sa to malo do verejného dlhu započítať,“ povedal Goliáš.

Je pravdepodobné, že tržby za využívanie diaľnic postavených cez PPP nebudú také vysoké ako náklady koncesionára na ich výstavbu a údržbu. Štát tak bude doplácať rozdiel zo štátneho rozpočtu. A to je podľa Goliáša aj dôvod, prečo by sa PPP projekty mali počítať do verejného dlhu.

Oznámenie chýbalo

Rezortní úradníci mali vo štvrtok poslať do európskeho vestníka Official Journal predbežné oznámenie o príprave projektov na dva z troch balíkov diaľnic. Zároveň rovnaká informácia mala byť poslaná do slovenského vestníka verejného obstarávania.

V piatok na internetovej stránke Official Journal oznámenie o vyhlásení tendra nebolo. Rovnaká informácia chýbala aj na stránke Úradu pre verejné obstarávanie.

Projektov je vraj dosť

Začatie PPP projektov môže pre Slovensko znamenať aj problémy so schopnosťou využiť financie ponúkané v eurofondami. Časť pripravených projektov je totiž po novom určených pre výstavbu cez PPP.

Na otázku, či existuje dostatok projektov na využitie eurofondov, minister Vážny povedal, že „samozrejme“. Podľa jeho slov však po nástupe našiel zanedbanú prípravu a teraz pracujú na novom zásobníku projektov. Minúť peniaze z eurofondov vraj problém nebude, pretože ich „môžeme vyčerpať až do roku 2015“.

Operačný program Doprava schválila Európska komisia definitívne v polovici septembra. Slovensku pridelila balík peňazí vo výške viac ako 3,2 miliardy eur na budovanie dopravnej infraštruktúry.

Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že na diaľnice pôjde 0,9 miliardy eur a na rýchlostné cesty a cesty I. triedy rovnaká suma. Zvyšok pôjde na ostatnú dopravnú infraštruktúru.

Balíky projektov

1.balík: diaľnica D1 v úsekoch Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Fričovce – Svinia pri odhadovanej nadobúdacej cene 2,2 miliardy eur (približne 74,5 miliardy korún)

2.balík: rýchlostná cesta R1 v úsekoch Nitra – Selenec, Selenec – Tekovské Nemce pri odhadovanej nadobúdacej cene 0,5 miliardy eur (takmer 17 miliárd korún)

3.balík: diaľnica D1 v úsekoch Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala, privádzač Lietavská Lúčka – Žilina pri odhadovanej nadobúdacej cene 1,2 miliardy eur (40,5 miliardy korún)

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 628
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 718
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 200
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 981
  6. Od Česka až po Jadran 3 972
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 959
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 933
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


10 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 8 h