CHARTÚM. V Sudáne sa to volá „zmeškaný hovor“, v Etiópii „volanie chudobných“. V ďalších častiach Afriky „bleskovka“ či „pípnutie“.
Nech sa to už volá akokoľvek, rýchlo sa šíriaci fenomén v mobilných telekomunikáciách trápi prevádzkovateľov mobilných telefónnych sietí na africkom kontinente. Snažia sa zistiť, ako tam aspoň trochu zarobiť. Volajúci dotyčného na druhom konci len prezvoní, v priebehu sekundy zavesí a dúfa, že volaný si zmeškaný hovor všimne a zatelefonuje späť na vlastné náklady. Takto popisuje taktiku výskumník indického Microsoftu Jonathan Donner.
Nielen v Afrike
Zdá sa, že odpoveď druhej strany neprichádza, keďže operátori sa sťažujú na nízke zárobky. „Základom je snaha volajúceho ušetriť peniaze,“ hovorí Donner, ktorý na tento fenomén po prvý raz narazil v Rwande a potom ho sledoval nielen po celej Afrike, ale aj v južnej a juhovýchodnej Ázii.
Podobné praktiky sú aj u nás. Deti prezváňajú rodičov a tí im naspäť zavolajú. Prezváňanie využívajú aj rodinní príslušníci zamestnancov, ktorí robia vo väčších firmách a často majú volania do niektorých mobilných sietí zdarma.
Pätina hovorov
Podľa štúdie, ktorú sa v októbri chystá Donner publikovať na internetových stránkach magazínu Journal of Computer Mediated Commucation, je asi 20 až 30 percent telefonických volaní v Afrike len krátkym prezvonením.
Rozšírenie tohto javu súvisí s rýchlym nárastom používania mobilných telefónov v Afrike. Podľa Medzinárodnej telekomunikačnej únie bolo v roku 2006 v Afrike takmer 193 miliónov užívateľov mobilov, kým v roku 2001 to bolo proti asi 25 miliónov.
Zákazníci síce nájdu peniaze na mobilný telefón, no na predplatené telefónne karty už peniaze nemajú. Africké telekomunikačné spoločnosti tvrdia, že nová prax krátkeho prezváňania sa natoľko rozšírila, že museli urobiť kroky, aby zabránili zahlteniu telefónnej siete.
Autor: ľja