s psychologičkou z Ústavu detskej psychológie
a patopsychológie DAGMAR KOPČANOVOU.
Má byť výber krúžkov vecou dohody dieťaťa a rodiča?
"Určite áno. Dnešné krúžky sú v mnohých prípadoch aj finančne veľmi náročné, a preto treba vedieť, koľko môžeme, chceme investovať do mimoškolskej záujmovej činnosti dieťaťa."
Aký počet krúžkov je vhodný pre deti na prvom a druhom stupni základnej školy?
"Je to naozaj individuálne. Pre niektoré dieťa úplne postačí, ak navštevuje dvakrát v týždni hudobnú školu, iné dokáže popritom zvládnuť aj ďalší cudzí jazyk a strelecký krúžok. Rodičia by však nemali porovnávať napríklad súrodencov a snažiť sa im naprogramovať všetko to, čo mal ich starší súrodenec. Každé dieťa je špecifické, jedinečné, a preto má nárok, aby sme mu dopriali, aby išlo svojou vlastnou cestou."
Mali by deti záujmovú činnosť striedať, šport s jazykmi, alebo by sa mali zamerať na jeden smer?
"Aj tu platí, že menej je niekedy viac. Rodič by sa mal s dieťaťom porozprávať, čo sa mu páči najviac, zistiť, v čom vyniká, v čom sa chce zdokonaliť a podobne. Neodporúča sa začať s niekoľkými krúžkami naraz a potom ich postupne "odbúravať". Tento prístup môže mať ďalej za následok, že dieťa dlho nevydrží pri žiadnej činnosti. Ak sa rodič nevie rozhodnúť, v čom je dieťa najlepšie, môže s ním navštíviť psychológa a na túto tému sa s ním porozprávať."
Ako majú rodičia prváka vyberať pre svojho školáka krúžky?
"Určite nie tak, že mu naplánujú také krúžky a aktivity, ktoré oni sami z akýchkoľvek dôvodov nemohli realizovať. To znamená, že ak sa z matky nestala profesionálna klaviristka, z otca futbalista, tenista alebo džokej a podobne, nemali by deti tlačiť do týchto oblastí.
Rodičia spravidla poznajú, aké záujmy a koníčky ich deti majú, a tak by sa mal výber uskutočniť v prvom rade týmto spôsobom. Napríklad učiť sa cudzie reči je určite potrebné, ale ak dieťa nemá dostatočné jazykové vlohy a naopak, potrebuje sa radšej pohybovo realizovať, vyberieme mu typ krúžku, ktorý bude rozvíjať tieto danosti."
Nie sú krúžky pre prvákov záťažou?
"Ako pre ktorých. Sú prváci, ktorí už v predškolskom veku začali s nejakou obľúbenou aktivitou. Pre iných, naopak, škola a celková zmena režimu predstavuje takú záťaž, že je lepšie, ak mu ponecháme určitý čas na adaptáciu a až potom, keď je zrejmé, že dieťa sa so školou a novým režimom zžilo, môžeme pridať nejaký krúžok."
Je správne, ak má dieťa každý deň v týždni nejakú záujmovú aktivitu?
"Dieťa nie je stroj, ktorý môžeme naprogramovať, aby bežal na plné obrátky. Odporúča sa, aby na jednej strane malo svoje záujmové vyžitie, sebarealizáciu či radosť z pohybu, ale na druhej strane potrebuje aj oddych a regeneráciu. Záleží na type dieťaťa, či potrebuje viac času na upokojenie, oddych, alebo si želá viac aktivít. Správnu mieru môže rodič skonzultovať opäť s psychológom."
O ktoré krúžky majú žiaci najväčší záujem
n Väčšina škôl či centier voľného času o aktuálnych záujmových aktivitách informuje aj na svojich webových stránkach.
n Medzi deťmi na prvom stupni základnej školy sa najväčšej obľube tešia športové, umelecké, ale aj počítačové krúžky. Mnoho detí navštevuje aj prípravy na birmovanie a prvé sväté prijímanie.
n Na druhom stupni najmä ôsmaci a deviataci sa sústreďujú na krúžky, ktoré ich pripravujú na Monitor a prijímacie pohovory.
n Jednoznačne medzi deťmi v mestách aj na dedinách vedú počítačové krúžky.