kám na mape, akýmsi triangulačným bodom, ktoré nám pomáhajú zorientovať sa na spotrebiteľskom trhu. Ale čo ak máme starú mapu?
Mená obchodných spoločností, názvy produktov a služieb, logá a obchodné značky tvoria prirodzenú súčasť našich životov. Už len samotný fakt, že existujú, výrazným spôsobom predurčuje naše rozhodnutia o výbere výrobkov a služieb. Možno ich prirovnať k značkám na mape, akýmsi triangulačným bodom, ktoré nám pomáhajú zorientovať sa na spotrebiteľskom trhu. Ale čo ak máme starú mapu?
Značky – rovnako ako všetko navôkol – sa totiž vyvíjajú, menia. Aj ony sa rodia, prekonávajú detské choroby, dozrievajú, vstupujú do partnerských zväzkov a prijímajú cudzie mená (re-branding).
Len za uplynulých desať rokov sa zmenili názvy viacerých významných spoločností – napríklad: VSŽ (dnes: U. S. Steel), EuroTel (T-Mobile), Slovakofarma (Zentiva), rádio Koliba (Okey rádio), Globtel (Orange), Daewoo (Chevrolet), Prvá komunálna banka (Dexia banka), poisťovňa Otčina (Uniqa), rádio Twist (rádio Viva) ... atď.
Re–branding a re–dizajn
Ako to už býva, niektoré „dievčenské“ mená upadli do zabudnutia, iné v mysliach ľudí pretrvávajú naďalej. Veď dodnes z úst, najmä starších ľudí, môžete počuť, že idú nakupovať „do Prioru“, hoci idú do obchodného domu Tesco (ktorý medzitým stihol byť aj K-martom).
No značky sa menia aj iným spôsobom: prispôsobujú sa novým trendom, skrášľujú sa, revitalizujú. Grafická úprava loga (re-design) býva spravidla tou poslednou bodkou za procesom zmien vnútri spoločnosti. Zmena vzhľadu značky má za úlohu pritiahnuť pozornosť, má vyslať signál publiku: „Aha, pozrite, zmenili sme sa; hodili sme sa do gala, príďte sa pozrieť.“
Najčerstvejšími príkladmi re-dizajnu značiek sú OTP banka a Okey rádio. Zhodou okolností v obidvoch prípadoch ide o značky, ktorých pôvodné hranaté logá sa zaoblili. Dnes obe spoločnosti zhodne tvrdia, že ich nové logá sú „dynamické“. Prosím, nech sa páči; význam grafických symbolov, ktoré treba zakresliť do mapy vnímania značiek.
Teraz už ide len o to, aby to obe značky potvrdzovali svojimi výkonmi vo všednej realite dňa. Veľa úspechov!
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants